Nechce snídat

Snídaně i svačiny dokážou ovlivnit výkony a pohodu dítěte ve škole i v kroužku. Nepodceňujte je.
Nechce snídat
Školáček si neurčuje svou stravu sám, odpovědnost za její kvalitu mají rodiče, kteří mu jsou z hlediska stravovacích návyků a životního stylu vzorem.
Na začátku školního roku se začnou na malé dítě valit nové povinnosti, musí si zvykat na nový režim dne a jestliže začne chodit do první třídy a navštěvovat kroužky, nemá to lehké. Na jeho organizmus jsou kladeny velké nároky, a tak se nejspíš nevyhne stresům. Aby je dokázalo lépe zvládat, mělo by mít mj. zajištěn i zdravý a vhodný jídelníček. Většina rodičů ví dobře, jak by měl vypadat, ale bud’ nemají čas, případně podceňují jeho význam, nebo se nechtějí s dítětem dohadovat, a tak mu koupí i nevhodné potraviny. Často se spokojí s tím, že potomkovi chutná nehledě na to, že se láduje nezdravými pochutinami. Přitom právě v dětském věku se vytváří určitá obliba ve výběru pokrmů. Odborníci vidí příčiny neutěšeného stavu výživy dětí u nás hlavně v nepravidelném příjmu potravy a jejím špatném výběru.

Snídaně je základ
Člověk by měl v každém věku přijímat až 60 % výživných látek i kalorií během první půlky dne. S postupujícím dnem už organizmus nepotřebuje tolik energie. Děti, které dobře snídají, to znamená zdravě, v klidu a pohodě, mají ve škole více energie a lepší schopnost se soustředit. Když vynechají snídani, mívají pak větší chuť na různé pamlsky. Proč odmítají děti snídat? Důvodů může být několik. Od pozdního vstávání rodiny, kdy se dětský metabolizmus nestačí probudit, aby dokázal přijímat stravu, či velký spěch při vypravování do školy. Děti také mívají často špatný příklad v rodičích, kteří si ráno ani nesednou ke stolu a dají si jen pár doušků kávy. Snídaně je ale přitom důležitým začátkem dne a rodina by jí měla věnovat dostatek času, vytvořit si příjemný ranní rituál. Je to údajně také účinné řešení, pokud trpívá malý školáček ranními bolestmi bříška, případně zvrací před náročnou písemkou nebo zkoušením.

Co si dát dobrého?
Snažte se, aby jedla celá rodina totéž i proto, že nebude dítě vybíravé. Školáček by měl dostat k snídani obiloviny, mléčné výrobky, zeleninu, ovoce. Krajíc celozrnného chleba lze potřít rostlinným tukem a obložit přírodním sýrem, případně natřít pomazánkovým tukem, nejlépe rostlinného typu, jako jsou Flora Crema, Rama Creme Bonjour, případně tvarohovou pomazánkou. Vynechat je nutné uzeniny, jako jsou párky a salámy atd. Nic proti conflakes s mlékem. Mléčné výrobky může dostávat malý školáček plnotučné, nemá-li sklony k obezitě. Mléko a mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku mají totiž méně vitaminů A a D. A hlavně se nesmí zapomínat na pitný režim, protože se ráno musí uhradit nedostatek tekutin z noční pauzy, který se může projevit únavou, nepozorností, bolestí hlavy. Pít může dítě poránu mléko, kakao, ředěný džus, čaj, základem zůstává voda. A jestli nemá po ránu do jídla chuť? Nenuťte ho. Dejte mu o to větší svačinu, která ale nesmí skončit ve školním koši.

Chutná svačinka
Jestliže je mezi snídaní a obědem interval delší než pět hodin, měl by mít žáček s sebou do školy svačinu, po jejíž konzumaci bude pozornější, bude se lépe se soustřeďovat, bude v pohodě a podávat lepší výkony. Dítě, které nesnídá a ani nesvačí bude mít i v budoucnu špatné stravovací návyky, protože bude konzumovat více jídla odpoledne a večer.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře