Jejich obliba v České republice roste a to nejen u dětí, ale především u jejich rodičů, kteří si uvědomují jejich pozitivní dopad na rozvoj svých ratolestí. Jejich pozitiva objevují i české školy.
Bohatě ilustrované tituly z edice Dětská motivace na český trh přivedlo v loňském roce nakladatelství KELTNERPublishing. Jde o sedm titulů, přičemž každý vysvětluje zábavnou a neotřelou formou, jak se vypořádat s různými problémy každodenního života. „Jde o nové pohledy, které častokrát zapomínáme i my dospělí,“ uvedla Monika Tomíčková z nakladatelství KELTNERPublishing a dodala: „Ve světě je tento druh dětské literatury velmi oblíben právě pro svůj přesah. Nejsou to jen čistě dětské knížky, své si v nich najdou i pozorní rodiče.“
To potvrzuje i názor a zkušenost psychologa Patrika Pauka. „Motivační knihy nám pomáhají vidět naše vlastní přesvědčení a automatické reakce, které při výchově dětí používáme. Ty, které nás posilňují, ale i ty, které nás i naše děti omezují. Dětem zase tyto knížky přinášejí pohled, který jim umožňuje snižovat dopady chybných přesvědčení a výchovných ponaučení nás dospělých,“ uvedl Pauko. Skrze posilování vlastních úsudků a pohledů tak podle Pauka knihy přispívají i k celkovému rozvoji dítěte. „Zdravě sebevědomé dítě pak dokáže mnohem lépe čelit budoucím zátěžím a problémům,“ podotkl.
Přínos motivačních knih začínají objevovat také české školy. „Pravidelně pořádáme čtení a besedy na základních školách, abychom podpořili čtení u dětí a zároveň jim představili literaturu, která je mnohé naučí,“ uvedla Tomíčková. Učitelé na knihách oceňují především jejich schopnost podněcovat k diskuzím nad zajímavými otázkami ze života. Například díky knížce „Jsem mnohem víc, než…“,která se zabývá zdravým vztahem k penězům, se děti častokrát rozpovídají o svých vlastních pocitech, potížích nebo přáních. Uvědomí si, že třeba nemusí plnit očekávání jiných. „A to je přesně to, co mají motivační knihy probouzet,“ potvrzuje Tomíčková.
V rámci projektu již k dnešnímu dni vyšlo sedm titulů a to jak vtištěné, tak i elektronické verzi. „Jde o další impuls, jak děti ke knihám nalákat. Mají rády technické novinky a s tabletem mnohdy umí lépe než jejich rodiče. Skrze elektronické verze knih proto nabízíme rodičům možnost, jak své potomky skrze techniku nasměrovat také k četbě, která je podporuje a rozvíjí. Navíc díky elektronické podobě může mít rodič knihy kdykoliv při sobě a to hned všechny najednou,“ dodala Lucie Vávrová ze společnosti Palmknihy, která elektronické verze knih nabízí.
Projekt Dětská motivace bude mít v letošním roce i charitativní rozměr. Výtěžek z prodeje dětských eknih podpoří Café Rozmar, organizaci pomáhající dětem po odchodu z dětského domova.