Zácpa, nepřítel těhotných

Zácpa je téma, o kterém se moc nemluví, ale bohužel se nevyhýbá ani nastávajícím maminkám. Je to skoro naopak, problémy se zácpou totiž sužují každou třetí maminku. Už je načase jí to překazit, ne?
Zácpa, nepřítel těhotných
Činnost vašich střev je až dosud výtečná a vy se (právem) domníváte, že na tom ani těhotenství nic nezmění. Ne že bychom vám to přáli, ale bohužel se mýlíte. „Zácpa v těhotenství potká každou třetí maminku. A její příčiny nejsou tak jednoznačné. Někdy za zácpu opravdu mohou špatné stravovací návyky, některé maminky trpí potížemi se stolicí již v době před těhotenstvím, ale velké většině těhotných žen se potíže se střevy dostaví znenadání,“ potvrzuje naše poněkud odvážné tvrzení i internistka MUDr. Karla Wolfová.
 
Své o tom ví i Petra Paffková, která je momentálně v sedmém měsíci těhotenství. „Nikdy jsem na zácpu netrpěla. Ne že bych ji někdy v životě neměla, ale nijak často to nebývalo, možná tak jednou za rok. Ovšem v momentě, kdy jsem přišla do jiného stavu, se můj organizmus doslova zbláznil. Občas jsem měla pocit, že bych zácpou trpěla, i kdybych pila olej. Dva měsíce byly hrozně nepříjemné, musela jsem k lékaři a teprve ten mi pomohl s jídelníčkem a poradil pár triků, jak získat střeva zase pod kontrolu. Teď už je to naštěstí mnohem lepší…“ směje se Petra Paffková.
 
Klepněte pro větší obrázekProč si zasedla zrovna na těhulky?
Hlavní příčinou zácpy v těhotenství je zvýšená hladina hormonu progesteronu, který zpomaluje pohyb střev (střevní peristaltiku). „Později v těhotenství může být zácpa způsobena tlakem zvětšující se dělohy na oblast konečníku,“ uvádí další důvod MUDr. Wolfová.
 
Abychom ale byly spravedlivé, někdy si za zácpu prostě můžeme samy, způsobem stravování. Hlavně absencí potravin s obsahem vlákniny v našem jídelníčku a malým přísunem tekutin. Také vitaminové doplňky, zejména ty s vyšším obsahem železa, které spousta maminek v dobré víře poctivě polyká, zácpě nahrávají.
 
Může být zácpa nebezpečná?
Nechceme vás zbytečně děsit. Životu nebezpečná zácpa určitě není. Ale nepříjemná a zdraví zhoršující určitě ano. „V těhotenství je důležitá pravidelná stolice. Nemusíte chodit „na velkou“ zrovna každý den, ale obden určitě. Jinak se maminky vystavují častým bolestem nebo tuhnutí podbřišku. Horším následkem ovšem jsou hemoroidy. Ty se mohou objevit právě v případě zácpy a následného velkého tlačení, které zeslabuje pánevní dno a naopak zesiluje hemoroidní uzly,“ vysvětluje MUDr. Wolfová.
 
Co s tím? Hlavně klid!
Jestli patříte k maminkám, které zácpa sužuje, víte, že to není žádný med. Na druhou stranu ani vážné onemocnění, takže zachovejte klid, s trochou sebekázně nad „detonací“ střev určitě zvítězíte. Stačí jen dobře jíst, dostatečně pít a trochu se hýbat. A hlavně zachovat klid. Stres totiž nic neřeší a může být dalším faktorem zácpy jako tzv. psychosomatických projevů.
 
Klepněte pro větší obrázek
 
Změňte jídelníček
To už jste pravděpodobně jako zodpovědné matky udělaly. Ale pokud přesto trpíte zácpou, „ucpěte“ jí vlákninou. Jezte prostě hodně potravin s vysokým obsahem vlákniny, ideální množství 25 – 30 g vlákniny denně. To pomáhá. A které to jsou? Kromě tradičních lněných semínek nebo sušených švestek, které si můžete v pohodě dopřávat, si můžete dávat i další vlákninové bomby.
 
Velké množství vlákniny mají: Otruby, ovesné vločky, švestkový kompot, hrách, fazole, kukuřice, banány, celozrnný chléb, neloupaná rýže, datle, fíky, sušené ovoce, listová zelenina (například špenát), pečené brambory (ve slupce).
 
Dost vlákniny obsahují: Ořechy, zelená zelenina, jablka, pomeranče, celer, tmavý chléb.
 
Raději se vyhněte: Cukru, máslu, vejcím, tvrdým sýrům a nadměrné konzumaci jinak zdravých ryb.
 
Kromě jídla s vlákninou vám pomohou i kefírové a kysané mléčné výrobky nebo některé doplňky stravy. Mezi nejznámější ryze přírodní vlákninu vhodnou i pro nastávající maminky patří Benefibra nebo Psyllium, které zakoupíte v lékárně.
 
Klepněte pro větší obrázekHodně pijte
Ano, ano zase pitný režim; bez dostatečného pití se prostě neobejdete. Vypijte alespoň 2,5 l tekutin denně. Popíjejte pravidelně po skleničkách celý den. Vhodné jsou minerálky bez bublin, proti zácpě působí džus ze suchých švestek a někomu pomáhá třeba sklenice teplé vody nalačno.
 
Cvičením proti zácpě
Zdá se vám to malinko „ujeté“? Pak vězte, že správný pohyb je přímo balzámem pro zdravou stolici. Dobré cvičení stimuluje práci střev, takže se vám zácpa zaručeně vyhne.
 
Břišní dýchání
Vyberte si polohu, která vám nejvíce vyhovuje. Můžete ležet, sedět, stát nebo klečet na všech čtyřech. Na začátku vydechněte ústy a přitom zatáhněte břicho, jako byste z něj pozvolna chtěla vytlačit vzduch. Výdech by neměl být násilný, není třeba vydechovat rychle nebo zcela vyprázdnit plíce. Vydechujte právě tak dlouho, abyste cítila práci břišních svalů (svírání spodní části břicha). Pak břicho uvolněte a k nádechu dojde automaticky. Stahování a uvolňování břicha se současným masírováním pomohou stimulovat pohyb střev. Každý den po jídle si desetkrát zopakujte břišní dýchání.
 
Klepněte pro větší obrázekBřišní dýchání a sklápění nohou
Položte se na záda, pokrčte kolena. Vydechněte ústy a přitom zatahujte břicho a stahujte břišní svaly, jako byste chtěla vytlačit vzduch z plic. Zároveň sklápějte pokrčené nohy doleva. Poté břicho uvolněte (k nádechu dojde automaticky) a zaujměte výchozí polohu s pokrčenými koleny uprostřed. Opakujte cvičení, tentokrát sklápějte nohy doprava. Opakujte pětkrát na každou stranu, vždycky po jídle. Tento cvik protahuje trup, dochází při něm k masáži střev na pravé straně (vzestupný tračník) a na levé straně (sestupný tračník) a je jím stimulován pohyb střev.

Pozor na projímadla
I když vás trápí zácpa k zbláznění, s projímadly jen opatrně, respektive raději vůbec ne, a bez schválení lékaře dokonce v žádném případě. Opakované používání projímadel typu Gutalax nebo Laxygal totiž vede k tzv. tachyfylaxi neboli přivyknutí těla na lék a ke zvyšování spotřeby léků, což je i u zdravého „normálního“ jedince velmi nebezpečné. A umíte si představit co to provede s organizmem maminky i miminka? Raději tedy než projímadlo, informujte svého lékaře, určitě najdete cestu, jak se s tou nepříjemností vyrovnat i bez kapek a léků…

Ke článku byly využity i podklady z knihy Chantal Dimoulin: Cvičíme v těhotenství

Text: Eliška Zikmundová
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře