Obiloviny neboli cereálie: Začíná to už u kašiček

Obiloviny neboli cereálie jsou, a nejspíš i nadále zůstanou, hlavní složkou naší potravy. I u dětí začínáme v určitém věku s kašičkami, které jsou vlastně obilovinou (např. pšeničnou krupicí nebo ovesnými vločkami) povařenou v mléce.
Obiloviny neboli cereálie: Začíná to už u kašiček

Později přichází dětmi tolik oblíbený žmoulaný rohlíček, chléb samozřejmě následuje. U výrobků z obilovin je nutno dbát především na jejich množství a složení. Zcela nevhodná je přemíra výrobků z bílé mouky se sladkými náplněmi, v průmyslové výrobě často s přídavkem nevhodných tuků. Sladké koblížky, které nám i malým dětem tolik chutnají, nejsou nejvhodnější potravou pro batole.

Cereálie jako takové v sobě skrývají možné nepříjemnosti pro děti, které nesnášejí lepek. To je látka, která způsobuje, že mouka smíchaná s tekutinou, drží pohromadě ve formě těsta. Této nesnášenlivosti se říká „celiakie“ a způsobuje alergie různých stupňů a projevů. Řešením této intolerance je bohužel jedině celoživotní bezlepková dieta. Je tedy nutno vyhledávat bezlepkové potraviny. Naštěstí se dnes již o tomto problému více hovoří, a proto i někteří výrobci jasně označují na obalech, které výrobky lepek neobsahují.

Při výběru cereálií pro batolata je třeba vycházet z předpokladu, že jejich trávicí trakt potřebuje stále ještě ‚jemné“ zacházení. I když základem výživy po prvním roce již není mateřské mléko, obiloviny zařazujeme do jídelníčku, stejně jako ostatní složky potravy, pozvolna. Do dvou let dětem nepodávejte běžné müsli nebo směsi s celými zrny obilí. Vybírejte pouze výrobky určené pro tento věk, jsou upraveny tak, aby byly pro dítě snáze stravitelné. Také jiné celozrnné výrobky malé děti špatně snášejí — například celozrnný chléb, zvlášť má-li těsto vysoký podíl otrub. Dítěti může celozrnné pečivo způsobit nadýmání. Stejné je to s vlákninou. Všeobecně se ví, že vláknina je pro naše trávení vhodná. Je vhodná i pro trávení dítěte, ale v mnohem menším množství.

Jídla z obilovin se snažte dítěti zkombinovat spíš se zeleninou a masem, budou tak pro ně lépe stravitelná. Masová jídla podávejte spíš s brambory nebo bramborovou kaší. Vařené obiloviny, můžete po ochucení bylinkami či zeleninou použít i jako základ lehkých pomazánek na chleba například smícháním s našlehaným tvarohem. Můžete jimi také „nastavit“ bramborovou kaši, když trochu uvařených ječných krupek, jáhel nebo pohanky smícháme s již hotovou bramborovou kaší a přidáte trošku sekané petrželky. Při uchovávání obilnin, zejména již umleté mouky, dbejte na vhodnou teplotu a vlhkost při skladování (nejlepší je suchá a chladná spíž). Mouku často prohlížejte, zda v ní nejsou „pavučiny“ (moli), obiloviny jako jáhly, proso, pohanka či ovesné vločky neskladujte příliš dlouho otevřené, rychle žluknou a máji potom nahořklou chuť.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře