Maminka.czPředškolák

Nechcete klasickou školku? Zkuste lesní, montessori nebo cizojazyčnou

Jana Potužníková 27.  8.  2016
Státní školka neznamená jedinou cestu předškolního vzdělávání, existuje tu spousta alternativ. Které to jsou a co mohou vašim dětem nabídnout?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Lesní školky


„Tyhle školky nabízejí prostor dětem živějším, ale i jakoby zaraženějším. Ty zvídavé mají široké pole působnosti pro svoji zvídavost, ty uzavřenější mají díky téměř konejšivému prostředí přírody klid a dostatek času na sebepoznání, pozorování, vnímání jemných impulzů okolí,“ říká na úvod Jaroslava Pěničková, ředitelka Lesního klubu Stromeček v Měšicích u Prahy, s tím, že venku, kde děti tráví většinu dne, také skvěle funguje socializace: děti mají větší prostor pro to, být s těmi druhými, protože více času dostává hra než řízená činnost. A při hře spolu děti prostě přirozeněji komunikují.

Školka v lese
Předškolák: 5 až 6 let

Školka v lese


„Dalšími důvody, proč si rodiče vybírají lesní školky, je svoboda, kreativita, individualita, otevřený a respektující přístup nebo opravdové zážitky,“ pokračuje ředitelka. A to jsou přesně důvody, proč jsem si ji vybrala i já. Myslím, že dcera bude v různých institucích „zavřená a usměrňovaná“ ještě spoustu dalších let, tak proč už teď? Ne, nejsem „lesana“, miluju make-up, drahé parfémy i chvíle totálního pohodlí, ale po přepracování a mnoha letech v kancelářích, kde si člověk připadá jako lev v kleci, si té volnosti, jíž lesní školka „voní“, cením.

Cokoliv, co se dítě učí do svých šesti let, se učí s lehkostí,

 


V lesní školce mají děti za „úkol“ také samy hledat své hranice, protože dostávají více důvěry a více věří rovněž ve vlastní schopnosti. I to se jim bude určitě hodit. Jen se rozhlédněte kolem sebe: ustrašených maminek i ustrašených dětí, které se bojí pomalu i motýla, natož toho, že mají přeskočit potok, neutěšeně přibývá. A nejspíš to není úplně dobře. „Oblíbenou hrou je hra na rybáře. Děti stojí na břehu rybníka a dlouhými rákosím ‚loví‘ ryby z vody.

Ano, může se stát ledacos, ale za čtyři roky registrujeme přesně čtyři uklouznutí, která vyřešilo sušení u kamen,“ konstatuje s úsměvem Jaroslava Pěničková a dodává, že s rizikem tu pracují vědomě. Děsí vás vidina toho, že by dítě bylo venku v každém počasí? Já v tom vidím naopak pozitiva, odolnost a imunita se doslova nabízejí.

Roste také soběstačnost, protože si děti vše potřebné nosí s sebou v batůžku a starají se o sebe do značné míry samy. A když je opravdu velmi ošklivo nebo příliš velké vedro, každá lesní školka má své zázemí, kde děti obědvají a také tráví čas odpoledního odpočinku. A jaké jsou pak takové děti v obyčejné české škole? Prostě zvídavé, aktivní i samostatné, protože k tomu byly v lesní školce celou dobu vedeny.

 

 

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Mateřská škola, Montessori, Vedro, Sportovní zaměření, Mont, Socializace, Dětský mozek, Cambridge, Sebepoznání, Ivana Procházková, Kuchyňka, Speciální hra, Jaroslava, Třída, Waldorfská pedagogika, Jaroslava Pěničková, Angličtina, Les, Kreativita, Anglický jazyk, Zvídavost, Lesní školka