S čím si dnes budeme hrát?

Dnešní děti jsou již od nejútlejšího dětství doslova zavaleny hračkami. Může za to velmi rozvinutý hračkářský průmysl i fakt, že koupit dětem „nějakou drobnost“ je snazší než sáhodlouze vymýšlet, jak ho zabavit.
S čím si dnes budeme hrát?
Ale opravdu naši nejmenší potřebují nejnovější modely autíček a panenky oblečené podle poslední módy? Na to jsme se zeptali odborníků…
 
Kdy je čas na první hračku?
Samozřejmě ještě před narozením. ☺ To si ale dělají radost spíš maminky a láskyplně se tak připravují na příchod svého miminka. V té době je určitě dobré pořídit pár drobností, protože ještě máte čas, ale určitě není třeba nic přehánět. Malá miminka skutečně kromě vaší lásky a péče nic nepotřebují. Co ale znamená pár „drobností“?
 
“Poloha miminka, které většinou leží na zádech, i jeho přirozená krátkozrakost, se kterou rodí, způsobují, že toho zkrátka moc nevidí. Vyjma momentů, kdy je zvednuté nebo, kdy má něco před očima do 20 cm. Ideální v tomto věku jsou tedy závěsné hrazdičky nad postýlku nebo různé malé hračky zavěšené třeba na kočárku. Měly by být z měkkého materiálu, ale nedoporučuji plyšové hračky, do těch se s chutí schovávají roztoči a usedá prach. I barva je kvůli krátkozrakosti důležitá. Decentní odstíny by si měly maminky nechat na později, miminko by totiž vidělo jen nevýraznou šmouhu. Naopak stimulující jsou barvy jako zelená, modrá, červená a žlutá,“ vysvětluje k tématu dětský psycholog Radim Opatrný a pokračuje: „Miminka milují i hrající hračky. Většina kolotočů nad postýlkou už má hrací strojek. Vybírejte ale jemné klidné melodie, které nejsou zbytečně hlasité a nebudou děťátko spíš rušit. I rychle pohyblivé hračky jsou na nic, protože pokud se „pajdulák“ nad dětský obličejem pohybuje moc rychle, miminko ho prostě nevidí.
 
Stimulujte rozvoj
Pravý čas na hraní přichází kolem 8. až 10. týdne věku dítěte. V té době většinou začíná otevírat pěstičky, rychleji zaostřuje a vydrží déle pozorovat okolí. Je potřeba mu honem dát něco do ručičky! Nejlepší jsou chrastítka. Měla by být ale lehká a měkká, takže žádné „tamburíny“ a železné rolničky, i kdyby je přivezla tetička z Ameriky! Miminko je bude zkoumat, také okusovat a chřestit, až vám půjde hlava kolem. Přitom ale také bude cvičit zrak i motoriku rukou!
 
“První rok je ve znamení jednoduchých ale pro rozvoj dovedností velmi důležitých hraček. Nejde o to, kolik bude dítě hraček mít, naopak že všeho moc škodí, platí i v tomto případě. Dítě zahlcené spoustou hraček ztrácí podněty, aby se zabavilo samo, nechce si hledat nic nového a ztrácí tak příležitost objevovat svět. Spíš bychom mu měli věnovat tři čtyři kvalitní hračky. Trh je plný opravdu dobrých rozvíjejících hraček. Pravda ovšem je, že většina je docela drahá. Pokud si rodiče nemohou všechny mluvící a zpívající hračky dovolit, nevadí. S trochou úsilí lze nalézt podnětné věci klidně i doma. Jak se vaše ratolest sama posadí nebo naučí lézt, uvidíte, jaké „hračky“ si samo nakonec najde. Vařečka, hrnec, rolička toaletního papíru nakonec vydá za víc než „židlička, co chodí a ještě třeba zpívá,“ vysvětluje PhDr. Opatrný.
 
Do jednoho roku je tedy ideální mít hračky z měkkých materiálů, aby si děti nemohly ublížit. Ke stimulaci úchopu ruky pak slouží gumové balónky nebo třeba první textilní nebo pěnové kostičky. Prima jsou také různé velké skládačky a hlavolamy pro nejmenší. Velmi oblíbené jsou i první „knížky“, které šustí, jsou z nejrůznějších textilií opatřené třeba šňůrkami, knoflíky a dalšími zábavnými prvky.
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
Jak vybrat pravé ořechové
Kolem druhého až třetího roku pak začíná pro děti a vlastně i jejich rodiče to pravé hrací eldorádo. Ke slovu přicházejí hračky v pravém slova smyslu, protože děti objevily, že hrát si je vlastně zábava i učení v jednom. Také se začínají odlišovat hračky pro chlapečky a holčičky. Kluci začnou víc kroužit kolem svého nového bagru nebo náklaďáku a holčičkám asi učaruje první lehký kočárek s miminkem. Je čas také na prvního plyšáčka nebo mazlíčka do postýlky. Společně je pak budou bavit kostky, dřevěné hlavolamy, stavebnice pro nejmenší a všechno, co se dá skládat, bořit a zase skládat. Své o tom ví i PhDr. Opatrný: „Společným jmenovatelem mladšího předškolního věku je tvoření. Děti baví něco tvořit. Proto tak rády malují, modelují a staví zámky nebo bábovičky z písku. Zdokonalují tak totiž své dovednosti i rozvíjejí fantazii. Hračky v této době by měly být pastelky, stavebnice, plastelína a hlavně knížky! Rodiče by ale neměli zapomínat na to, že dítě nestačí dát papír a voskovku, je třeba se mu také věnovat. Malovat si s ním, povídat a číst pohádky. Tak se totiž utváří nejen krásný vztah mezi rodičem a dítětem, ale i jeho případný talent a nadání…“
 
Předškoláci a mladší školáci
V tomto věku už rodiče moc šancí na vlastní invenci mít nebudou reklama výrobců hraček totiž na děti útočí ze všech stran. Už pětiletá slečna má tak jasno, že chce panenku Anabel a sedmiletý špunt bude stoprocentně toužit o nejnovějším vesmírném robotovi. Většinu hraček si prostě bude přát a vy je budete prostě jen shánět coby „Ježíšek“. Přesto není nutné vždy dětem bezvýhradně vyhovět. Předražené a navíc v řadě osmé šaty na Barbie vaše princezna pro svou panenku určitě nepotřebuje a čtvrté „Lego“ vašeho chlapečka omrzí stejně jako ty předešlé. Naopak co neomrzí a to hlavně díky přítomnosti rodičů, jsou stolní hry. Společné hraní monopolů nebo „vztekání“ se u člověče nezlob potěší vašeho potomka víc než nejdražší hračka, se kterou si musí hrát samo…
 
Rada závěrem
Výběru hraček je třeba věnovat velkou pozornost. Vždy si pečlivě zkontrolujte atest o zdravotní nezávadnosti. Pokud je hračka zahraniční provenience, musí být opatřena návodem i atestem s českým překladem. Prodejce je povinen ze zákona vám všechny informace v češtině předložit, a pokud tak neučiní, raději jděte do jiného obchodu. Hračky se určitě vyplatí kupovat u osvědčených obchodníků než na pochybných tržištích a za kvalitu si trochu připlatit. Na dětském zdraví se přece šetřit nedá!
 
Text: Zuzana Aidomoan
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře