Čtením to začíná
Není to překvapení, ale čtení v dětech rozvíjí tolik různých oblastí, že ho těžko můžete nahradit něčím jiným. 30 minut čtení denně bohatě stačí k tomu, aby si dítě rozvinulo schopnost soustředění a obrazotvornost. Pravidelným čtením se navíc rozvíjí i znalosti a schopnost spojovat si v hlavě související témata. Nemá cenu ale trápit děti Dickensem. Začněte zábavnými knížkami, komiksy, obklopte dítě v domácím prostředím knížkami tak, aby si mohlo vybírat samo. Čtení pro něj musí být zábava a zážitek. Jen tak si svůj zájem uchová.
Sortiment Kvído, k dostání v prodejnách Albi a na eshopu eshop.albi.cz
Naučte ho komunikovat
Na tuto dovednost se ve školkách a školách často zapomíná. Oproti západním zemím naše děti málo vedeme k vyjadřování jejich vlastních myšlenek, názorů a k vyvážené komunikaci s okolím. Přitom umění konverzovat otevírá obzory a možnosti a obohacuje osobnost. Začínejte jednoduchými dialogy, ptejte se na otevřené otázky, nechte děti vyprávět a postupně se jich začínejte ptát na jejich nápady, názory… Veďte je i k tomu, aby mluvily se svým okolím, aby nebyly zbytečně plaché.
Pohádková divadla, k dostání v prodejnách Albi a na eshopu eshop.albi.cz
V rozvoji komunikačních dovedností vám mohou pomoci i hry, které děti zábavným způsobem přímo “nutí” odpovídat. Ideální jsou především takové, při nichž dítě vypráví příběhy (např. Pohádková divadla z edice Kvído od Albi) nebo ty, kde přímo odpovídá na otázky a vy s ním (např. Povídačky na cesty ze stejné edice, kde děti i rodiče odpovídají na netradiční otázky).
Opravujte je, ale zároveň motivujte
Železné pravidlo zní - pokud jednou dítě opravíte, měli byste ho mezitím alespoň dvakrát pochválit nebo mu nabídnout alternativní řešení. Důvod je jednoduchý. Nikdo nemáme moc rádi kritiku a obzvláště v dětech (které ale chyby dělají přirozeně hodně) častá kritika mnohdy vede k tomu, že se prostě přestanou snažit. A co když je na konci té snahy ukrytý právě hledaný potenciál! Spíše než negativní opravování dítěte bude fungovat, když mu vysvětlíte, co se od něj čeká a proč to není to, co právě dělá. A chvalte, když se mu to povede a hlavně za snahu! Jen tak ho neodradíte od hledání jeho skrytého potenciálu.