Zdravotní potíže na cestách

Nejen exotické cestování je spojeno s různými formami zdravotních komplikací. Ty vás mohou postihnout i při objevování tuzemských krás. Předejděte čtyřem nejčastějším neduhům, abyste neměli pokaženou dovolenou.
Zdravotní potíže na cestách

Kinetóza - nemoc z pohybu

Tahle potvůrka dokáže pěkně znepříjemnit začátek dovolené. Projevy začínají pozvolna únavou, bolestí hlavy, dojde k poklesu krevního tlaku a připojí se nadměrná tvorba slin. V závěru se dostaví vtíravý pocit nevolnosti až zvracení. Příčina přitom netkví v žaludku, ale ve středním uchu, kde je umístěno ústrojí rovnováhy. Během prohybu dostává mozek protichůdné informace, které neumí vyhodnotit. Oči pohyb téměř nezaznamenávají, ale tělo změnu polohy vnímá. Jak zmírnit kinetózu?

Rozhodně během jízdy/letu nečtěte, jinak se nevolnost prohloubí. Snažte se zavřít oči, tím vyřadíte zrak jako jeden z receptorů, a zaspat cestu. Vliv plnosti žaludku na nevolnost je zcela individuální, takže je na vás, zda budete cestovat nalačno, či nikoliv. Nejspolehlivějším řešením při pravidelných nevolnostech způsobených kinetózou je pak například Kinedryl, který se bere hodinu před začátkem cesty a mohou jej děti od 2 let, nebo přírodní přípravek z oddenku zázvoru Megafyt Avioplant.

Faraonova pomsta

...právě tak říkají V Egyptě cestovatelskému průjmu, který ale postihuje turisty i v dalších zemích, zejména těch tropických. Ve své klasické podobě se vyskytuje hned na začátku pobytu a má několikadenní průběh. Může být provázen i křečemi břicha a zvracením. Spouštěcích podnětů cestovatelského průjmu je celá řada. Těmi nejhojnějšími je konzumace kontaminované vody a potravin, které neprošly tepelnou úpravou. Průjem může podpořit i nestřídmost v jídle a alkoholu v rámci all inclusive, nebo v hojné konzumaci kořeněných pokrmů.

Neméně důležitým faktorem je působení nových, pro organismus neznámých, druhů bakterií. Proto odborníci doporučují již předem posílit střevní mikroflóru, aby se místní škodlivé bakterie nedokázaly prosadit. Toho nejlépe dosáhnete tak, že již týden před cestou začnete užívat kvalitní probiotika s obsahem laktobacilů a bifidobakterií, v užívání budete pokračovat po celou dobu pobytu a nejlépe ještě týden po návratu domů. S ohledem na letní teploty jsou však vhodné pouze přípravky teplotně stabilní, který vydrží cestu a pobyt na dovolené mimo ledničku bez ztráty účinnosti, např. Swiss Laktobacily „5" pro dospělé nebo Swiss Laktobacílky pro děti od 3 let.

Obrana před cestovatelským průjmem spočívá v důsledné prevenci. Používejte balenou vodu, a to i na čistění zubů, vyhněte se ovoci a zelenině, které mohly být umyty vodou z vodovodu, zmrzlině, ledu v nápojích a obdobným potravinám. S vyhledáním lékaře neotálejte v případě, že má průjem delšího trvání, je doprovázen kolapsovými stavy nebo krví ve stolici. Přípravky proti průjmu jsou například Imodium nebo Smecta.

Stávkující střeva

Nejen průjem, ale i zácpa, mohou během dovolené pěkně potrápit. Děje se tak na základě potlačení spontánního vyprazdňování buď ve spěchu, při nevyhovujících hygienických podmínkách, například tureckých záchodech, nebo jen ze změny prostředí. V cestovní lékárničce byste proto měli mít i prostředek proti zácpě, nejlépe s přírodními projímavými složkami, který je šetrnější a nenávykový, jako například Fructolax ovoce&vláknina.

Ve variantě sirupu je i pro děti od 3 let. Užívá se před spaním a působí přes noc, takže ráno po probuzení se vyprázdníte a nemusíte mít strach, že na vás potřeba jít „na velkou" přijde v nevhodnou dobu, kdy nebude poblíž toaleta. Akutně vzniklá funkční zácpa při změně prostředí vyžaduje dostatečný příjem tekutin, potravin s obsahem vlákniny. Pokud byste zvýšili jen příjem vlákniny bez vody, tak by se zácpa nezhoršila.

Úžeh a úpal

Jedno a to samé? Nikoliv. Úžeh je spojen s pobytem na přímém slunci, kdy nás sežehnou sluneční paprsky a dochází k podráždění a přehřátí mozku a mozkových blan. Vystavení slunci mnohdy nemusí být dlouhé. Na rozdíl od toho úpal vzniká přehřátím organismu v horkém prostředí například jízdou v autě, které bylo celý den zaparkováno na sluníčku. K úpalu přispívá i nedostatečný pitný režim. Nutno podotknout, že káva, čaj a alkoholické nápoje se do pitného režimu nezapočítávají.

Prevencí úžehu a úpalu (mnohdy se vyskytují společně) je příjem tekutin, klidová pohybová aktivita, pokrývka hlavy a nevystavování se slunci přes poledne. Vezměte si příklad z jižních národů, které dodržují siestu. Podcenění obou zdravotních komplikací se nevyplácí. Ve vážných případech vystavení vysokým teplotám může dojít k poškození mozku a smrtelným následkům. Pokud vás příznaky úžehu a úpalu postihnou, přesuňte se do stinné, dobře větrané místnosti, postupně se ochlazujte obklady (pokles teploty nesmí být razantní, kvůli teplotnímu šoku) a doplňujte tekutiny.