Připravit, pozor, práce!

Než si v kanceláři nabrousíte tužky nebo navléknete uniformu, budete muset z gruntu přeorganizovat celou domácnost, šatník i zajeté plány na víkend.
Připravit, pozor, práce!

1. Oblečení

Budete celé dny v kanceláři? Tak si pořiďte jednoduché kalhoty, sukni a dvě saka, k tomu několik košil či hladkých jednoduchých triček. Většina módních řetězců má takové klasické stálice pod označením ‚basic‘. Pokud už teď víte, že hodně času strávíte v autě nebo v MHD, nesmí se vaše oblečení mačkat – v obchodě jednoduše vezměte do ruky okraj rukávu či nohavice, zmáčkněte a chvíli podržte. Kousky bez faldů popadněte, zmačkané chudinky tam nechte.

Podobně vybírejte i boty – budete v nich řídit? Budete celý den pobíhat? Třeba se vám stýská po podpatcích, ale upřímně: vydržíte na nich stát a chodit osm hodin denně plus cestu tam a zpět? Kapitola sama pro sebe jsou kabelky. Už v nich sice nebudete tahat dudlíky a náhradní pleny, ale měl by se tam vejít chleba a krabice mléka nebo aspoň velká skládací nákupní taška. A jestli s sebou budete denně nosit laptop, pořiďte si takový batoh, do kterého se kromě počítače vejde i víc věcí než peněženka a klíče – bývají často ušité pro potřeby mužů, nikoli žen.

2. Vaření

Zapomeňte na dlouhé vyvařování a spoléhejte se na všechno, co vám zkrátí čas přípravy. Tím neříkáme, že byste měla ohřívat konzervy, ale místo domácího vývaru se spokojte s dobrým z obchodu.

Jednou za čas navařte ve velkém a zamrazujte po porcích. Lednici ani spíž nenechávejte prázdné, vždycky se na poslední chvíli může vyloupnout nějaký ten výlet se školkou, na který jste zapomněla nakoupit. Nám se osvědčilo mít ve spíži pečivo k dopečení, zkušenější z vás by měly mít doma vše potřebné k upečení chleba (na sušeném kvásku z dm drogerie Sauerteig máte i recept, který 100% funguje). Polotovary nejsou žádné zlo, jen vybírejte ty s minimem konzervantů a soli. Určitě byste měla doma mít: těstoviny, rýži, rajčata v konzervě, pesto či jinou kvalitní hotovou omáčku, olej, mouku, vejce, mléko, máslo, v mrazáku strouhaný sýr.

3. Hlídání

Dělejte si zálohy: mějte pořád k dispozici seznam lidí, kteří by mohli – zadarmo či za peníze – vyzvednout narychlo dítě ze školky, být s ním v době nemoci doma nebo vám zajistit klidný večer s manželem. Zapište si, kdy má tchyně kurzy samby a kamarádka angličtinu, abyste mohla lépe plánovat.

A když už vás odmítnou, neberte si to osobně, mají také právo na svůj život. Všechny hlídače byste ale měla mít vyzkoušené dopředu, měli by to nejen u vás, ale i ve školce dobře znát. Nehody chodívají hodně narychlo, tak ať všichni vědí, co a jak. Nezapomeňte všem předat ‚krizový manuál‘ s kontakty na vás, manžela, školku, vaši kancelář a pediatra, případně poraďte, který ze sousedů pomůže, když praskne voda. A taky seznam alergenů, léků pro dítě, spánkový režim.

4. Domácnost

Záleží na tom, jaké máte priority. Pokud chcete jíst z podlahy, budete muset uklízet po večerce (dětí), o víkendu nebo si na to někoho najmout. Ani z jedné varianty nebudete skákat radostí, ale tak to prostě je. Ještě vám zbývá možnost se nad trochu nepořádku povznést, to si ale musíte být jistá tím, že to vám nebo partnerovi nepoleze na nervy.
Večer alespoň posbírejte věci, které nejsou na svém místě, ať se vám ráno nepletou do cesty a odpoledne vás neštvou po příchodu domů.

Pračku si nastavujte tak, aby doprala těsně před vaším příchodem z práce. A hlavně – zcela jasně si s manželem řekněte, za co bude mít kdo odpovědnost. Největší konflikty vznikají z toho, když si oba něco myslí, ale neřeknou. Myslet znamená houby vědět a špinavé nádobí se myšlením ještě nikdy neuklidilo.

5. Návštěvy

Pokud jste na mateřské měla pocit, že společensky strádáte, po nástupu do práce nebudete mít ani sílu nad nějakým životem mimo trasu byt–práce–obchod–byt přemýšlet. Nechceme přehánět, ale první měsíce či roky v práci, s malými dětmi v zádech, budou opravdu zápřah. Nevzdávejte se však kontaktů s těmi, které máte ráda – jen lépe organizujte. Svolejte si víc kamarádek k sobě domů, odjeďte se spřátelenou rodinou na chatu, příbuzné zvěte po skupinách, ne jednotlivcích. Bude to jednorázově větší práce, úklid i obstarávání, ale je to lepší než krást z každého volného dne po kouskách, a nemít tak pořádně čas ani na domácnost, ani na přátele.

6. Sociální sítě

Máte na Facebooku upatlané fotky dítěte, maminkovské diskuse, drby o těhotných zpěvačkách nebo vlastní recenze na kreslené filmy pro děti? Myslete na to, že se na váš profil může podívat i váš nadřízený. Ne každý chápe, že žena s vysokoškolským diplomem zvládne tlachat o přebalování se stejnou chutí jako zařídit meziplanetární konferenci. Nedávejte zbytečně nikomu munici. Buď si takové zájmy, fotky či diskuse smažte, nebo si ohlídejte nastavení profilu tak, aby ho viděli skutečně jen kamarádi.

A už vůbec nelezte na sociální sítě v práci. Je to neprofesionální, a navíc vás rozhodně nepotěší slzet nad obrázky těch matek, které jsou se svými dětmi zrovna teď třeba u rybníka.

7. Volný čas

Vy i váš muž budete unavení a o víkendu byste nejraději naspali a proflákali to, co jste probděli přes týden. Sama ale víte, že to je zaručený způsob, jak postupně přijít o rozum. Nakombinujte si víkend podle toho, co vám dělá dobře. Trochu technicko-provozních záležitostí (nákup, úklid), trochu pohybu (výlet, cvičení), trochu času pro děti, vás dva či pro každého zvlášť. Hlavně se na všem dobře domluvte s partnerem – nemá cenu budit ho s kyselým výrazem, protože vy už tři hodiny kmitáte kolem dětí a on ještě vyspává. Raději si domluvte, co a jak, a pak to dodržte. „Ty si pospíš, ale pak vezmeš děti na dvě hodiny ven.“ U všeho myslete na jedno: žádný stres. Toho máte až tak oba nad hlavu. Nemůžete stihnout všechno, tak se nenechte užírat tím, že váš život není dokonalý. Není a nebude, už nikdy!

8. Partner

Věděla jste, že návrat do práce po mateřské je v manželství považován za jednu z nejkrizovějších situací? Na jedné straně je obrovská nálož povinností, úkolů, nepříjemností. Na straně druhé se dostáváte opět do formy a vaše sebevědomí se začíná hojit, sem tam vám zalichotí kolega, potkáte spolužáka… Dejte si dobrý pozor na to, abyste v tom kolotoči jeden druhého nepřehlédli a nebrali ho jen jako inventář. Za pár let jste z toho venku, nebojte. Je to těžké a často se vám určitě ani nechce nic než strčit hlavu pod polštář a zoufale fňukat a spát. Ale kousněte se a věnujte se sami sobě navzájem. Partnerství je křehké, tak o ně pečujte, dokud to jde.

9. Péče o sebe

Sáhněte po všem, co vám uspoří čas a práci. Třeba kompaktní make-up, dobrá podkladová báze (tzv. primer), která make-up uchová celý den na místě, voděodolná řasenka (pro letní vedra nebo deštivé počasí). Vlasy si nechte ostříhat tak, abyste nemusela k holiči každý měsíc a aby jejich úprava hlavně ráno nezabrala moc času. Rozhodně se ale neodbývejte – jste teď nejdůležitějším, ale taky nejvytíženějším článkem rodiny, potřebujete mít dost sil a cítit se dobře. Nešiďte se! Neznamená to, že musíte roztočit rodinnou kasu pro návštěvu kosmetického salonu nebo víkendu v lázních, stačí hodinka s knížkou, maska na obličej, se kterou nebudete nic dělat, cvičení, procházka nebo kafe s kamarádkou. Vezměte si příklad ze sportovců – aby mohli podávat velké výkony, potřebují dlouho spát, odpočívat a nechat se hýčkat. Stoprocentní nasazení od šesti ráno do deseti večer se dá unést jen jednou za čas, ne denně. Tak na sebe buďte hodná.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře