Pozor, křečáky vás trápit nemusí

Křečové žíly neboli varixy bohužel postihnou plnou polovinu nastávajících maminek. Kvůli nárůstu hmotnosti se totiž zpomaluje odtok krve z nohou, což vede ke vzniku žilních uzlíků. Ty sice nejsou rizikové pro zdraví, ale mohou bolet a ani na pohled nejsou nic moc…
Pozor, křečáky vás trápit nemusí
U křečových žil hraje svou roli vedle přírůstku na váze i genetika. Podle nejnovějších lékařských výzkumů, jsou totiž křečové žíly bohužel dědičné. Jestli jste se právě vyděsila, že „křečáky“ zhyzdí i vaše krásné nohy, protože je má maminka a babička, tak klid. Při dodržování určitých zásad, můžete riziko jejich vzniku snížit opravdu na minimum. Takže, co pro sebe můžete udělat?

Žádná horká voda a těsné lemy
• Jestliže ještě pracujete a v zaměstnání stojíte, měňte často polohu. Pomáhá i podložit si jednu nohu (snížíte tím i tlak na bedra a nebudou vás tolik bolet záda).
 
• Nikdy neseďte se zkříženýma nohama.
 
• Odpočívejte s nohama nahoře.
 
• S nohama nahoře pokud možno i spěte. Prostě si podložte postel, nebo matraci v nohách třeba polštářem. A nebojte, je to pohodlné…
 
• Dbejte na správnou výživu. Omezte tuky, dopřávejte si dostatek vlákniny a vitaminů. A hodně pijte, alespoň 2 litry denně, káva a kofeinové nápoje se ovšem nepočítají!
 
• Místo horké vany si dejte sprchu. Pomáhá i střídavé sprchování nohou studenou a teplou vodou.
 
• Pokud vám to lékař nezakáže, cvičte. Minimálně provádějte těhotenská cvičení, aby se vám organizmus pěkně prokrvil a krev se neměstnala v nohách.
 
• V žádném případě nenoste podkolenky či ponožky s pevným okrajem. Ideální pro těhulky jsou speciální punčocháče nebo volnější ponožky.
 
• Zapomeňte i na vyšší podpatky a noste pohodlné boty. To ale už určitě jako zkušená nastávající maminka víte. ☺
 
Už se objevily?
Tak se netrapte a věnujte se příjemnějším věcem spojeným s mateřstvím. Na chirurga bude čas, až miminko donosíte. Zatím jen o své nohy pečujte, abyste předešla bolesti. A jak? Nebojte, víme, jak na to!
 
• Noste speciální kompresivní (stahovací) punčochy. Prodávají je v každých zdravotnických potřebách, kde vám i poradí, jaký typ potřebujete. Oblékejte je ovšem hned ráno a to dříve než vstanete z postele. Nejprve si 10 minut poležte s nohama nahoře, aby krev z nohou odtekla a pak si nasaďte punčochu.
 
• Proti bolesti existují i tzv. lokální gely, které se vmasírují na postižené místo. Při pravidelnějším užívání se bolesti určitě vyhnete!
 
• Lékař vám může napsat i léky určené pro léčbu křečových žil. Ty však užívejte jen po konzultaci s vaším gynekologem!
 
Klepněte pro větší obrázek 

Potravinové doplňky na léčbu křečových žil
Kromě všeho můžete účinnou pomoc najít i v přírodě. Existuje spousta bylinek a potravinových doplňků, které se žílami zatočí. I když jde o ryze přírodní produkty, stejně o jejich užívání informujte svého porodníka.
 
vitamin C / flavonoidy
dávkování: 500 mg vitaminu C a 250 mg flavonoidů dvakrát denně
doporučení: objeví-li se průjem, snižte dávku vitaminu C
 
vitamin E
dávkování: 250 mg dvakrát denně
pozor: užíváte-li léky proti srážení krve, poraďte se s lékařem
 
borůvka
dávkování: 80 mg výtažku třikrát denně
 
koňský kaštan
dávkování: 500 mg výtažku každé ráno
 
listnatec kopinatý
dávkování: 150 mg výtažku třikrát denně

Žíly třeste se, jdu cvičit!
 
Položte se na záda (na zem, nebo do postele):
 
1. Zvedněte nohy směrem ke stropu. Ohýbejte nohy v kotnících tzv. „pata, špička“. Cvičení provádějte 20 krát.
 
2. Zůstaňte ležet na zádech, nohy skrčte v kolenou a plosky opřete o zem. Opět cvičte ohýbání v kotnících „pata, špička“ Opakujte 20 krát.
 
3. Ležíte stále na zádech. Nohy natáhněte po celé délce na zem, abyste byla úplně natažená. Opět provádíte stejný cvik, tedy "pata, špička" a to 20 krát.
 
4. Nohy nechte natažené na zemi, ale posaďte se. Vaše tělo a nohy svírají pravý úhel. Opět cvičte cvik ohýbání nohou v kotnících alespoň 20 krát.
 
5. Postavte se a opřete se (stačí o stěnu). Opět se střídavě zvedejte na špičky a paty a jak jinak než 20 krát.

Text: Eliška Zikmundová
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře