Proč ženy (rády) utrácejí: Mýty a realita

Říká se, že utrácení a nakupování je parketa žen. Co je na tom pravdy? Opravdu je pro nás nakupování zábavné?
Proč ženy (rády) utrácejí: Mýty a realita

Ano, nakupujeme častěji. To proto, že většinou míváme na starosti celou domácnost. Každodenní nákupy absolvují ženy pětkrát častěji – v průzkumech je přiznávají jen 4 % českých mužů! V obchodech s kosmetikou a oblečením a v kadeřnických salonech tedy zdaleka nekončí tolik peněz, jak si muži myslí. Ženský rozpočet z velké části padá na potraviny, drogistické zboží a vybavení domácnosti. Kam se vytratila poezie?

Relax mezi regály
O ženách jako vášnivých nakupujících kolují historky. Že prý RÁDY nakupují. „O ženách se toho říká skutečně mnoho,“ říká psycholožka PhDr. Marta Boučková. „Tohle tvrzení se opírá o rozdělení práce v dobách dávno minulých, kdy jste ve většině lidských společenství našli muže – tedy lovce – a ženy – ochranitelky ohně a sběračky. A v průběhu vývoje se sběr změnil v nákup, a tak ženám zůstala nálepka těch, které nakupují, ba co víc, které to také neuvěřitelně baví. Je otázkou, zda zábavnost, která je spojována s ženským nakupováním, není jen mazaná zástěrka, bez které by se nakupování stalo další z mnoha nutností k přežití,“ uvažuje Marta Boučková.

Když nakupujeme od stolu
Vzrůstající obliba nakupování přes internet, ale příliš nekoresponduje s archetypem sběračky v obchoďáku. Jak to vidí psycholožka? „Ještě aby korespondovala,“ reaguje Marta Boučková. „Svět se mění, a tak se mění i způsob nakupování. Zboží je čím dál tím více a další nohy ženám v průběhu vývoje nenarostly, takže by to nakupování taky nemusely vůbec stihnout. Ještěže mají k dispozici internet! Svět se zrychluje a klade na nás čím dál větší nároky, ale den má stále jen 24 hodin. Hospodaření s časem a jeho efektivní využívání jsou jednou z hlavních priorit doby, a tak i ženy už nestíhají obíhat obchoďáky, ale nakupují také zatím tou nejmodernější metodou – sezením u počítače.“

Co zbylo z evoluce
Pokud se nejedná o každodenní tahání tašek s mlékem a fl ákotami masa, ženy většinou nakupování a péče o zevnějšek baví. Jako důvod uvádějí relaxaci – při nákupu nových věcí zapomínají na běžné starosti. Mívají ale stále ještě průměrně nižší příjmy než muži, proto kupují levnější věci, zato častěji. Vědomí, že utratily méně než jinde a jindy, jim dělá radost. Ženskou zálibu v akčních slevách lze také vysvětlit evoluční psychologií: Žena v minulosti opouštěla svoje prostředí a přizpůsobovala se prostředí svého muže. Plyne z toho pro ni výhoda – schopnost porozumět ostatním. Zatímco muž je nastaven obstát v konkurenci, žena je nastavena na kooperaci. A to se podle odborníků promítá i do vztahu k penězům. Zatímco muži riskují a odvážně investují (jsou v tom úspěšnější než ženy, ale také častěji krachují), ženy konzervativně nakupují „výhodně“ ve slevách a ve výsledku málokdy prodělají.

Lepší hospodářka než hospodář
Nejenže ženy častěji nakupují (protože musejí), zároveň mají o svých útratách lepší přehled. Autorům vtípků pošklebujících se rozhazovačným manželkám, které rozfofrují každou korunu, můžeme před nosem zamávat výsledky průzkumů. Prokazují, že to spíše muži těžko vycházejí se svým rozpočtem a mají na svých účtech větší dluhy než ženy. Na rozdíl od mužů ženy více vyhodnocují možnosti, jak ušetřit. Muži mají naopak tendenci ignorovat rostoucí dluhy a zapomínají platit půjčky a účty. Ženy také častěji vyhledávají bankomat svojí banky – vysokým poplatkem za výběr z cizího bankomatu se zaobírá jen 47 % mužů. Zhruba 64 % žen si kontroluje na výpise platby kartou (jen 55 % mužů) a 87 % žen si uchovává dlouhodobě výpis (z mužů jen necelých 78 %).

Za co pouštíme chlup?
Když už jdou dámy nakupovat pro sebe, vydávají peníze hlavně za oblečení, kabelky a módní obuv. Muži řádí hlavně v hobbymarketech a obchodech s elektronikou a rádi utrácejí za technologické novinky. Podstatně víc peněz než ženy vydávají za návštěvu restaurací, barů a hospod (někdy tam nechají i třetinu měsíčního příjmu). Podle mnoha mužů ženy utrácejí za zbytečnosti, ale muži se svých „oprávněných“ zájmů vzdávají jen stěží. Na druhou stranu patologické (příliš časté a intenzivní) nakupování se týká častěji žen. Žena trpící touto kompulzivní poruchou pociťuje uvnitř sebe prázdno (což si nepřizná), a tak kolem sebe hromadí nakoupené předměty. Pocit štěstí a naplnění ovšem nikde. 

Jak jsme na tom (nejen) kolem Vánoc
✱ Víc než třetina lidí (36 %) nakupuje některé vánoční dárky až po Vánocích. Jde hlavně o oblečení a elektroniku ve výprodeji.
✱Platební kartu používají více muži. Nákup nábytku je jediná oblast, kde ženy v placení kartou trumfnou muže.
✱ On-line nakupují také více muži, přestože u žen získávají stále větší oblibu slevové portály. Ženy nakupují na internetu zejména zboží pro děti a drobnější elektrospotřebiče.

Převzato z časopisu Betynka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře