Poradíme vám, jak na pohyb dětí!

Rozhýbejte svoje dítě v útlém věku. Bude pohyblivější a zdravější.
Poradíme vám, jak na pohyb dětí!

Odborné studie a mezinárodní zprávy hovoří jasně a nekompromisně: Tři čtvrtiny českých dětí nedosahují na doporučených 60 minut pohybové aktivity denně. Nadváhou nebo obezitou trpí přibližně pětina chlapců a desetina dívek. O tom, kdy je vhodné s cvičením dětí začít, na co si dát u předškoláků pozor a jaké jsou rizika, jsme si popovídali s dětským chirurgem a traumatologem prof. MUDr. Ladislavem Plánkou, Ph.D. z Fakultní nemocnice Brno.

Jaké jsou hlavní přínosy pro děti, které se od malička věnují pohybovým aktivitám?
Dříve se aktivují pohybové automatismy, dítě je „šikovnější“ a dříve dosahuje pohybových mezníků (otočení, sed, vzpřímení, chůze…) Je prokázán pozitivní vliv na mentální aktivitu a v neposlední řadě je to návyk, který si děti přináší do staršího věku, kdy většinou zůstávají pohybově aktivní a vedou tak zdravější způsob života. Je třeba upozornit i na to, že u pohybově aktivního dítěte jsou dříve odhaleny případně vrozené vady pohybového aparátu, které jsou v počátečních stádiích lépe řešitelné!

Na co si dát při cvičení s předškoláky pozor?
Není možné chtít fyzicky náročné výkony, svalová a kosterní soustava není připravená na velkou zátěž. Současně je třeba dát pozor na růst dítěte, kosti jsou v tomto věku sice velmi pružné, ale ve svých okrajových částech mají aktivní růstová centra (růstové ploténky). Z nich roste kost do délky a jsou velmi náchylné k poranění. Tyto typy „zlomenin“ pak mohou vést k poruše růstu poraněné kosti a způsobit jejich zkrácení proti druhé straně nebo nežádoucí změnu tvaru kosti. Nejčastějším mechanismem úrazu jsou dopady z výšky, nešetrné doskoky nebo neadekvátní pohyby. Toto vše je nutné ze cvičení vyloučit.

Na rozdíl od vrcholových trenérů nelze souhlasit s tím, že by již od útlého věku mělo dítě provozovat konkrétní sport. Právě předškolní věk vyžaduje všestrannost a vyváženost pohybové aktivity bez toho, aby ho dítě strávilo skloněné nad hokejkou nebo zlomené v pase při gymnastice.

Klepněte pro větší obrázek

Které pohybové aktivity byste doporučil a které opravdu ne?
Záleží na věku dítěte. V prvních měsících je to pasivní cvičení maminek s dítětem a spíše jakási stimulace aktivních bodů. U kojenců a batolat jde o podporu a rozvíjení těch pohybů, které je dítě aktuálně schopné provádět, u předškoláků postupně přidávat konkrétní pohybové úkoly bez silových a vytrvalostních cviků, s výhodou lze zařadit cvičení s pomůckami a vhodným nářadím. Rozhodně nelze doporučit posilovací cviky, extrémní rozsahy pohybů v kloubech nebo doskoky a dopady z neúměrné výšky.

Má pohyb u dětí pozitivní vliv i na prevenci úrazů u dětí? Jak velký?   
Jednoznačně je prokázáno, že dítě s pravidelnou pohybovou nebo sportovní aktivitou postihne v průběhu dětství méně úrazů. Děti jsou obecně šikovnější, mrštnější a disponují jakýmsi „uměním padat“, což zabrání těžším úrazům. Dalším důležitým preventivním faktorem je, že se děti seznamují s bezpečnostními aspekty jednotlivých aktivit a podvědomě si je přenáší do běžného života (přilba na lyžích a na kole, rozcvičení před sportem, vhodné obutí apod.)

Klepněte pro větší obrázek

Hledáte pro svoje děti cvičení, které pro ně bude opravdu zábavou a současně si osvojí základy pohybových dovedností?

Pak právě pro vás je určena nabídka Monkey’s Gym – tělocvičny, jak ji neznáte. Od září 2012 ji můžete najít v Galerii Harfa v Praze 9.  Mají zde otevřeno denně od 9 do 20 hodin, nabízejí pololetní kurzy pro děti od 6 měsíců do 7 let, společné lekce pro sourozence i otevřené hodiny bez nutnosti registrace.

Kvalifikovaní lektoři kladou důraz na zábavu a hravost; v hodinách nechybí hry s míčem, dovednostní aktivity, cviky na nářadí a jsou prokládány různými hrami, aby si děti pohyb oblíbily. Tělocvična je prosklená – můžete tedy své děti při cvičení sledovat; v předsálí je k dispozici malý dětský koutek a káva pro doprovod.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře