V těhotenství si opravdu hlídejte, co jíte!

„Nemusíte za dva, ale hlavně jezte zdravě,“ vyzve vás gynekolog už při první návštěvě v poradně. „Však já jím,“ opáčíte, ale pak přece jen přiznáte občasná vybočení. Pan doktor je spokojen.
V těhotenství si opravdu hlídejte, co jíte!

Ale možná že kdybyste před ním na stůl vyskládala tu horu nezdravých potravin, které každý den zkonzumujete, vysvětlil by vám, že miminko se bez takové tukové a cukrové zátěže obejde. A asi by se snažil poopravit váš názor na potravinové doplňky, jimiž se od začátku těhotenství „dopujete“.

Prázdné kalorie nebrat!
Potravinové doplňky se sice tu a tam hodí, ale podle lékařů by prim v jídelníčku nastávající matky hrát neměly. Tentýž názor zastává i pražský gynekolog Antonín Kaprál. „Pokud se dnes ženy aspoň částečně řídí zásadami zdravé výživy, netrpí obvykle nedostatkem vitaminů ani minerálů. Čerstvých potravin včetně zeleniny a bioproduktů je dost. Nedostatkem mohou strádat ty ženy, jejichž strava se skládá převážně z rohlíků a uzeniny.“ Užívání všemožných multivitaminů „jen tak pro jistotu“ je podle něj zbytečné.

Máte přímo děsivou chuť na dortíček, a když si ho nedáte, cloumá s vámi cosi jako absťák? Za prvé: nechoďte kolem cukrárny, vaše chutě pak nebudou umocňovat libé vůně, a za druhé, dortík můžete nahradit ovocem. Pořád je to lepší než ládovat do sebe prázdné kalorie, které tak akorát přispějí k tomu, že budete širší než delší. Samozřejmě sem tam si nějakou dobrůtku dopřát můžete, ale ta by měla být vykompenzována zdravým jídlem. A když už máte potřebu pořád něco jíst, sáhněte raději po hroznovém vínu, jahodách nebo třeba banánech. Zasytí, ale nepotáhnou vás k zemi ani vám díky nim nebude skákat hladina krevního cukru nahoru a dolů.

Vápník je i v máku
„Jezte hodně zeleniny, ovoce, kvalitní maso bez tuku, celozrnné pečivo,“ nabádají nás výživáři. Mluví se o vitaminech a minerálech. Víte, že oceňované „áčko“ má ve svých játrech nejvíc lední medvěd? U nás je určitě neseženete. Naštěstí! To pro případ, že byste se rozhodly pokrýt jejich pojídáním potřebu vitaminu A. Jak zdůrazňuje Antonín Kaprál, je lepší vitamin A v těhotenství neužívat. Může totiž zapříčinit vznik vrozené vývojové vady miminka!

A co takový vápník, který je potřeba, aby se vašemu dítěti dobře vyvíjely kosti? „Téměř každá potravina,“ zdůrazňuje doktor Kaprál, „obsahuje vápník – na mnohých je to dnes i napsáno. Možná by vás překvapilo, že mimořádné množství je ho například v máku a sezamových semínkách. Při kvalitní stravě tabletky potřeba nejsou, dostatek vápníku lze přijímat i bez pití mléka. Ale litr polotučného mléka by měl pokrýt denní potřebu vápníku těhotné.“

Mák chutná nejen v buchtách nebo knedlících, ale i samotný – pěkně vysypaný rovnou z makovice. Pro spoustu lidí je v létě (když se k němu dostanou) oblíbenou pochutinou. Pokud se vám to podaří, pozor, abyste to nepřehnaly. A i když špatně spíte, „šláftruňk“ si z něho nedělejte. Možná budete spát jako mimino, ale pro drobečka v bříšku to ideální koktejl rozhodně není. Když už nemáte vlastní zahradu, s ovocným a zeleninovým „políčkem“, od jara do podzimu je k dostání nepřeberná škála dobrot, které jsou pro váš organismus něco jako očistná lázeň. Chcete-li si zamlsat, sáhněte po třešních. Je v nich vitamin A a C, ale i železo, vápník, hořčík a fosfor či draslík. A samozřejmě plno vody. Totéž platí i pro rybíz. Hodnotnější je samozřejmě ten černý, ale ani červený není k zahození. Vyhlášený je kvůli vitaminu C, sejde se vám také vápník v něm obsažený, železo, fosfor a měď. Nenechávejte ho ale přezrát, jinak o část vitaminů a prospěšných látek přijdete.

Jablko pro zdraví i krásu
Procházky lesem jsou samy o sobě osvěžující. A pokud se to v něm bude modrat, neváhejte ani chvilku. Borůvky (ale i brusinky) jsou bomba. Nemáte-li šanci je umýt, rovnou do pusy je nedávejte – nikdy nevíte, jestli si je nějaké zvíře neoznačkovalo. Raději s nimi počkejte až na doma. Až si je budete vychutnávat, bude vám spolu s nimi proudit do „žil“ draslík, železo, síra, vápník, trochu hořčíku a fosforu i některé vitaminy. Nechce-li se vám do lesa, zakousněte se do jablka. Nejenže je zdrojem vitaminů a minerálů, ale i vlákniny a pektinů, které vám usnadní trávení, vylepší zažívání a vyčistí střeva.

Zelené pochoutky
Skoro všechny vitaminy a minerály najdete v zelenině. Aspoň občas okuste hlávkový salát nebo hrášek, nezapomeňte na rajčata. Američanky prý tvrdí, že jedna sklenice rajčatové šťávy denně je spolehlivě ochrání před nemocemi. Chcete-li ochutnat něco, co je nabito vitaminy od A do Z, dejte si ke svačince papriku – třeba s krajíčkem celozrnného chleba. Mrkev můžete jen tak ukusovat syrovou, výborná je jako salát nasladko i naslano. Dodá vám vitamin C, vápník, hořčík, sodík, železo, fosfor atd. A co obyčejné brambory? Nebudete-li je přepalovat na tuku, ale uvaříte, získáte z nich draslík a hořčík, je v nich vápník, železo, fosfor, vláknina a bílkovina – navíc jsou dobře stravitelné. Posypat je můžete – stejně jako celozrnný chléb s máslem pažitkou. Ta se hodí i do pomazánky z tvarohu či lučiny. Výborný je také kopr a spousta dalších bylinek. I když jste spíš na sladké, myslete na sebe i miminko a raději se poohlédněte po něčem zeleném. Jak zelenina, tak ovoce či bylinky se dají připravit tak, že se z nich stane vaše oblíbená pochoutka.

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře