Počítač může být kámoš i učitel

V létě jste své dítě udržela od počítače celkem hravě. Jenže, jak se dny krátí a počasí je mizerné, zas u něj prosedí celé odpoledne. Než dělat scény, je lepší se situací smířit a naopak z ní ještě vytěžit.
Počítač může být kámoš i učitel
Nostalgicky vzpomínáte na vlastní dětství, jak jste běhala s kamarádkami po parku a neustále přemýšlíte, co vlastně naši potomci na těch „compech“ mají, když vy sama ho nezapnete, když nemusíte? Zbytečně se namáháte. Generace školáků je prostě generací technických nadšenců. Tento fakt ovšem lze velmi dobře obrátit ve vlastní prospěch. Stejně jako v případě Jany Krásové, matky osmiletého Jindry.
 
„Když Ondra nastoupil do první třídy ještě to šlo, jen občas si zahrál nějakou hru a za chvíli už ho to nebavilo. Před rokem to už ale bylo doslova peklo. Dokázal před počítačem prosedět klidně pět hodin a nic s ním nehnulo.Výhrůžky ani zákazy a dokonce ani „čokoládové“ úplatky. Tak jsem si jednoho dne řekla, že když už tam musí sedět, bude se prostě učit a ne ztrácet čas hraním stříleček. Ovšem tak, aby to ideálně nepoznal,“ vypraví Jana Krásová. A tak se zrodil nápad pořídit synovi pár výukových CDROMů. „Zpočátku to bylo celkem kuriózní, protože jsem jako první samozřejmě pořídila obrázkový kurz angličtiny, v domnění, jak to bude Jindru bavit, když si budeme ukazovat obrázky a poslouchat u toho písničky v angličtině. No ale nebavilo a já zbytečně vyhodila tisícovku. K druhému nákupu už jsem ho vzala s sebou a on si k mému překvapení vybral matematiku. Ta ho chytila za srdce, řeší pořád dokola různé příklady a upřímně toho ví víc než j, což je někdy trochu těžké, když chce ode mne pomoc... Ale baví se, zlepšil si prospěch a na mě se už z obrazovky nevalí šiky bojujících příšer…“

„Virtuální učení“ ano či ne? …ANO!
S přístupem Jany Krásové souhlasí i dětský psycholog Martin Opatrný z psychologicko pedagogické poradny v Praze. „Ať chceme či ne, technika je v dnešní světě samozřejmostí. Jestliže vrcholem pro naši generaci byl walkman, tak PC je pro většinu dětí běžným zařízením, se kterým to mnohdy umí lépe než my. Kromě zábavy jim může přinést i spoustu nových poznatků a nenásilnou formou děti vzdělávat. Výukové programy jsou dnes vytvářeny opravdu špičkově a pro děti je studium pomocí nejrůznějších animací, kvízů a poslechů určitě zábavnější než biflování suchých a zbytečných dat z učebnice. Slovy klasika je to skutečná škola hrou, při níž se naučí mnoho za nepoměrně kratší dobu.…“
 
Na co bychom ale neměli podle psychologa Opatrného zapomínat je zaměření a věk dítěte. Svou ratolest opravdu do ničeho nenuťte a ani nepřepínejte. Je zbytečné prvňáčkovi kupovat byť animované antické dějiny nebo anatomii zvířat v domnění, že se naučí dopředu. Nenaučí, neporozumí a může ho to i otrávit. „Já bych děti nepodceňoval a nic nezařizoval za ně. Podle mě se vyplatí i s malým špuntem diskutovat, co by ho tak mohlo bavit. Asi těžko mu budete moci koupit rychlokurz astronautiky, protože chce být kosmonautem, ale i tak se dozvíte něco o jeho přáních a společně pak najdete jinou možnou alternativu. Někdy vám může poradit i učitel. Na mnoha školách nejrůznější typy i-lerningu podporují a vždy se najde odborník, který pomůže rodičovi laikovi,“ dokončuje psycholog Opatrný.
 
Klepněte pro větší obrázek 

Dobře vybírejte
Podle čeho vybrat správný výukový program? Pokud máte doma zdatného počítačového mága i svém partnerovi, máte z půlky vyhráno. Pakliže ne, připravte se na velké putování světem virtuální reality. Nejrůznější výukové CDROMy dnes nabízí celá řada firem. Nejrozšířenější jsou ovšem jazykové multimediální CDROMy, které obsahují oproti učebnici celou řadu dalších funkcí.Tyto výukové programy jsou koncipované podle stáří studenta od obrázkových slovníků pro děti z mateřských škol, až po vysokoškoláky. Vynikající hlavně kvůli výslovnosti je přehrávání slovíček a frází, takže dítě odposlouchá i přízvuk. Častým doplňkem programů jsou slovníky nebo překladače, které tak usnadní práci při psaní.
 
Kromě jazyků ale můžete koupit takřka cokoli. Velmi dobrá je i matematiku, nebo fyziku s animacemi, které znázorňují populární formou jednotlivé modely situací nebo procesů. Dítě tak snáz pochopí dění než při obvyklém „ a na Newtona spadlo jablko…“
 
Co se je naopak ztráta peněz, jsou některá „rychlokvaškové programy“ a navíc velmi nekvalitní a la anglicky za týden, v šesti letech chemikem atd….
Odborníci ani nedoporučují programy s výtvarným zaměřením. Dětí se učí šablonám a místo pro tvůrčí invenci se vytrácí. A jak poznáte dobrý program? Než vyrazíte na nákup, poptejte se na reference mezi přáteli. Možná někdo má zkušenost a může poradit. V prodejně se zaměřte na obal, už tam by měly být informace, jak program vypadá, co obsahuje. „Určitě by měl mít tzv. školící část, kde se dítě seznámí se základními informacemi z daného oboru. Důležité zejména pro mladší děti je nějaká zábavná animace nebo zvuková část a nakonec musí mít dobrý program i jakousi obdobu testů, které lze obměňovat podle stupně znalostí. Vychytávkou pro teenagery jsou opak programy, které s nimi mluví ve slangu, jaký sami požívají s kamarády. A samozřejmostí je také kapacita vašeho počítače. Některé programy už na starých pécéčkách prostě nenastartujete,“ vysvětluje podstatu nákupu IT odborník Luděk Benda.
Také si dejte pozor na pirátské kopie, ty nejsou nic moc a většinou nabízejí méně než originál. I cenové rozpětí je důležité. Stejné hry nebo programy zakoupíte v různých cenových rozpětích. Takže si dejte trochu práce, ať netratíte. Ty dva dny navíc, co bude váš potomek ještě hrát spidermana, snad přežijete…

I učení má své limity
Je sice chvályhodné, že dítě netráví čas u PC nebo na netu zbytečně, ale přesto by se nemělo vyčerpat. Nechte jej „pracovat“ maximálně hodinu v celku (pro první stupeň je ideálních 30 minut) a dvě hodiny dohromady denně.
 
Ani kvůli „i-lerningu“ nesmí vaše ratolest zapomínat na pohyb. Hodinka před obrazovkou se musí kompenzovat hodinkou na zdravém vzduchu
 
Nejlepší je učit se hrou mezi čtvrtou a pátou hodinou. Pak už byste neměla dítěti dovolit computer otevřít. Hrozí totiž bolest hlavy a očí a horší usínání večer.
 
Výukové programy střídejte. Nemusíte mít doma haldy céreček, ale je lepší kombinovat alespoň dvě oblasti (jazyky matika versus nebo třeba zoologie…)
 
Nezapomeňte, že se děti musí bavit! Programy nepořizujte jen podle svého, ale zeptejte se! Váš školák se v chemii nezlepší, ani kdyby měl program z Oxfordu. Zato může vyniknout třeba v dějepise…

Nezapomínejte na zabezpečení svého počítače a to zejména v případech, že máte doma internet, který dítě ke studiu využívá. Na trhu je celá řada programů, které uzamknou computer proti zobrazování škodlivého obsahu jako jsou viry, spyware nebo pornostránek. Menší investice za Váš klid, že je dítě v relativním bezpečí a nekouká na nejrůznější „zábavu“ pro dospělé, určitě stojí. Podle Jiřího Šlehofera ze společnosti IBM byste ovšem měli zakoupit originální a licencovaný program. Jedině ten totiž zaručí, že bude PC skutečně chráněn. Nelegální a stokrát stažené softwary vám tuto záruku rozhodně neposkytnou a v horším případě mohou poškodit i hardware.

5 výhod učení s computerem…
U počítače má dítě pocit, že se vlastně neučí ale jen si hraje.
 
PC je zábavný učitel, a na děti nekřičí, když něco zkazí…
 
Učení pomocí počítačových programů podněcuje fantazii, ukazuje názorně a nenásilně tak nutí přemýšlet i bez zkoušení…
 
Pokud máte doma internet, mohou se děti učit i s kamarády přes i-learning. To vzbuzuje soupeření a chuť umět víc než ostatní
 
Vaše dítě si určitě bude měnit vzdělávací programy s kamarády a nakonec se naučí víc, než samo chtělo ( a vás to vyjde levněji…)

Zajímavé odkazy pro rodiče:
www.saferinternet.cz – projekt ochrany dětí před škodlivými úskalím na internetu neb zábava na internetu bezpečně!
http://edo.upol.cz – vše co jste kdy chtěli vědět o vzdělávání na internetu
www.bendacomputers.com – podpora i-lerningu, výukové CDROMy

Text: Anna Berková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře