Ryze dámská záležitost, aneb první měsíčky po porodu

Cítíte se trochu nesvá, máte špatnou náladu bez příčiny a snědla byste snad tunu čokolády. Zdá se, že jste na prahu „svých dnů“, na které jste už pomalu zapomněla. První menstruace po porodu s sebou kromě jiného totiž přináší doslova válku hormonů. Naštěstí existuje pár triků, jak prožít ženské problémy bez úhony a v relativní pohodě.
Ryze dámská záležitost, aneb první měsíčky po porodu
Kdy pak se dostaví
Nekojíte? Potom očekávejte první měsíčky asi za šest až sedm týdnů po porodu. Pokud kojíte, je to s nástupem menstruačního krvácení složitější. „Některé ženy menstruaci dostanou už za šest týdnů, jiné až tehdy, když začnou dítě přikrmovat a kojí v delších intervalech. Poslední skupinu žen hormony vylučované při kojení ovlivní natolik, že se měsíční krvácení dostaví až šest týdnů poté, co dítě odstaví úplně,“ vy světluje gynekolog Zdeněk Tesař. Tak jako tak ale vás dříve nebo později měsíčky neminou. Připravte se na to, že ty první budou nejspíš trochu jiné než před těhotenstvím. Asi si trošku víc popláčete, krvácení bude silnější anebo naopak skoro žádné. Prostě poté, co organismus dostal zabrat v souvislosti s těhotenstvím, porodem a šestinedělím se potřebuje trochu „oklepat“. Naštěstí však existuje pár triků, jak vše přežít bez úhony.

PMS syndrom
Závažnější problémem než samotný průběh první menstruace poté, co se vám narodilo miminko, je však tzv. premenstruační (PMS) syndrom. „Bohužel postihuje více než 50 procent žen po porodu a může za to hormonální nerovnováha,“ komentuje MUDr. Tesař. PMS se objevuje týden až 14 dní před samotným cyklem. Mezi nejčastější příznaky patří deprese či jiné změny nálady, úzkost, agresivita, podrážděnost, neklid, únava, přejídání, nadýmání, pokles schopnosti soustředit se, ztráta sebekontroly, bolesti hlavy a v zádech. Obtíže pak ustupují se začátkem menstruace.

Boj s PMS
Pokud jsou příznaky silné, neprodleně navštivte svého gynekologa, který stanoví diagnózu a může zahájit účinnou léčbu. V opačném případě zkuste dodržovat pár zásad a úspěch se určitě dostaví.

Omezte příjem cukru – zvyšuje vylučování B vitamínů, vápníku, hořčíku a chromu z organismu. Ztráta těchto prvků pak negativně ovlivňuje duševní pohodu.

Zkuste méně solit – sůl zadržuje v těle vody a vy si budete připadat nafouklá a oteklá.
 
Jezte potraviny obsahující draslík, který pomáhá proti zadržování tekutin v těle jako jsou slunečnicová semínka, banány, datle, fíky, rajčata, broskve.

Vyhýbejte se červenému masu, které obsahuje velké množství sodíku a tuku. Ty přispívají k menstruačním křečím a k tvorbě cyst a fibromů.

Nepijte příliš kávy - kofein zvyšuje úzkost a též může přispívat k tvorbě cyst a fibromů.
 
Snižte konzumaci mléčných výrobků – narušují vstřebávání hořčíku a mohou způsobovat zácpu.
 
Naopak si dopřejte neomezené množství celozrnného pečiva, chřestu, petržele, řeřichy a artyčoků. Tyto potraviny vám dobijí baterky a pomohou s vylučováním škodlivin z těla. S nimi pak „odplují“ i křeče a nepříjemné bolesti.
 
Klepněte pro větší obrázek

Jak na své dny
PMS jsme šťastně překonaly a přišla menstruace. I ta se dá naštěstí zvládnout…

Je to sice trochu divná rada v kolotoči běhání kolem miminka, ale přesto se snažte maximálně odpočívat. Dostatek spánku především u první menstruace pomáhá zvládnout zátěž organismu. Takže dejte tento článek přečíst tatínkovi nebo babičkám a pěkně si lehněte, o miminko na chvilku postará někdo z rodiny.
 
Nepřepínejte se. Jistě, malá fyzická zátěž nevadí a naopak pohyb zejména na čerstvém vzduchu vám prospěje, ale není třeba uběhnout maratón nebo vyčerpat v posilovně při shazování těhotenských kil.
 
Na bolesti podbřišku platí teplo. Noste tedy pohodlné spodní prádlo (nejlépe bavlněné) a pokud to jde, nahřívejte si podbřišek teplým obkladem nebo třeba i nahřívací lahví.
 
Maximální hygiena v tomto období je samozřejmostí. Při mytí raději používejte intimní mycí gely (např. Tea tree oil mycí gel, Femina gel podobně), jsou šetrnější, místo koupele se sprchujte vlažnou (ne horkou!) vodou. 
 
Na hygienických potřebách nešetřete, kvalita se rozhodně vyplatí. Dražší vložky a tampóny jsou vyráběny z vláken jemných k citlivé sliznici a navíc i více absorbují tekutinu a uzavírají případné pachy.
 
Hodně pijte. Podobně jako při PMS však raději vynecháte kofeinové nápoje a dopřejte si čerstvé ovocné šťávy nebo bylinkové čaje.
 
Jezte lehčí jídla, která nezatíží organismu (bílé maso, ryby, zelenina).
 
Omezte alkohol – rozproudí krev a může i za silnější krvácení.
 
Užívejte potravinové doplňky, jako jsou hořčík a vápník (tlumí bolesti) nebo B complex (snižuje psychické napětí a úzkost).

Psychické pohodě prospívá i relaxace. Natáhněte se, pomalu dýchejte a poslouchejte relaxační hudbu podle svého vkusu (třeba šum moře).
 
Zvedněte si náladu aromaterapií! Provoňte si místnost bergamotovým a pomerančovým éterickým olej.
 
Nebojte se o svém znovunalezeném „období“ promluvit s partnerem, určitě vás a podpoří a vy tak předejdete případným hádkám způsobeným hormonálním výkyvem.

Náš tip

Síla přírody
Doslova ženskou bylinkou je pupalka obecná. Z ní získaný preparát Pupalkový olej (někdy obohacený o vitamín E) pomáhá při tlumení PMS i samotnmu průběhu menstruace. Stačí pár kapek a zbavíte se křečí a tlaku v podbřišku, bolesti prsou stejně jako nervozity, a psychického napětí ).Pupalkový olej zakoupíte v lékárnách, bylinkářstvích a prodejnách se zdravou výživou.

Text: Eliška Zikmundová

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře