Trápí vaše dítko noční můry? Víme, jak na ně!

Ještě donedávna vaše malé dítko spalo klidně celou noc. Jenže teď se často uprostřed noci budí, pláče, tiskne se do rohu postýlky. Zlý sen ho vyděsil tak, že vidí bubáky všude kolem. Kde se vlastně berou noční můry u jinak spokojených dětí? A jak je navždy vyhnat?
Trápí vaše dítko noční můry? Víme, jak na ně!
Noční můry děsí
Pod pojmem noční můra si většinou představíme zlý sen, který naše děti vyděsí tak, že už se pak bojí usnout a maximálně klimbají v našem náručí. Ale co ty hrozné sny vlastně jsou? „Noční můry se podobají úzkostným snům a dostavují se ve fázi tzv. REM spánku, kdy člověk sní, zpravidla tedy v druhé polovině noci. Téměř vždy jde o komplikovaný sen, který je stále děsivější, až vede k probuzení. Noční můry postihují zhruba patnáct procent dětí ve věku 3 - 5 let,“ říká pediatrička Alena Bohdanecká.
 
Klepněte pro větší obrázekJe to normální?
Buďte v klidu, noční můry v přiměřené míře skutečně nejsou ničím, co by ohrozilo zdraví vašich dětí. Neberte je na lehkou váhu, ale nepovažujte je ani za duševní či jinou poruchu. „Nočním můrám nemusíte nijak bránit, dítě si vlastně takovým nepříjemným snem odžívá nově nabyté zkušenosti a vyrovnává se s něčím, co je neznámé, co neumí zařadit. U malých dětí do 6 let jde o běžnou fyziologickou záležitost, která se postupně vytrácí. U starších dětí mohou noční můry spouštět náročné situace – starosti, rozvod, smrt někoho blízkého, špatné známky ve škole,“ podotýká MUDr. Bohdanecká.
Je možné ovšem eliminovat nebezpečí vyvolávající špatný spánek, a naopak zavést příjemné rituály navozující klidný spánek.
 
Zase ty rituály…
Možná už slovo rituály přímo nenávidíte, protože vám je kdekdo „cpe“ už od první minuty narození vašeho dítěte. Když ony ale vážně zabírají. Díky nim je možné eliminovat nebezpečí vyvolávající špatný spánek a následné hrozivé sny. Takže co prospívá a co klidnému spánku prostě vadí?

Jídlo – jedním z důvodů špatných snů může být plný žaludek. Děti by neměly tedy jíst nic těžkého minimálně dvě hodiny před spaním. Neplatí to samozřejmě o ovoci nebo zelenince k zakousnutí. Ale sladkosti a hutná jídla raději vynechejme.

Pohyb – malá rozcvička po ránu je ideální, ale večer? Ano, pohyb před spaním příjemně unaví a zklidní mysl. Stačí, když si s vaším miláčkem zacvičíte pár cviků, nebo „zatancujete“ na jeho oblíbenou hudbu z pohádek. Samozřejmě ne s plným bříškem, ale pěkně tak dvě hodinky po večeři!

Večerní koupání – je nejen hygienickou samozřejmostí, ale opět navozuje i uklidňující atmosféru. Pro dítě se stává i příjemným rituálem, po kterém ví, že na něj čeká postýlka.

Pohádka na dobrou noc – je samozřejmostí, ale drasťáky typu „Kostěj nesmrtelný“ raději (alespoň u malých dětí) nechte na odpolední čtení a večer vyprávějte něco veselého nebo milého.
 
Klepněte pro větší obrázek 

Nepřítel sladkých snů
Klidnému spánku jednoznačně škodí stres. Hlava plná starostí ze školky nebo kvůli kamarádům mu může připravit noc plnou zlých snů! Pokud má nějaké trápení, v klidu si ovšem promluvte, ještě než jde spinkat. Nabídněte mu pomoc a pocit bezpečí, musí vědět, že jste tu pro něj a ochráníte ho.
 
Kromě problémů může stres u dětí navodit i špatný vizuální zážitek. Snažte se je před spaním vyvarovat sledování nevhodného televizního pořadu. S přibývajícím věkem, hlavně u kluků, to nebude jednoduché, když oni ty „akčňáky“ tak milují, a seriály plné výbuchů a přestřelek běží v televizi už od rána. Zkuste jim ale nabídnout lepší program ve vaší blízkosti; určitě budou radši a na televizi zapomenou.

Jak na ně? Hlavně v klidu!
Jestliže vás probudí dětský pláč, sedněte si k dětské postýlce a vyptávejte se, co vaše zlato vyděsilo, co ho trápí. Nechce-li nic vyprávět, nenuťte ho. Může třeba druhý den sen nakreslit a pak si s ním můžete o obrázku vyprávět. Navíc za bílého dne se mu nemusí strašidlo jevit tak hrůzostrašné.
 
Pokud vás probudil křik vašeho dítěte a ono přitom ještě spí, opatrně a citlivě ho probuďte.
 
Rozhodně nikdy své dítě netrestejte ani za další neurotické projevy (v důsledku nočních můr se může třeba počurat).
 
Snažte se dítě uklidnit, vysvětlete mu, že je v bezpečí domova, že se mu jen něco špatného zdálo, ale teď už je to dobré, protože jste s ním.
 
Klepněte pro větší obrázek
 
Výjimečně mu nabídněte něco sladkého (cukr kupodivu zabírá i na ty nejmenší). Stačí ale i kousek ovoce a pokud ho nechce, dejte dítěti malý kousek čokolády.
 
Ohřejte malou skleničku mléka a oslaďte ji medem, teplé mléko zahřeje a uklidní.
 
Zpívejte mu, vyprávějte něco veselého.
 
Zůstaňte s dítětem, dokud opět neusne. Pokud chce jít do vaší postele, pro jednou mu to dovolte. Lepší, když se budete v teple a bezpečí mačkat, než aby byl váš miláček vystrašený ze samoty vlastního pokojíčku.
 
Druhý den ráno si opět v klidu s dítětem popovídejte a vysvětlete mu, že nemusí mít strach, protože noční můry mají všichni – pokud si vzpomenete, můžete přidat vlastní zážitek z dětství. Nikdy ale neslibujte, že se špatné sny už nebudou opakovat. Dítě by případně mohlo ztratit ve vás důvěru.

Klepněte pro větší obrázekNoční děsy nejsou můry
Také jste si mysleli, že jsou to stejné pojmy? A nejsou, to je věda, co? Noční děsy se objeví brzy po usnutí, obvykle do půlhodiny a mají krátké trvání (asi 1 - 2 minuty, nikdy ne déle než 10 minut) a dítě se z nich většinou okamžitě probudí. Vyskytují se nejčastěji v dětství a jsou charakteristické svou neovladatelnou výbušností. Vyvolávají u dítěte silnou úzkost a paniku, srdeční tep se zvýší až na 200 úderů za minutu, přidávají se chaotické pohyby končetin či výkřiky a pláč. Ráno si ale maličký na nic nepamatuje.
 
Tato porucha postihuje asi šest procent dětí ve věku 4 až 12 let. Má blízko k náměsíčnosti a někdy je třeba konzultace s lékařem. Určitě se ale nemusíte bát, ani noční děsy nejsou pro vašeho potomka nebezpečné. Lékař spíš najde vhodnou metodu, jak je eliminovat.

Text: Eliška Zikmundová
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře