Vaše dítě nezvládá školu? Pedagog vám poradí

Toužíme po tom, aby naše děti měly lepší školní výsledky. Ale co když na to nemají?
Vaše dítě nezvládá školu? Pedagog vám poradí
Má na víc?
Naše Bětka je šikovná, ale ve 4. třídě má lehce podprůměrné známky a manžel si myslí, že kdybych ji k učení víc nutila, bude mít jedničky. Ona se snaží, ale rychle se unaví, doma učení zopakuje dobře, ale ve škole je z toho většinou trojka. Má smysl nutit ji do lepších výsledků? Jak poznám, jestli vůbec má na víc?
Karla, Prostějov
 
Rodiče touží po tom, aby jejich dítě bylo úspěšné ve všem, co dělá. Jenže mohou mít vyšší nároky, než jaké je dítě schopné splnit. Zlobením se, ponižováním (Jsi úplně neschopná(ý)!) a vynucováním lepších známek zákazy a vyhrožováním, byť dobře míněným, mu spíš ublíží. Takové jednání dítě naopak demotivuje, na postihy za neúspěch si zvykne, ke školním záležitostem začne být lhostejné a zhoršuje se i v tom, co mu šlo dobře. To rodiče ještě více rozčílí, ti přitvrdí ve způsobu jednání a začarovaný kruh se uzavírá. Když chceme, aby se změnilo dítě, musíme i my (rodiče i učitel) změnit přístup k němu a najít cestu, jak mu pomoci. Nejlepší motivací pro dítě je pochvala za to, co mu jde, a za snahu. Jestli je schopné mít ve škole lepší výsledky, nebo ne, rodič ani učitel většinou nemohou odhalit. Proto je dobré zajít za speciálním pedagogem či psychologem nebo do pedagogicko-psychologické poradny, kde dítě otestují a buď rovnou zjistí příčinu problémů nebo je pošlou na další, například neurologické vyšetření. Dlouhodobé přetěžování dítěte tím, že rodiče či škola neúměrně tlačí na lepší výsledky, kterých dítě není z různých příčin samo schopné dosáhnout, může vést až k neurologickým potížím.

Číst, nebo poslouchat?
Syn v páté třídě má problémy s učením anglických slovíček (i jiných textů). Čte je stále dokola, ale v hlavě mu nezůstanou. Existuje nějaká metoda, která by mu pomohla udržet učení v paměti?
Lenka, Říčany
 
Možná má oslabenou zrakovou paměť. Ale může na tom být lépe se sluchovou pamětí, proto by mohl zkusit si slovíčka nahrát na magnetofon a učit se, je místo čtením, poslechem. Pomůže i partner, který bude slovíčka se správnou výslovností a českým překladem číst. Mohl by také opakovat slovíčka nahlas při určitém rytmickém pohybu. Vhodné je třeba skákání přes švihadlo nebo chůze po schodech. Někdo má lepší zrakovou, jiný sluchovou paměť. Jak to poznáte? Děti (i dospělí) s dobrou zrakovou pamětí jsou obvykle v rodině nejlepšími hráči pexesa. Dítě, které požádáte o tři věci nákupu a ono přinese maximálně dvě a na třetí už zapomene, se při učení asi nebude moci spoléhat na svou sluchovou paměť a bude muset toto oslabení kompenzovat zrakovou pamětí třeba v kombinaci s hrubou motorikou – pohybem celého těla. 
 
Klepněte pro větší obrázekMgr. Pavla Bubeníčková - speciální pedagožka

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře