Víte, jak zvládnout Vánoce bez újmy na váze?

Vánoce jsou tradičním „strašákem“ pro všechny, kteří se snaží shodit nadbytečná kila, nebo si svou hmotnost alespoň udržet. Dají se ovšem zvládnout i bez toho, abychom se báli po svátcích postavit na váhu.
Víte, jak zvládnout Vánoce bez újmy na váze?

Základní zásadou je, že příjem energie by měl být stejný jako před svátky nebo jen o málo větší. Energii bychom měli přijímat rovnoměrně během celého dne. Není proto vhodné držet půst a večer se pak přejíst různých dobrot.

Nahrazením některých surovin vhodnějšími můžeme nejen zmenšit kalorickou hodnotu vánočních dobrot, ale i vykouzlit zajímavé chuťové variace. Místo máslových krémů doporučujeme vyzkoušet pudinkové, tvarohové nebo želatinové. Náplně lze nahradit ovocem, bílá mouka celozrnnou a cukr sladidly.

K přípravě chlebíčků je příjemnou a zdraví prospěšnou změnou nahrazení bílé veky celozrnným pečivem. Chlebíčky můžeme namísto kupovaných tučných salátů namazat tvarohovými sýry a ozdobit zeleninou. Na obloženou mísu se pak hodí zelenina v kombinaci s libovou šunkou a sýry s obsahem tuku do 40 %.

Kalorický příjem můžeme snížit například i tím, že si namísto klasické přílohy naložíme zeleninu. A pokud plánujete přípitek, zvolte nejlépe suché víno. Tvrdý alkohol a sladké míchané nápoje obsahují opravdu velké množství energie.

Snad největší kalorickou bombou je klasické vánoční cukroví. Například sto gramů rohlíčků z máslového krému, oříškového základu a čokoládové polevy má energetickou hodnotu 1 100 kJ, což je srovnatelné s dietním obědem.

Není tajemstvím, že tradiční jídlo českého vánočního stolu je nejen chutné, ale také velmi tučné. Jednoduchými úpravami přitom můžeme docílit radikálního snížení jeho kalorické hodnoty.

A jak se na svátky připravit, abychom opravdu dodrželi svá předsevzetí? Důležité je naplánovat si stravování ještě před Vánoci. Nejen si říci, zda si chcete svoji váhu udržet, nebo si můžete dopřát nějaké dobroty a pár kilo přiberete. Také si stanovit, co si dopřejete sníst na Štědrý den a po celou dobu svátků. Kdo si totiž stanoví předem zásady stravování, ten má pak větší přehled o příjmu a složení potravin a více si věří, že dokáže svátky zvládnout bez újmy na váze.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře