Utajené učení o prázdninách

Nutit děti do biflování o prázdninách může snad jenom blázen. O tom jsou přesvědčeni jak naši školáci, tak i učitelé. Ale není učení jako učení...
Utajené učení o prázdninách
I my rádi na chvíli zapomeneme na věčné: Máš hotové úkoly? Umíš už tu básničku? Běž spočítat pár příkladů! Jenže už v půlce prázdnin se reklamy a obchody připomínají s obaly na sešity, pastelkami a pytlíky na bačkory, takže nelze přehlédnout, že za měsíc ten kolotoč začne nanovo. A škola straší hlavně nás, jejichž děti učení zrovna nezvládají „levou zadní“, zato bleskurychle dokážou vyzmizíkovat v hlavě vše, co si do ní během posledních deseti měsíců zapsaly. Jak tedy vyřešit dilema: Být rodič prudič a honit dítě k diktátům, nebo si naplno užívat volno a v září volat SOS? Odpověď je jasná: neřešit a hrát si!
 
Nabízíme 8 tipů na hry, při kterých s dětmi zmobilizujete a posílíte všechny funkce, které k efektivnímu učení potřebují.

Čtení rukama nohama...
Když má dítě problém se čtením, neustálé předčítání nahlas je pro něj „za trest“. Naopak „za odměnu“ může: Psát písmenka a slabiky klackem do písku a pak z nich spojovat slova; vystříhat písmena z papíru a pak skákat z jednoho na druhé až vyskáče celé slovo; se zavázanýma očima vybrat pohmatem z hromady písmenkových magnetů ty správné pro vybraný výraz...

Klepněte pro větší obrázekNásobilka se švihadlem
Věřte nebo ne, skákání přes švihadlo je pro učení úplný zázrak. Rytmický pohyb, čili hrubá motorika, pomáhá ukládání informací do dlouhodobé paměti. A to je nutné třeba při učení a opakování násobilky, kdy se při každém skoku říká jeden násobek. Změnou může být vyjmenovávání písmen abecedy, samohlásek, souhlásek, měkkých a tvrdých slabik atd. Navíc při švihání provazem se kroužením zápěstí zapojuje i jemná motorika důležitá pro dobré psaní.

Být, obyvatel, byt...
Obdobou švihadla a násobilky je hopsání či houpání na gymbalonu a opakování vyjmenovaných slov. Pro změnu je dobré i chození po schodech, házení míčku o zeď, dřepy apod. Nejde jen o zabalení učení do zábavy. Rytmicky opakovaný stále stejný pohyb je v tomto případě přímo učební pomůckou, takže i během školního roku je chyba nutit dítě, aby při učení nazpaměť sedělo bez hnutí.

Oči, uši, na start!
Někdo si pamatuje lépe, co přečte, jiný zase co slyší. To platí pro nás všechny. Ale proč nevyprovokovat jak zrakovou, tak i sluchovou paměť a ze školy (pracovní porady) si neodnést co nejvíc informací? Zkuste spolu s dětmi třeba staré dobré pexeso. Lepšího trenéra zrakového vnímání nenajdete. Chcete-li, aby si vaše děti napříště zapamatovaly místo dvou věcí z nákupního seznamu všech osm, pak ho naučte léty otestovanou hru „Šel jsem do obchodu“. Vzpomínáte na pravidla? První hráč řekne: „Šel jsem do obchodu a koupil rohlíky.“ Druhý hráč celou větu zopakuje a přidá další zboží, třetí hráč zase celé zopakuje a ke dvěma věcem přidá třetí atd. Takže čím víc hráčů je, tím těžší je seznam k zapamatování. Kdo udělá chybu vypadává. Vsaďte se, že to nebude vaše dítě!
 
Opičení
Hru na opice hrají dospěláci dost často. Ale v podání dětí je to místo stresu zábava. A navíc když jeden druhému děláte živé zrcadlo, bezvadně trénujete prostorovou orientaci nutnou mimo jiné i pro správné psaní a čtení těch „záludných“ tolik podobných písmen, jako jsou třeba „b“ a „d“.
 
Klepněte pro větší obrázek

Zelená Karkulka
Soustředí se, nebo ne? Pokud vám tohle vrtá hlavou, pak na to přijdete raz dva. Vyprávějte pohádku a ozdobte ji nějakým nesmyslem, třeba: Byla jedna holčička, a ta se jmenovala Zelená Karkulka. I když tatínka možná hned napadne vysvětlení z oblasti výživy, vaše dítko ho určitě s opravou ve scénáři předstihne. To je důkaz, že se soustředí, a taky záruka, že až do konce vyprávění bude bedlivě poslouchat a netrpělivě očekávat další legrační „přehmat“.

Prázdninový kronikář
Opisováním fláků textu se ještě nikdo pořádně psát nenaučil. Tak k tomu své dítě nenuťte. Být prázdninovým kronikářem bude jistě mnohem zábavnější. A to nemusí o zajímavostech z výletů jen psát. Poraďte mu třeba s koláží, při níž část věty nahradí obrázkem nebo přilepenou mušlí, vystřiženou fotkou, nalepeným vysypaným pískem apod. Z komentáře nahraného na mobil nebo diktafon a vlastnoručně vytvořených ilustrací a plakátů můžete společně sestavit zajímavou profiprezentaci dovolené.

Motivací jste vy
Vymyslíte určitě spoustu zajímavých obměn, ale žádná z nich vašeho školáčka nadlouho nenadchne, pokud ho v tom necháte samotného. Když uspořádáte rodinný turnaj ve skákání přes švihadlo či míčkové školce, když odhalíte svou nedokonalost při pexesu či scrablu, když přiznáte, že v obchodě byste nezapomněla snad jen na pozdrav a že se chcete taky zlepšit v tom, co vám moc nejde, uděláte svému dítěti nejenom z bezva prázdnin ještě lepší, ale ani to září nebude nejhorší.
 
Klepněte pro větší obrázekCo na to speciální pedagog Mgr. Pavla Bubeníčková
 
O prázdninách by děti měly odpočívat a učit se „jen“ ze života. Naše generace tzv. chodila ven lítat. Ráno jsme vyběhli na hřiště nebo na louku, do lesa a vraceli se pouze na jídlo a večer spát. Všechny hry, které jsme hrály, a přirozený pohyb s nimi spojený pomáhal vytvořit a upevnit správná nervová spojení, což v praxi znamenalo mimo jiné i zvládat učení ve škole. Dnešním dětem spontánní pohyb chybí, ani obyčejné hry už nejsou v kurzu. Možná i proto, že nemáme čas je s dětmi hrát a připravit jim tak dvojnásobný zážitek. Abychom mohli dobře číst, psát, počítat, učit se, potřebujeme dobře vnímat, rozumět a ukládat do paměti. K tomu všemu mnohem víc než „ležení v učebnicích a sešitech“ pomáhá získávání a ukládání informace kombinací více smyslů – současně zrakem, sluchem, hmatem a pohybem s vnímáním prostoru. Když děti během prázdnin do takových her zatáhnete, týden před začátkem školního roku postačí zakomponovat do nich opáčko učiva a hrát je trochu intenzivněji.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře