Zpátky do formy

Cesta ke starému tělu je přesně taková, jakou si ji vyšlapete. Jestli ji toužíte trochu zkrátit a zpříjemnit, nemusíte držet krkolomné diety ani platit osobního trenéra jako filmové hvězdy. Stačí pár změn, které vás dovedou k cíli přesně tou rychlostí, jakou budete sama chtít.
Zpátky do formy
Určitě máte ve svém okolí matky, kterým po porodu nezůstalo ani deko nad předporodní váhu, a už pár měsíců po narození miminka vypadají jako z časopisu. Mnohem víc je ovšem těch, které se svou novou postavou spokojené nejsou, ať mají pár kilo navrch, nebo ‚jenom‘ povislé břicho. Včetně mě. Ne že bych se nesnažila. Ale moje snaha byla spíš chaotická, asi taková, jakou má většina čerstvých maminek v běhu mezi domácností, prací a miminem. Pak se mi náhodou dostala do ruky knížka (Ne)schopná matka. Nestalo se kouzlo, nezhubla jsem pět kilo za dva týdny, pořád jsem občas chodila doma v pyžamu, ani ze mě najednou nebyla superžena, která se dokáže večer vybičovat k tomu, aby si připravila svačiny a snídani na druhý den. Ale nakopla mě. Donutila udělat pár změn a začít pracovat na dalších. Uvědomila jsem si, co už dělám dobře a kde bych měla vychytávat mouchy. Hlavně mi ale pomohla opravdu začít. Protože se chci zase líbit sama sobě. Jestli jste sama se sebou spokojená, dál nečtěte. Protože to je v pořádku. Jestli ale chcete něco změnit, tohle je dobrá cesta.

1. Správné jídlo

No, opravdu. Máte hroznou chuť na sladké? Já taky. Jenže když budete snídat koblihy se šlehačkou, svačit čokoládu a večeřet marcipánový dort, nejspíš nezhubnete, ani kdybyste kojila paterčata. A navíc se nevyspíte, protože se všechna ta přemíra cukru dostane do mléka a bude dítě držet pěkně vzhůru a protivné. Pořád samozřejmě platí staré pravidlo, že když jste těhotná a kojíte, neměla byste držet žádnou dietu. To ale neznamená nejíst zdravě.

Kate Cooková, nutriční terapeutka a autorka (Ne)schopné matky, říká, že je důležité zapomenout na diety. „Určitě jste už zjistila, že na dodržování diet nemáte čas. Je to příliš velká piplačka, zvlášť s mrňousem v závěsu. Za starých časů jste mohla bez problémů vyrazit na nákup správných poživatin a vše hravě zvládnout, ale dnes máte i jiné povinnosti. Už nemůžete být tak precizní, pokud se z toho nechcete zbláznit.“ Takže namísto diety doporučuje jednoduché změny.

Nevypouštět z jídelníčku sacharidy obecně, ale bílou pšeničnou mouku co nejčastěji nahradit jinými obilovinami v celozrnné variantě. Vyhnout se polotovarům a jíst jako jeskynní člověk, to znamená základní potraviny a jídla z nich uvařená. A odpustit si všechno, co je bílé, sladké a nadýchané, jako moučníky, bílou rýži nebo klasické těstoviny a bílý chleba. Že to zní povědomě a jednoduše? Přesně tak.

2. Pohyb

Záměrně neříkám cvičení, protože tady nejde o trápení těla v posilovně. Jestli chcete hubnout, stačí se hýbat. V tomhle máte výhodu proti kolegyním, které sedí v kanceláři. Vy přece chodíte ven s kočárkem, takže to jen stačí dělat správně. Začněte kondiční chůzí – najděte si příjemnou trasu, na které se vám dobře pojede, nasaďte sportovní boty a sportovní podprsenku. Na začátku stačí dvacet minut, ale postupně byste se měla dostat na čtyřicet. Jděte tak, abyste se trochu zadýchala, ale pořád byla schopná mluvit.

To je podle Lucy Wyndham-Readové, trenérky a spoluautorky knihy, zásadní. „Snažte se dodržovat tři kondiční vycházky týdně a posilovací cviky provádět také třikrát za týden. Ideální je střídat chůzi s posilováním, protože po posilovacích cvičeních potřebujete den odpočinku na uvolnění svalů.“

Posilovacími cviky má přitom na mysli sestavy, které představuje v knížce, zaměřené na paže, zadek, břicho i pánevní dno. Jestli jste někdy cvičila třeba jógu nebo pilates, snadno si podobné cvičení sestavíte sama, nebo zapátrejte na internetu. Vůbec nemusí být dlouhé. I Lucyiny sestavy odcvičíte za deset nebo patnáct minut (plus zahřátí a protažení). Důležité je, že to budete dělat pokud možno pravidelně.

3. Sebeúcta

Vybavujete si poučku, kterou palubní personál v letadle zakončuje instruktáž ohledně kyslíkových masek? „Rodiče nejprve nasadí masku sobě, a pak teprve dětem.“ Když vás Kate a Lucy provedou úskalími cvičení a jídelníčku, vštípí vám ještě jednu zásadu – že byste se měla mít ráda a být na sebe hodná. I když se mimino vzbudilo minulou noc pětkrát, oběd se připálil a v plavkách nevypadáte o nic líp než před třemi dny. Naneste si masku na vlasy, začtěte se do knížky, kupte si nové tričko a sportovní kalhoty. Sebeúctě a určitému sobectví v rámci rodičovství se naučte co nejdřív, i když to ze začátku půjde obtížně. Protože čím spokojenější budete vy, tím líp poběží všechno v domácnosti, a tím víc času budete mít na miminko i na sebe. A tím dřív se budete dívat do zrcadla se spokojeným úsměvem.

4. Začněte kdykoli

Dostat se zase do formy nemá smysl od pondělka nebo od ledna. Jakmile se jednou rozhodnete, že máte trochu v paži denní rytmus života s dítětem a chcete dělat něco pro sebe, začněte s tím hned. I kdyby to znamenalo, že si první den jen odepřete jednu polomáčenou sušenku.

5. Krok za krokem

Čím pozvolněji budete věci měnit, tím pravděpodobnější je, že u nových návyků zůstanete. Je to jako s běháním. Když to na začátku přepálíte, nejspíš se rychle uženete a brzo vám dojde dech. Takže se nebojte vyklusávat pomalu a úkoly před sebe klaďte jako nohy, jednu za druhou. Když si dáte zbytečně velký cíl, třeba že se dostanete za čtvrt roku na původní váhu, zhroutíte se pod jeho důležitostí.

Mnohem lepší je říct si, že si každý den dáte místo čokoládového pudinku ke svačině tvaroh s nakrájeným ovocem. Za čtvrt roku budete své vytoužené váze pravděpodobně mnohem blíž.

6. Ctižádost

Moje kamarádka Jitka je hodně ctižádostivá, a když něco chce, většinou toho dosáhne podle motta: „Důležité je mít cíl, a i když občas selžeš nebo sejdeš z cesty, pořád k němu musíš mířit.“ Platí to o výchově dětí i o zdravém životním stylu. Všeho teď máte nad hlavu, a čím je dítě větší, tím je starostí víc. I na to ale Kate Cooková pamatuje.

„Nešilte a nestresujte se,“ radí. Sama vím, že to není zrovna snadné. Může to trvat půl roku, rok i dva. Ale až zase zapnete staré kalhoty, budete ráda, že jste tu cestu podnikla.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře