Netrhejte rekordy, ale pravidelně choďte!

Chůze těhotným svědčí.  Pročišťuje mozek i plíce, posiluje klouby a svaly. Samozřejmě i v tomto případě platí: všeho s mírou.
Netrhejte rekordy, ale pravidelně choďte!

Nechodila jsem nikdy, nebudu ani teď. Chodila jsem vždycky, tak proč bych toho teď měla nechat… Ať už se řadíte do jedné nebo druhé skupiny, jistě víte, že chůze je ten druh pohybu, se kterým je člověk od pradávna srozuměn. A to platí i pro období, kdy  na sebe musí více dávat pozor – tedy v těhotenství. I když si ráda pohovíte, a za „netěhotna“ jste každou chvíli věnovala polehávání u televize, s bříškem (pokud je všechno v pořádku) byste většinu dne na pohovce trávit neměla. Čeká vás porod, při kterém je lepší byt fit. A chůze vám k tomu může dopomoci.


Hýbat se je v těhotenství potřeba. Ale těhotenské hýbání by nemělo být o dokazování si něčeho, nebo trhání rekordů. Právě v tom má chůze oproti jiným sportům řadu výhod. Nepotřebujete k ní žádné náčiní, nemusíte za to platit. Stačí mít dobré boty, vybrat vhodný terén a vzít s sebou někoho, kdo bude po ruce, kdyby se vám neudělalo dobře. Chůze bude mít pozitivní efekt na vaše klouby i svaly, na zdravém vzduchu si pročistíte hlavu, okysličíte plíce. Ale jako ve všem, i tady platí: nic nepřehánět, ale chodit pravidelně (nebo aspoň co nejčastěji). Nemusíte-li trávit veškerý čas ve městě, vydejte se do přírody. Nejvhodnější jsou samozřejmě přírodní terény – pěšinky a cesty na louce nebo v lese. Ale i městský park nakonec může splnit svůj účel. A co dělat, když vám to časově  vůbec nevychází? Vystupte ráno nebo odpoledne z metra, tramvaje nebo autobusu o jednu stanici dříve a zbytek dojděte (samozřejmě ne po nejrušnější ulici), uvidíte, že se na svět budete dívat veseleji. A pokud náhodou nevíte, co je pro vás nejlepší, poraďte se se svým gynekologem.

Sporty, co jsou tabu…
Pokud se vám nechce chodit, můžete pochopitelně cvičit, ale vyberte si takový druh sportu, který vašemu těhotenství vadit nebude. Tabu by pro vás měl být  takový pohyb, při kterém dochází  k velkému zrychlení, zastavení, k rotacím těla (jako při košíkové), k pádům nebo jen rizikům pádu. I když se cítíte dobře, nepouštějte se raději do kontaktních sportů (florbal…), extrémních a silových sportů,  odpusťte si raději squash, jízdu na koni, potápění, skoky do vody, sjezdové lyžování či bruslení, náročné vysokohorské túry. Ale ani takové domácí skákání přes švihadlo nemusí být pro vaše miminko příliš bezpečné…

  • S rostoucím bříškem se vám už od 4. měsíce těhotenství mění těžiště. Bříško vás táhne dopředu, a tak se raději v neznámém terénu soustřeďte na každý krok a pohybujte se opatrně.
  • Zdá se vám, že ťapete zeširoka jako miminko, které trénuje první samostatné kroky? Uvolňování vazů má za následek uvolnění pánevního pletence, které se projevuje širší chůzí. 
  • Trápí vás bolesti v křížové a bederní oblasti? To je v těhotenství poměrně běžné. Choďte, ale nepřetěžujte se. A pořiďte si kvalitní boty – opravdu kvalitní, prodyšné, s anatomicky tvarovanou stélkou, takové, které budou dobře držet kotníky. Bez podpatku nebo se širokým, ale nízkým popatkem.
  • Počítejte s tím, že s každým dalším měsícem se vám může obtížněji dýchat. Spotřeba  kyslíku se u těhotných zvyšuje až o 20 procent víc než u netěhotných. 
  • Při vycházkách, i když není horko, dodržujte pitný režim – předejdete tak zbytečnému vyčerpání a nevolnostem. Nezapomínejte ani  na  „svačinky“ – tedy pravidelné doplňování energie. 
  • Pokud vám nevadí chodit ani při nepříznivém počasí, tím lépe. Dobře se ale oblékněte, abyste zbytečně neprochladla a neonemocněla.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře