Spánek je v těhotenství úplně jiný

Nastávající maminka by měla více odpočívat a dobře spát, aby vše zvládala. Nejspíš bude muset kvůli rostoucímu bříšku změnit polohu při spaní.
Spánek je v těhotenství úplně jiný
Zase jste usnula před koncem filmu nebo vám kvůli spánku utekla předpověď počasí ve večerních zprávách? Prostě oči se samy zavřely a hotovo. Stává se vám to teď často, i když jste dříve nechodila spát před půlnocí? Teď ale přece čekáte děťátko!

Prvních 15 týdnů
První týdny těhotenství provází trvalá únava a ospalost. Devadesát procent nastávajících matek v té době pociťuje malátnost, a to hlavně vinou hormonů, neboť v ženském organizmu probíhá skutečná hormonální bouře. Ani po spánku se necítí pořádně odpočinuté, dokonce každá čtvrtá těhotná žena není spokojena s kvalitou svého spánku.

Jak si můžete pomoci?
Neignorujte chuť si pospat. Uléhejte dřív, neboť nyní potřebujete klid a odpočinek k nabrání sil.n Na spánek se připravte. Uklidňující účinek má relaxační cvičení a masáž, kterou vám udělá partner.

A co pokoj, v němž spíte? V tomto období máte kvůli hormonům lehce zvýšenou teplotu těla, a proto se vám hůře usíná. Ložnici tedy důkladně vyvětrejte, ať je v ní chladnější čerstvý vzduch.

Vyhýbejte se kuřákům. Jako pasivní kuřák jste vystavena stejným účinkům nikotinu jako oni. Navíc se nikotin ukládá v organizmu a škodí i zdraví dítěte až 12 hodin.

Neodpírejte si spánek přes den. Pouhých 20 minut spánku po obědě vám pořádně zlepší náladu.
 
16. až 28. týden
Únava a nevolnost jsou na ústupu a spánek se prohlubuje a zklidňuje. Organizmus se už přizpůsobuje nové situaci. Přestože bříško se každým dnem zvětšuje a žena přibývá na váze, více než polovina budoucích maminek pociťuje zlepšení nálady, jsou dynamičtější a pracovitější (to je zásluha zvyšující se hladiny estrogenů v krvi jako protipólu malátnému hormonu progesteronu. Hormony ze skupiny estrogenů však mají i svou negativní stránku, jsou příčinou nervozity, podrážděnosti a záchvatů paniky nastávajících matek. Zkuste se s tím vyrovnat, žijte přítomností a usilujte o co nejlepší vztahy se svým partnerem, otcem dítěte.

Jak si můžete pomoci?
Uložte se ke spánku hned, jak pocítíte únavu. Váš organizmus ví nejlépe, kolik spánku potřebuje k regeneraci.
 
Než si jdete lehnout, neřešte konflikty se svým partnerem, nečtěte romány s tragickým dějem ani se nedívejte na akční krváky. Ty případně odložte na jinou část dne.
 
Přes den noste speciální kompresní punčochy. Jednak vám pomáhají zachovat půvab vašich nohou ( přispívají k udržení zdravých žil) a omezí vaši potřebu chodit často v noci na malou, protože brání zadržování tekutin v těle, které pak tělo v noci odvádí ven. Ledviny totiž vleže pracují lépe.
 
Dýchejte nosem. Těhotné ženy někdy mívají oteklou nosní sliznici, takže se jim hůře dýchá a brání to spánku. Vezměte si vyšší polštář nebo užívejte do nosu fyziologický roztok mořské vody ve spreji, který si můžete zakoupit v lékárně, např. pod názvem Stérimar. Ucpaný nos souvisí se zvýšenou hladinou estrogenu v krvi. Ten může způsobit otok a nabobtnání nosní sliznice.
 
Pomoci si můžete třeba také citronem. Pečlivě citron omyjte v horké vodě a osušte, pak vymačkejte šťávu do skleničky, přidejte stejné množství převařené vody a trochu medu (pokud na něj nejste alergická). Tento chutný a zdravý nápoj pijte po malých douškách. Otok by měl po nějaké době zmizet. V lékárně lze koupit speciální náplasti zamezující chrápání, které se na noc přilepí na nos. Fungují na jednoduchém principu. Mechanicky odtahují křídla nosu, a tím se zlepšuje průchodnost dýchacích cest. Máte-li ale na nose tenkou a citlivou pokožku, dejte pozor, abyste si nepřivolala alergickou reakci a svědění.
 
Dbejte na to, abyste měla v ložnici dostatečně vlhký vzduch. Používejte zvlhčovače vzduchu nebo si dejte do pokoje nádobu s vodou či mokrý froté ručník na topení. Pokud pěstujete pokojové rostliny, pak si jako přírodní zvlhčovač do ložnice umístěte monsteru, šáchor, podenku nebo spathiphyllum.

20. až 40. týden
Občas vám není zrovna nejlépe, bolí vás záda, svědí pokožka, chytají křeče do nohou? Bříško je čím dál větší a v posteli se nemůžete pořádně uhnízdit. V tomto období si téměř 70 procent těhotných žen stěžuje, že spí lehkým, přerušovaným spánkem. Potíže ovšem nejsou pouze fyzického rázu. Vědci zjistili, že čím víc se přibližuje porod, tím je spánek těhotných citlivější a neklidnější. Vypadá to, že organizmus postupně připravuje ženu k tomu, aby v noci uslyšela pláč svého děťátka.

Jak si můžete pomoci?
Zvykněte si na pravidelnou půlhodinovou procházku před spaním.
 
Hledejte optimální polohu na spaní. Jste-li zvyklá spát na zádech, raději na to v posledním trimestru zapomeňte. Rostoucí děloha totiž v této poloze tlačí svou váhou na záda, na střeva a dvě velké cévy, aortu, která vede krev ze srdce do celého těla, a na dolní dutou žílu zajišťující návrat krve z dolní poloviny těla do srdce. To může zhoršovat bolesti v zádech, snížit výkonnost trávení a případně ovlivnit negativně krevní tlak, který může poklesnout.
 
Nejlepší je spát na boku. Na pravém se snižuje zatížení srdce, na levém se zlepšuje průtok krve a živných látek placentou a účinně podpoří činnost ledvin. Lépe se tak vylučují odpadní látky a tekutiny a vzniká méně otoků na nohou a rukou.
 
Ušijte si speciální polštářek, který pomůže rovnoměrně rozložit váhu těla během spánku. Položte si jej mezi kolena. Záhy zjistíte, že se vám spí pohodlněji. Chytají-li vás v noci křeče do nohy, podložte si je polštářkem (zlepší se průtok krve žilami). Rozměry podušky odhadněte od oka, podle své výšky a velikosti.
 
Snažte se na noc nejíst těžká jídla. Dejte si sklenici teplého mléka s medem. Podpoří se tím produkce inzulinu, který působí jako přirozený uspávací prostředek.
 
Rozhodně neužívejte prášky na spaní, v krajním případě sáhněte po konzultaci s odborníkem po bylinkách, jako je meduňka, chmel lékařský či heřmánek pravý.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře