V těhotenství nesnězte vše, na co máte chuť!

Nastávající maminka ovlivňuje svým přístupem vývoj miminka ještě dlouho před narozením. Jedním z důležitých aspektů těhotenství je i správná výživa. Jak tedy jíst, abyste vy i miminko byli zdraví a v pohodě.
V těhotenství nesnězte vše, na co máte chuť!
Přiměřeně, přiměřeně…
Je jasné, že během těhotenství nabere každá maminka. Ideální váhový přírůstek během celého těhotenství je dvanáct kilo. Není ale třeba se stresovat, pokud máte trochu více či méně, každá žena je jiná a navíc jste pod dohledem lékaře, který by jistě jakýkoli problémy řešil. K zachování optimální váhy je ovšem nutné dodržovat režim příjmu zhruba 2400 kalorií denně. Jezte, jak máte chuť, raději ale v malých dávkách zato častěji. Sem tam nějaká dobrota vás určitě neohrozí, ovšem nepřejídejte se!
 
Hlavně pestrost a vyváženost!
Jednoduchá rada, kterou asi každá maminka zná, ale o to hůř se dodržuje. Jenže v těhotenství více než kdy jindy záleží na vyváženém poměru bílkovin, minerálních látek, stopových prvků a vitamínů.
 
Bílkoviny
Najdete je v mase, mléčných výrobcích, luštěninách a cereálních výrobcích. Snažte se tedy jíst kvalitní netučné maso (drůbež, ryby, libové hovězí či telecí). Nevhodné jsou uzeniny, protože obsahují velké množství tzv. skrytého tuku a příliš mnoho soli. Ani paštiky a různé masné polotovary by se neměly v těhotenství objevit na vašem talíři. Mléko a mléčné výrobky jsou pro vás i miminko kromě živočišné bílkoviny nezbytným zdrojem vápníku. Pokud vám vypít sklenici mléka dělá problémy, nevadí, stejně výživné jsou i jogurty, tvaroh a sýry. Vápník lze získat i z luštěnin, sardinek, ořechů, máku a některé zeleniny, jeho využitelnost je však nižší než u mléka.
 
Vitamíny a zase vitamíny
Pro obranyschopnost je důležité céčko. Najdete ho hlavně v ovoci,(černém rybízu, kiwi, citrusových plodech) a zelenině ( rajčata, zelí, kapusta, papriky, nebo brambory).
 
Vitamíny skupiny B jsou v těhotenství zcela nezbytné. Jezte dostatek celozrnného pečiva, kvasnice, kvalitní masa a vejce.
 
Nejdůležitější je ale kyselina listová. Ovlivňuje krvetvorbu a napomáhá prevenci vrozených vývojových vad nervové soustavy miminka. Je obsažena v brokolici, zeleném salátu, chřestu, špenátu, droždí, sóji, fazolích a kapustě. Tělo ji lépe přijme, pokud ji konzumujete čerstvou, tepelným zpracování ztrácí na kvalitě.
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
Stopové prvky
Celkové pohodě těhulky i děťátka prospěje hořčík obsažený v zelených částech rostlin, obilninách a luštěninách.
 
Železo pro dobrou krvetvorbu pak najdete v mase, vnitřnostech, ve vejcích (žloutku) a listové zelenině.
 
Jód je nezbytnou součástí výživy každé budoucí maminy. Nejlépe se využije z konzumace mořských ryb. Dostane se do těla i s výrobky obohacenými jódem - např. kuchyňskou solí.
 
Dodržujte pitný režim
Během dne by těhulka měla vypít alespoň 2 litry tekutin. Je vhodné naučit se „popíjet“ během celého dne, než do sebe obrátit litr vody najednou. Prostě každou hodinky si dejte dvě deci…
 
Pijte vody, neslazené ovocné či bylinné čaje, ovocné a zeleninové šťávy
 
Vyhýbejte se nápojům s vysokým obsahem cukrů a nápojům obsahujícím chinin (např. tonic).
 
Zapomeňte na…
Kávu a kofeinové nápoje. Během těhotenství způsobují problémy s krevním tlakem, v horším případě vedou i k předčasnému porodu. Pokud si nemůžete kafíčko odepřít, pijte jen slabé a raději s mlékem, maximálně však šálek denně.
 
Alkohol! Je pro miminko nebezpečný už při jedné skleničce.
 
Kouření! Pokud jste maminka kuřačka,určitě odložte cigaretu hned v první den, kdy jste se o těhotenství dozvěděla. Když už nechcete přestat kvůli sobě, kvůli miminku musíte! Při plánovaném těhotenství přestaňte kouřit už několik měsíců před početím! Nikotin totiž způsobuje poškození plodu již v prvních dnech a má negativní dopad na duševní vývoj miminka.
 
Na závěr…
 
Pozor na kvalitu
V těhotenství je důležité více než kdy jindy konzumovat opravdu kvalitní jídlo. Nekupujte tedy nic, kde není jistý původ. Pečlivě studujte etikety na výrobcích, abyste se vyhnuly nebezpečným přísadám (barviva, zahušťovadla) i prošlé záruční době. Ovoce a zeleninu kupujte čerstvou a pokud možno tu BIO, neobsahuje žádné pesticidy. V běžné síti jsou s označením BIO k dostání i maso či mléčné výrobky. Je to trochu dražší, ale do zdraví vás i děťátka se rozhodně vyplatí investovat.
 
Text: Eliška Zikmundová
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře