Přišla doba masová

Maso je pro zdravý vývin dětí nezbytné. Ovšem ne všechno a samozřejmě se to s jeho přidávání do stravy nesmí uspěchat. Jako příkrmy přichází na řadu o něco později.
Přišla doba masová
Příkrmy s zavádějí v době, kdy miminkům už zcela nestačí jen mléčná výživa. „U plně kojených dětí se doporučuje zavádět příkrmy od počátku sedmého měsíce. U těch, které maminky kojit nemohou a jsou na umělé výživě doporučuji začít trochu dříve. Ovšem určitě bych to neuspěchala, některá doporučení dávat dítěti zeleninu už ve čtvrtém měsíci jsou podle mého názoru uspěchané,“ tvrdí pediatrička Alena Bohdanecká. Ta nám také pomohla se sestavením vhodného jídelníčku příkrmů. Návod ovšem berte jako orientační, protože rady jednotlivých odborníků se malinko liší a i potřeby vašeho zlatíčka mohou být odlišné. A správnost vám pak dodá zase jen praxe.

Sedmý měsíc…hurá na to
Na úplný začátek příkrmů je vhodné zařadit hlavně zeleninu. Někdy s totiž může stát, že když začnete s ovocem, miminko si zvykne na sladkou chuť a pak vám na lžičku brambor s mrkví maximálně urputně zavře pusinku. Pro začátek je tedy ideální:
 
zelenina – mrkev, brambory, cuketa, brokolice, květák, hrášek, kedlubna. Pozor, některé z vyjmenovaných druhů mohou způsobit nadýmání, nabídněte je zpočátku raději v menším množství.
 
obiloviny - rýže(podává se ve formě rýžové kaše, můžete ji kombinovat se zeleninou i s ovocem
 
ovoce - banán, jablka (zprvu podušená), hrušky (zprvu podušené). Bohužel hrušky rovněž mohou způsobit nadýmání. Takže zpočátku opatrně.

mléčné výrobky - bílý jogurt (nejlépe s živou jogurtovou kulturou, neměl by být nízkotučný ani smetanový, v žádném případě přislazený)
 
Klepněte pro větší obrázek 

Osmý měsíc ve znamení bílkovin
Jestliže jste zdárně přežili první stěny „postříkané brokolicí“ a vaše zlatíčko už se samo dožaduje květáku s rýží, přišel čas na maso. To je nedělitelnou součástí miminkovské stravy, protože podporuje růst kostí. I když v osmém měsíci by děťátko jíst maso už mělo, nijak to nepřehánějte, stačí ho zahrnovat do příkrmů dvakrát třikrát týdně. Mělo by být každopádně libové. Nejlépe se tedy hodí:
 
Maso kuřecí, králičí, krůt a doplněné třeba vaječným žloutkem.
 
Ryby – vybírejte kvalitní raději mořské a méně tučné. Do zeleninových příkrmů je ovšem přidávejte až začátkem desátého měsíce. A své rozhodnutí určitě konzultujet s pediatrem, ryby mohou někdy způsobit alergickou reakci. U dětí, které trpí alergiemi nebo třeba ekzémy se tak ryby doporučují až ve druhém roce života.
 
Červené maso jako hovězí či vepřové nechte klidně až na závěr prvního roku dítěte. Pokud má vaše miminko dostatek bílého masa a ryb, bez červeného se do jednoho roku klidně obejde. Pak ho ovšem občas do jídelníčku zařaďte, třeba jednou týdně. Vybírejte ovšem libové kousky, prorostlá krkovička do dětské výživy opravdu nepatří.
 
Uzeniny – s výjimkou kvalitní drůbeží šunky uzeniny dětem do pusy prostě nepatří vůbec. Takže až příště babička přinese ročnímu vnoučkovi párek, protože vy „jste na tom taky vyrostli a nic se vám nestalo“, tak jí slušně ale důrazně požádejte, ať si ho sní sama. Uzeniny jsou totiž v drtivé většině případů vyráběny z méně kvalitního masa a jsou prošpikovány spustou éček, které mohou hlavně dětem mladším dvou let způsobit zažívací problémy.

Text: Anna Berková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře