Zázračné "Céčko"

Neboli kyselina askorbová. Tenhle vitamin je pro naše děti opravdu velmi důležitý!
Zázračné "Céčko"
Vědecké studie prokázaly, že úloha vitaminu C v oblasti ochrany zdraví dětí sahá mnohem dál než jen k prevenci nemocí z nachlazení.

Vitamin C a jeho význam pro dětský organizmus:
zvyšuje odolnost organizmu proti infekčním nemocem a nachlazení
 
chrání proti širokému spektru virových chorob: neštovice, spalničky, hepatitida atd.
 
podporuje látkovou výměnu vápníku, tedy minerálu důležitého pro růst kostí a pro zdravé zuby
 
je nezbytný pro tvorbu kolagenu, čímž ovlivňuje dobrý stav všech tkání včetně svalů, šlach, vazů, cév a kůže
 
podílí se také na tvorbě růstových hormonů
 
působí na činnost štítné žlázy
 
zajišťuje ochranu před srdečními chorobami
 
působí proti chudokrevnosti, napomáhá vstřebávat železo z potravy a je nezbytný pro tvorbu červených krvinek
 
je přirozeným antihistaminikem a pomáhá předcházet alergiím, napomáhá i při léčbě a prevenci astmatických příznaků
 
chrání preventivně proti rakovině
 
působí blahodárně na zrak
 
detoxikuje organizmus a odstraňuje vedlejší účinky mnohých léků
 
má vliv na hojení ran, zlomenin, popálenin a napomáhá vstřebávání hematomů (modřin)
 
má přímý vztah na některé mentální činnosti, jako je paměť, postřeh a soustředěnost
 
zkracuje dobu rekonvalescence po nemoci

Potravinové doplňky
Vitamin C v podobě potravinového doplňku je vhodné dětem podávat zejména v zimních měsících, v období vyššího výskytu chřipek a nachlazení, v době nemoci (zkracuje dobu trvání nemoci z nachlazení), v rekonvalescenci a při pobytu v dětském kolektivu. Zvýšenou potřebu vitaminu C mají také děti žijící ve větších městech a znečištěném životním prostředí. Před podáváním potravinového doplňku si důkladně přečtěte příbalový leták a dodržujte předepsané dávkování − extrémně vysoké dávky mohou organizmus dítěte poškozovat.

Možná nevíte, že…
… vitamin C patří mezi nejchoulostivější vitaminy, které nám příroda dala k dispozici. Je citlivý na kyslík, kovy a světlo, také tepelná úprava, hluboké zmrazování a konzervování ho ničí. Vitamin C likvidují i některé užívané léky − sirupy na kašel, acylpyrin a antibiotika.
 
Rybíz
Zejména pak černý rybíz, který v každé bobulce skrývá 1 − 2 mg vitaminu C. Asi 25 bobulek černého rybízu tedy pokryje denní potřebu tohoto vitaminu.
Dětem připadají plody rybízu kyselé, proto ho kombinujeme s jiným, sladším ovocem, většinou v ovocných salátech, domácích rosolech či zavařeninách.

Paprika
Má nevýhodu, že je pro děti hůře stravitelná a dlouho leží v žaludku. Měla by se pečlivě kousat a do salátů jemně krájet.

Kapusta
Nikdy ji dlouho neskladujeme, protože rychle vadne, žloutne a ztrácí množství cenných látek. Vaříme ji v nezakrytém hrnci, aby čpavé látky mohly unikat.

Brokolice
Není tak náchylná přijímat dusičnany jako květák, proto je významnou zeleninou pro děti. Kupujeme jen čerstvou a svěží brokolici, ovadlá zelenina s nahnědlými listy a růžičkami ztratila již množství cenných látek. Čím je brokolice tmavší, tím je v ní více vitaminu C. Nejšetrněji uvaříme brokolici v páře, případně v malém množství osolené vody. Vaříme ji jen několik minut, snadno se rozvaří.

Čerstvé a kysané zelí
Zelí při přípravě zelného salátu nespařujeme, neboť by tak došlo k vyplavení cenných látek. Kysané zelí před přípravou neproplachujeme vodou, abychom snížili jeho kyselost. Zelí stačí pouze vymačkat. Proplachováním bychom zničili značnou část vitaminu C.

Jahody
Zpracováváme je ihned po sběru či nákupu − rychle podléhají hnilobě.

Kiwi
Správně zralé plody kiwi jsou měkké a lehce se poddávají tlaku prstů. Úhledné stejnoměrné plátky kiwi vytvoříme tak, že oloupané ovoce rozkrojíme kráječem na vejce.

Pomeranče
Bílá dužina oloupaných pomerančů obsahuje bioflavonoidy zvyšující účinnost vitaminu C až dvacetinásobně.

Kedlubny
Kedlubny dlouhou dobu neskladujeme, protože dřevnatí a vysychají. Ke dlouhodobějšímu skladování jsou vhodné kedlubny gigant. Do zadělávaných, dušených aj. pokrmů přidáváme i mladé lístky kedluben, které nadrobno pokrájíme.

Šípky
Je to k nevíře, ale jen asi 3 šípky zajistí denní dávku vitaminu C důležitou pro dítě. Tento vitamin je zde v takových vazbách, které var neničí. Šípkový čaj můžeme připravit tak, že lžičku drcených šípků zalijeme studenou vodou a necháme nejméně hodinu vyluhovat, poté je zahřejeme k bodu varu a necháme ještě 15 minut louhovat. Nebo lžičku drcených šípků krátce povaříme a poté scedíme.

Denní potřebu vitaminu C pro předškoláka zajistí například porce pokrmu z brokolice či kapusty, půlka čerstvé papriky, 1 kedluben, 1-2 pomeranče,
1 kiwi, mistička jahod, mistička zelného salátu s mrkví, sklenice čerstvě vymačkané pomerančové šťávy a šípkový čaj.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře