Pomoc, mám nadváhu a v těhotenství hubnu!

Tloušťka nebo štíhlost v žádném případě neovlivňuje, jestli budete dobrými maminkami. Může ale podstatně souviset s tím, jestli vůbec otěhotníte, posléze s průběhem těhotenství, porodem i zdravím děťátka.
Pomoc, mám nadváhu a v těhotenství hubnu!
Dopis čtenářky Katky proložený komentářem nutriční poradkyně Elišky Astlové.
 
Milá redakce,
mám dotaz ohledně váhy. Je mi 20 a celý život trpím nadváhou, aniž bych chtěla, stále jsem přibírala. Teď jsem těhotná a nemůžu nabrat ani kilo. Jsem v 19. týdnu, bříško už mi pěkně narostlo, ale já mám dokonce o kilo méně, než když jsem otěhotněla. Mám kvůli tomu strach o mrňouse. Beru sice vitaminy (Calibrum mami), aby se měl dobře, ale i tak se mi to nelíbí... Přitom jím pětkrát denně a – popravdě – někdy ne moc zdravě... (E. A.: Již samotné nezdravé a nepravidelné stravování je chyba. Přírůstek váhy v těhotenství se odvíjí od původní váhy před otěhotněním. Ženy, které mají podváhu, přibírají poměrně rychle od počátku těhotenství a mohou přibrat až 25 kilogramů. Ženy, které mají hmotnost normální přibírají přibližně 10–15 kg a budoucí maminky s nadváhou mohou přibrat třeba jen 8 kg za celou dobu těhotenství. Důležitější než samotná váha maminky je velikost miminka podle sonografu. Porodem se hmotnost maminky sníží přibližně o 10 kg (miminko + placenta + voda) – záleží na velikosti děťátka i na množství plodové vody. Takže i dnes existují ženy, které mají stejnou váhu před porodem i po porodu – není nutné mít po porodu o 10 kg více.)
 
Celý život zápolím s kily navíc. Vím, co mi zaručeně pomáhá, abych zhubla, ale nemám na to nervy. (E. A.: To, že víte, jak postupovat, a že jste už také zhubla, znamená, že byste případně byla na dobré cestě, ale potřebujete motivovat, tedy byste měla docházet k nutričnímu poradci, který by vám také pomohl v krizových momentech a samozřejmě udržet „našlápnutou“ cestu.) Jeden čas jsem dokonce za rok zhubla 13 kilogramů. Jenže to znamenalo jíst malé zdravé porce pětkrát denně, žádné sladké, žádné pořádné české jídlo ani steak s hranolky a tatarkou, nemluvě o babiččiných poctivých buchtách a bábovkách, dále cvičit alespoň tři hodiny týdně a každý den chodit rychlou chůzí asi hodinu. Jenže jsem studovala, což bylo náročnější, poté také maturovala a samozřejmě na takové věci nebyl čas, a tak jsem nabrala na rekordní váhu.
 
S manželem jsme už pět let a oba jsme už tři roky toužili po miminku – od mých sedmnácti. I když jsem se dostala po maturitě na vysokou školu a řekla si, že miminko si pořídíme až po bakalářských zkouškách a až budu o dvacet kilo lehčí, nevydrželi jsme to a já vysadila antikoncepci začátkem října 2008. Jediné, proč jsem podlehla, i když jsem vážila 84,5 kg při výšce 165 cm, byl můj věk a přesvědčení, že se to povede až tak za půl roku a já s váhou zatím stihnu něco udělat. Říkala jsem si, že ve dvaceti to není takový problém. Ale otěhotněla jsem hned první měsíc, ačkoli antikoncepci jsem brala pět let, což nás hrozně překvapilo a já nestihla shodit ani gram. (E. A.: Netřeba se divit, že jste tak rychle otěhotněla, plodnost v tomto věku je nejvyšší.)
 
Ve 13. týdnu jsem měla 83,9 kg, což bylo celkem v pohodě. Jenže pak to šlo ještě dolů. Ve 14. týdnu na 82,9 kg, v 15. týdnu na 82,4 kg. Po svatbě, kde jsme se pořádně přejedli, jsem v 17. týdnu vážila 84,2 kg. Jenže teď v 19. týdnu mám už zase jen 83,6 kg. (E. A.:V 19. týdnu by Vaše hmotnost měla být 65 kg, takže jste stále dostatečně v plusu.) Docela jsem z toho vyděšená, ačkoli má gynekoložka mi říká, že jsme v pořádku. (E. A.: Vaše paní doktorka má pravdu.) Ostatní kamarádky v okolí, které jsou těhotné, krásně přibírají. V těchto týdnech mají i o 5 kilo víc (E. A.: To vyplývá asi ze skutečnosti, že jejich váha před otěhotněním byla nižší, resp. normální, příp. měly dokonce podváhu.) a já nic. A to jsem si myslela, že budu rodit určitě s 25 kg navrch. (E. A.: Není samozřejmě vyloučeno, že ještě významně nepřiberete, ale obézní rodička to má velmi těžké – nemá sílu k porodu, rychleji jí stoupá krevní tlak atd. –, a nejen ona, ale i lékaři...) Alespoň bříško mi už hezky roste. To vidím hlavně na kalhotách. Džíny mi už nejsou žádné nejméně měsíc. Ostatní volné kalhoty mě pořádně škrtí, takže nosím lacláče a tento víkend jsem už sáhla po těhotenských kalhotách. Konečně už vypadám těhotně, a nejen tlustě.
 
Myslím si, že jím docela hodně, a dokonce už od začátku beru vitaminy. Nejprve Calibrum baby plan (první trimestr) a nyní Calibrum mami. (E. A.: Během těhotenství doporučuji spíše vitaminy přírodní než syntetické.)
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
K mému jídelníčku:
 
Snídaně: 2 ks pečiva namazané sýrem či máslem a šunkou, občas s marmeládou či medem, nyní snídám většinou bílé pečivo, když si ale v obchodě vzpomenu, koupím si i tmavé. Vždy to zapiji černým nebo zeleným neslazeným čajem. (E. A.: Doporučuji jen 1 ks a výhradně tmavé pečivo.)
 
Svačina: ovoce (alespoň jedno jablko a pomeranč), které mám moc ráda, a to jakékoli, nemluvě o množství (E. A.: Jedno jablko obsahuje přibližně 50 kcal a také jiné ovoce obsahuje hodně cukru, proto by vám dva kusy ovoce měly na svačinu stačit.)
 
Oběd: klasická porce českého jídla, protože musím vařit manželovi, tak ho vařím i sobě a nosím si ho do práce (např. tři knedlíky s omáčkou, brambory a maso, těstoviny, čočka, snažím se vařit různě, ale poctivě s masem) a k pití 1–2 sklenice vody se šťávou bez sladidel (E. A.: Vody nejen k obědu spíše více než méně – až 3 litry denně bez šťáv. Knedlíků se vzdejte ve prospěch těstovin a rýže.)
 
Svačina: jogurt, někdy k němu přidám sušenku nebo obyčejný rohlík, a nějaký neslazený čaj (E. A.: Sušenku doporučuji nahradit opět tmavým pečivem, jogurt spíše jogurtem polotučným, vyvarovat se smetanových.)
 
Večeře: mám dvě varianty a třetí víkendovou, většinou to zapiji jedním či dvěma půllitry vody se šťávou. (E. A.: Lépe bez šťávy.): 1. poloviční porce oběda; 2. pečivo různě obložené a zelenina; 3. nějaká minutka většinou s hranolky (víkendová varianta) (E. A.: Hranolky byste měla jako těhotná vynechat, vašemu miminku příliš nesvědčí transmastné tuky.)
Někdy si dám i druhou večeři: například sklenici mléka nebo sklenici nealkoholického piva na zapití některých jídel (tak jednou za 14 dní) (E. A.: V případě druhé večeře bych doporučovala spíše zeleninu než pivo.)
 
Vzhledem k tomu, že jsem těhotná, dopřávám si i sladké potěšení v podobě zmrzliny, zákusku, čokolády nebo občas slaných brambůrků. Takto hřeším asi 2-4krát do týdne. Snažím se pít 3 l denně, převážně jemně perlivou vodu/minerálku, avšak nepohrdnu ani neperlivou nebo naředěným pomerančovým džusem. Někdy se mi povede i více. (E. A.: Raději volte jen ovocné dřeně, protože v těch ostatních je až příliš mnoho kalorií a také nevhodný tuk, proto se vystříhejte i slaných – a mastných – bramborových lupínků. A džusy řeďte nejlépe v poměru 1:4 ve prospěch vody.)
 
Jen bych ještě podotkla, že krevní testy mám v pořádku. Žádný cukr, žádný cholesterol. (E. A.: Pro podrobnější vyhodnocení je samozřejmě potřeba znát hodnoty glykémie a cholesterolu. Pojem „norma“ může být dost široký... Pokud projdete s dobrými hodnotami i GGT testem, pak máte šanci, že se vyhnete dietě a inzulínu.) Zatím jsem nezvracela a vše probíhalo celkem v pořádku. Momentálně vůbec nesportuji, bojím se, že bych ještě zhubla, protože díky sportu mi jdou kila dolů hned. Jen občas jdu na procházku asi na hodinu. (E. A.: Není třeba se hubnutí v těhotenství bát. I těhotná může hubnout, obzvlášť když má dostatečné zásoby tuku. Naopak je dobré hodně chodit či plavat, těhotenské cviky mohou zlepšit svalovou hmotu, tolik potřebnou při tlačení u porodu.)
 
Snad jsem napsala vše potřebné. (E. A.: Nejlepší by ale stejně bylo hodinové sezení v nutriční poradně tváří v tvář odborníkovi.) Docela mě překvapili reakce okolí na mé těhotenství. Nemluvě o sezení v čekárně u gynekologa, kde jsem já, pak je „věková“ pauza asi tak 6-8 let a pak ostatní těhotné. (E. A.: To je však pouze záležitost dnešní doby. Před pětadvaceti lety byla naopak divná každá, která otěhotněla „až“ ve věku nad 25 let. Dnes je to naopak. Ideální biologický věk pro mateřství je 20–25 let. Moc mladé tělo není kvůli kostře ideálně vybaveno a pozdní těhotenství okolo 40ti let věku přináší spoustu rizik...)
 
Klepněte pro větší obrázekEliška Astlová, nutriční poradce Clinic 21, s. r. o., registrovaná zdravotní sestra, s mnohaletou praxí, sestra specialistka a sálová instrumentářka, vdaná, 2 děti plně kojila do roka