Spánek je nesladší… když je ho dost

Každé dítě je jiné a má jiné potřeby. Spát ale musí všechny bez rozdílu. Jenže jak dlouho a jak často?
Spánek je nesladší… když je ho dost
Jednoduché řešení nebo tabulka, která bude přesně vymezovat délku spánku samozřejmě neexistuje, protože zatímco jednomu dítěti stačí deset hodin spánku denně, druhý je unavený i po „dvanáctce“. Jsou ale různá doporučení kolik hodin spánku denně by mělo dítě daného věku naspat. Když je totiž nenaspí, bude unavené a značně nerudné. Ale to asi znáte, ne?
 
„Když musím Valentýnku ráno budit do školky, je to trochu horor. Dcera je totiž velký spáč, který před osmou hodinou sám o sobě nevstává a i půl osmá je pro ni „vražedná hodina“. Takže ráno nám trochu trvá, než se jí zlepší nálada a není tak hrozně protivná. A spánkový deficit u ní pozoruji, když třeba z nějakého důvodu, jako je návštěva lékaře, nemůže po obědě spát. Pak jí všechno dlouho trvá, je nepozorná, prostě není ve své kůži,“ vypráví Saša Lebedová, matka čtyřleté holčičky.
 
Klepněte pro větší obrázek
 
To, že deficit spánku je pro dětský organizmus opravdu zatěžující, potvrzuje i dětská lékařka Alena Bohdanecká: „U nejmenších dětí, asi do tří let, je spánkový deficit způsoben zanedbáváním pravidelného režimu. To znamená, že rodiče často nechávají děti vzhůru dlouho, nenavádějí je na určité rituály, někdy jen chtějí být s dětmi co nejdéle. I když s dobrým úmyslem, dětem to rozhodně škodí. S nedostatkem spánku se u dětí zvyšuje nervozita, stupňuje jejich agrese, hůř zvládají některé běžné úkony, jsou unavené. Podle posledních výzkumů navíc málo spánku v sobě nese i riziko obezity. Dítě, které málo spí, má sklon k tloustnutí.“
 
Kolik hodin by měly děti spinkat?
To je různé podle věku a jak už jsme několikrát zmiňovali, i podle potřeb dítěte. Nicméně podle poznatků České pediatrické společnosti jsou určité hodiny spánku pro zdravý vývoj dítěte určitě nutné. Tabulku ale berte s rezervou, drobné odchylky nevadí. U těch zásadnějších, co do počtu hodin, je dobré poradit se se svým pediatrem. Tak ať dlouho nenapínáme…
 
Týden staré miminko  - celkem 16 a půl hodiny (z toho 4 zdřímnutí přes den)
 
Měsíční miminko - 15, 5 hodiny (z toho 3 denní zdřímnutí)
 
Tříměsíční cvalda - 15 hodin (zůstávají zhruba 3 zdřímnutí přes den)
 
Půlroční drobeček - 14 hodin (přes den zavře oči dvakrát)
 
Roční batole - 13 a třičtvrtě hodiny (schrupne si dvakrát přes den)
 
Rok a půlleté děťátko - 13 a půl hodny (spí většinou už jen po obědě)
 
Dvouletý capart - 13 hodin, 1 denní spánek
 
Tříleté dítě - 12 hodin (a spí po obědě)
 
Čtyřletý předškolák - 11 a půl hodiny (většinou po obědě už jen odpočívá, ale nevadí, stačí mu už jen noční spánek)
 
Děti mezi 5 - 9 lety - 10 – 11 hodin (po obědě spí už jen výjimeční spáči)

Klepněte pro větší obrázekCo napomáhá spánku dětí
Určitě je to pravidelný režim. Nejlépe je zavést každodenní rituál a to klidně už mezi 6. a 8. týdnem věku dítěte. Součástí takového rituálu je dodržení pevného času. Takže to znamená, že každý den třeba v půl sedmé svého miláčka vykoupete, nakrmíte a přečtete mu pohádku na dobrou noc (u malých miminek stačí zazpívat ukolébavku, něco vyprávět, prostě na co jste doma zvyklé). Pomazlete se s ním a popřejte dobrou noc. Ze začátku to možná bude těžké, miminko bude plakat. Určitě ho konejšete, rady starších, typu „nechat vyřvat“, opravdu nezabírají a miminko ještě více nervují. Takže ho uklidněte a nechte usnout. Někdy pomáhá, že když od postýlky odejdete, nechte klidně otevřené dveře a v místnosti tlumené světlo. Děti bývají klidnější, když při usínání vnímají rodiče ve vedlejší místnosti. Pokud zavedete večerní rituál a dodržujete ho, uvidíte, jak se vám vyplatí ve starším věku. Už dvouleté dítě ví, že po koupání přijde pohádka a pak postýlka. Jasně, že to na vás někdy budou zkoušet – „mami, Méďa ještě nespinká“ a podobné finty, ale jinak pro něj bude večerní usínání samozřejmostí bez velkých scén, které bohužel zažívají rodiče s dětmi, které rituály neznají.

Masáž pro nespavce a pro sladké sny
Masáže jsou zejména u úplných miminek ke spánku ideální. Miminko se uvolní, vůně ho příjemně naladí a uspí. A jak na to? Masírujte dítěti nožičky, bříško a zádíčka levandulovým olejem. Ten buď kupíte v lékárně či bylinkářství, nebo si ho můžete připravit doma podle jednoduchého receptu: do 3 lžic mandlového či olivového oleje nakapejte 2 kapky 100% přírodního levandulového oleje. Směs lehce promíchejte a masírujte.

Ideální prostředí - I to je pro spánek dětí důležité
Hluk - Snažte se z ložnice dítěte vytvořit oázu klidu. Náhlé zvuky nebo dokonce nepřetržitý hluk spánek ruší.
 
Světlo - Udržujte v pokojíčku tlumené světlo (alespoň u těch úplně nejmenších).
 
Teplota - Doporučená pokojová teplota pro zdravý spánek je 20 stupňů. Příliš nízká či vysoká teplota může spánek dítěte narušovat.
 
Čerstvý vzduch - Než svého miláčka uložíte, určitě v místnosti vyvětrejte. Trocha nočního vzduchu spánek přiláká.
 
Postel - I když se to nezdá, na kvalitu spánku má vliv i postýlka. Pořiďte vašemu děťátku dostatečně pohodlnou matraci.
 
Klepněte pro větší obrázek 

Zajímavost
Renomovaná britská expertka na duševní zdraví dětí Margot Sunderlandová radí rodičům, aby zavrhli letitou konvenci a dovolili dětem, aby s nimi spaly v posteli až do věku pěti let. Podle jejího tvrzení díky praxi známé jako „co-sleeping“ (společné spaní), vyrůstají z takových dětí klidní zdraví dospělí. „Studie z celého světa ukazují, že společné spaní do věku pěti let dítěte je pro něj velkým přínosem. Až do pěti a více let mohou děti trpět úzkostí z odloučení, což je může poznamenat v pozdějším životě. A takovou úzkost zklidňuje společné spaní,” obhajuje Sunderlandová své tvrzení, které vyvolalo i značnou nevoli u rodičů, zejména starších ročníků, kteří své děti nechávali spát odděleně už jako kojence. Co na to říkáte?

Text: Eliška Zikmundová
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře