První měsíc ve škole aneb máme doma „dospěláka“

Pokud máte prvňáčka, asi vás , připravte se na velké změny v životě celé rodiny. My dospělí je zvládneme poměrně hladce, horší už to bývá s dítětem, kterého čeká doslova životní zlom. A na nás rodičích je, abychom mu přechod od her k učení pomohli usnadnit…
První měsíc ve škole aneb máme doma „dospěláka“
V současné době je velmi módní trend děti vzdělávat už od nejútlejšího věku. To je ale podle odborníků zcela zbytečné, protože všechno to čtení a angličtina už v mateřské školce dětem spíše přetěžuje. Naopak důležité je, se v prvních měsících se dětem věnovat a to hlavně formou hry. Učit je různým dovednostem, které jim pak usnadní práci ve škole. „Učení“ by ale nemělo trvat déle jak 10 minut, dítě by se mělo učit jen, když o to projeví zájem a mělo by dodržovat stanovená pravidla. Dětem bychom neměli říkat „ pojď se učit „ ale např. „ víš co, půjdeme si spolu hrát“.

Jak to držíš tužku?
Důležité je sledovat jak náš školák drží tužku či pastelku. Nesprávný úchop se totiž těžko odnaučuje. Tužka se nesmí držet křečovitě, měla by být mezi palcem a ukazováčkem a opírat se o prostředníček. „Dobré je používat trojhranné tužky i pastelky. Děti by měly hodně malovat, vybarvovat obrázky a dokreslovat různé tvary. Pokud je nebaví malovat s pastelkami, zvolte vodovky nebo tempery. Sice bude trochu upatlaný nábytek, ale za tu radost to stojí, říká psycholožka Jolana Bártová.

Další pro první třídu důležitou dovedností je vyprávění. Čtěte malým pohádky a vypravujte si s nimi o nich. Povídejte si o pohádkách, které sledují v televizi. Nechte je samotné vyprávět příběhy podle obrázků. Tak si budou jisté svým projevem a trochu se zbaví trémy. A zbytek už opravdu nechte na učitelích. Čtení a psaní se naučí ve škole, vy jim jen pomáhejte s úkoly.

Co s volným časem
Správná otázka. Ještě v mateřské školce měly děti o zábavu postaráno až do pozdního odpoledne, ale teď se vše mění. Školní věk je ale ideální pro nejrůznější kroužky. Mimoškolní aktivita je důležitá pro duševní rozvoj dítěte, jeho sebevědomí nebo třeba fyzické zdatnosti. A rodiče mohou být v klidu, že jejich potomek celé odpoledne nevysedává před televizí, nechatuje na webu (ano už i dnešní prvňáčci umí „pařit“ na internetu) nebo se nepotuluje po ulicích bůhví s kým…

„Není nutné děti přetěžovat a plánovat jim dennodenně každou hodinu až do večera, ale spíš jim pomoci smysluplně trávit čas. Nedovolit jim nudit se. A právě zájmové činnosti jsou ideální alternativou ke škole. Dítě má pravidelný režim, něčemu se naučí, pobaví, ale najde i nové kamarády se stejnými zájmy. Získá sebevědomí a zlepší své sociální chování jako je třeba uplatnění se v kolektivu,“ dodává k tématu psycholožka Bártová.
 
Klepněte pro větší obrázek

Problémy ve škole? Buďte silní!
Samozřejmě i u toho dosud bezproblémového dítěte se mohou dostavit s nástupem do první třídy problémy. Hlavní je zachovat klid, rozeznat potíže a najít vhodného odborníka nebo prostě změnit školu, pokud si paní učitelka stěžuje, místo aby pomohla potíže řešit. V dnešní době je už naštěstí spousta specializovaných škol i odborných pracovišť, kde vám s dětmi pomohou. Co se tedy u školáčků může projevit?

Hyperaktivita
Děti postižené hyperaktivitou a poruchami pozornosti se špatně soustředí a jejich neposednost jim komplikuje život. Často se potýkají s problémy ve škole, protože se nemohou v klidu věnovat výuce, hodiny jim připadají dlouhé a učivo tak nezábavné. S malým neposedou se vydejte do psychologicko-pedagogické poradny, které vám jistě pomohou najít vhodnou variantu, aby vaše dítko zdárně zvládlo školní docházku.

Dysgrafie
Dysgrafie bývá často zahrnuta pod pojmem dyslexie. Týká se psaní, které bývá nečitelné, dítě si obtížně pamatuje písmena, obtížně je napodobuje. Projevuje se také výraznými obtížemi v osvojování psaní, tj. při učení se tvarům jednotlivých písmen nebo celkovou nápadnou formální neobratností písemného projevu. Zpočátku je porucha často považována za lenost, protože psaní je velmi únavné a děti rychle vyčerpá. To je samozřejmě špatně, takže je nutné dítě spíše podporovat a obrnit se trpělivostí.

Ale nebojte, dá se to zvládnout. Najděte si vhodného dětského psychologa a mluvte o problému i s učitelem. Dobrý kantor může někdy pomoci víc než doktor!

Dyslexie
Kolem této poruchy čtení panuje řada mýtů a nepodložených stereotypů. Řada lidí a dokonce i někteří pedagogové si ji spojují s nízkou inteligencí, neschopností dosáhnout kvalitního vzdělání a někdy dokonce i s negramotností. Učitelé často nahlížejí na dyslektiky jako na problémové žáky. Podobná mínění jsou velmi vzdálená realitě. Dyslexie sice vystavuje žáky nepříjemným překážkám v cestě ke vstřebávání nových vědomostí, ale s pomocí učitele a rodičů mohou děti tyto bariéry překonat. Vývojové poruchy samy o sobě neznamenají omezení rozumových schopností člověka. Mezi dyslektiky bývají velice často nadaní a talentovaní lidé, kteří dosahují například velmi dobrých výsledků v testech IQ. Takže pokud je se dyslexie týká vaše dítěte hlavu vzhůru, nic se neděje. Najděte dobrou školu a je vyhráno!

Jak usnadnit první školní rok
• Vychovávejte děti k samostatnosti! I když to někdy trvá poněkud déle, nechte děti samy se oblékat, připravovat si svůj batůžek do školky a později i školní aktovku.
• Svěřte dětem zodpovědnost za konkrétní a pravidelné úkoly v domácnosti, např. odnos odpadků, čištění bot, úklid vlastního pokoje atd.
• Posilujte jejich schopnost koncentrace! K tomu děti potřebují především spolehlivé dospělé a pevná pravidla a rituály v denním a týdenním harmonogramu.

Text: Eliška Zikmundová

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře