Méně hraček (správně vybraných) znamená více

Dnešní děti se skutečně nemusí „bát“, že si budou hrát jen s vlastním stínem. V rodinách je díky návštěvám, prarodičům i kamarádům přehračkováno...
Méně hraček (správně vybraných) znamená více
Přitom miminku a batolátku stačí pouhých pět kousků, zato adekvátních jeho vývoji. Od půl roku pak naděláte „mnoho muziky za málo peněz“, když mu začnete půjčovat obyčejné předměty z jeho okolí. Především ale potřebuje vaši pozornost a přítomnost.

Rozdělení podle týdnů a měsíců neberte bezvýhradně. Některá mimina se vyvíjejí rychleji a jiná pomaleji:
 
První týdny
Co potřebuje: Co největší styk s lidmi. Předměty pro něj neznamenají vůbec nic. Nejdůležitější je tělesný a zrakový kontakt.
Proč to potřebuje: Je zcela bezbranné a jeho přežití a zdravý tělesný a psychický vývoj závisí na péči dospělých.
Ideální hračky: Nepotřebuje žádné. Kromě sání při kojení se nejvíc zabaví nasloucháním vašemu hlasu a zkoumání obličeje. Nejlepší vzdáleností na zaostření je pro něj jen 20–25 cm od kořene jeho nosánku.

Asi od pěti týdnů
Co potřebuje:
Kontakt s vámi a příležitost studovat váš obličej je stále ještě prvořadou potřebou. Držte miminko v nejtěsnější blízkosti – jeho kočárek i postýlku postavte k sobě, aby vás mohlo pozorovat.
Proč to potřebuje: Všechno vidí úplně poprvé, proto potřebuje co nejvíc podnětů. Učí se svůj zrak „zaostřovat“ na předměty na různé vzdálenosti. Pomalu začíná rozpoznávat i jejich vzhled.
Ideální hračky: Předměty pověšené nad postýlkou. Mobilní hračky. Pověšené prádlo nebo pohybující se listí, které vidí ze svého kočárku. Proto jsou vhodné procházky po parku nebo po lese. Objevuje vlastní ručičky, které se záhadně hýbou a může je ocucávat.

Asi od tří měsíců
Co potřebuje: Věci, které může držet a prohlížet je. Předměty, které vydávají zvuky, když s nimi mává. U chrastítek vybírejte různé tvary a barvy.
Proč to potřebuje: Když svým náhodným máváním vyvolá chrastění, zvuk miminko přiměje, aby se podívalo na věc, která zvuk způsobila. Učí se nacházet ručičky dotekem a očima. Ruce jsou momentálně jeho nejmilejší hračkou, tak mu je nezastrkávejte pod pokrývku, ani na ně nedávejte rukavičky, i když vám připadají studené.
Ideální hračky: Všechno, co vydává různorodé (jemné) zvuky. Nejlepší hračku nemusíte kupovat, ale vyrobíte si ji sami. Malé umělohmotné nádobky naplňte suchým hráškem, cukrem nebo papírovými útržky (samozřejmě že uzávěry musí být pevné, aby se jejich obsah nevysypal). Tyto „hudební“ nástroje vydávají odlišné zvuky a přesně to tříměsíční miminko zaujme.

Asi čtyři až pět měsíců
Co potřebuje: Věci, na které může sahat, bouchat s nimi. Hračky nejlépe popadne, když je podepřeno na vašem klíně nebo v sedačce.
Proč to potřebuje: Boucháním do předmětů se učí dosáhnout na to, co vidí a objevuje, a užívá si faktu, že to způsobilo ono samo.
Ideální hračky: Bambule, částečně nafouknuté balonky, zářivý umělohmotný míč, malá měkká hračka – první hadrová nebo plyšová zvířátka, zvonící nebo „rachtací“ míč.

Asi pět až šest měsíců
Co potřebuje: Předměty, které může držet. Počítejte ale s tím, že si je bude strkat do pusy. A vedle toho tělesné hry typu „vařila myšička kašičku“, při níž mu šimráte dlaničku a taháte za prstíky, nebo „takhle jedou páni, takhle jedou kmáni, takhle jedou vojáci...“, kdy s ním pohupujete na klíně a rozpohybováváte celé jeho tělo.
Proč to potřebuje: V okamžiku, kdy umí dosáhnout na předměty, cucat je a držet, objevuje svět. Díky tělesným hrám zase poznává vlastní tělo a zjišťuje, kde začíná a končí svět „mimo něj“. Užívá si pocity, že dokáže něco udělat samo.
Ideální hračky: Vy – rodiče – a jeho vlastní tělo. Rodičovský klín je nejlepší tělocvična a vlastní tělíčko nejlepší hračkou na zemi. Bude se snažit přetáčet – na zemi i na posteli, kde s ním skákejte jako na trampolíně.

Asi od šesti měsíců
Od půl roku do jednoho roku udělá dítě největší pokrok ve svém dosavadním vývoji. Stává se z něj samostatná bytost, rozeznává předměty a miluje ty, které se pohybují. Rozvíjí se u něj jemná motorika a začíná chápat příčinu a následek (když zmáčkne gumového pejska, pejsek zapíská).
Co potřebuje: Pořád ho ještě baví hračky z mladšího období, ale potřebuje je doplňovat o další, které jej „posunou“ ve vývoji dopředu. Na řadu přichází hlavně předměty každodenní potřeby, zejména ty, které zná, protože je používáte při péči o něj.
Proč to potřebuje: Půlroční mimino je na maminku (nebo toho, kdo s ním je nejvíc) silně citově fixované a chce ji napodobovat. Pokud získá hrou „dělám to jako máma“ sebedůvěru, bude se později cítit zdravě sebevědomé.
Ideální hračky: Výbavička na koupání, jako žínka, kartáček na zuby, kartáč na vlásky, potřeby na krmení–vlastní lžíce, hrníček, talířek (plastové), kousky oblečení (přichází první pokusy sám si navléknout ponožky).
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
Asi od sedmého měsíce
Co potřebuje: Hračky s jednoznačným určením a přesným účinkem (autíčko na strkání) a předměty, které různě reagují na různé zacházení (když hodí o zem kostkou, nic se nestane, když strčí do míče, kutálí se).
Proč to potřebuje: Aby získalo pocit, že má sílu ovlivňovat svůj svět. Aby pochopilo: „Udělal jsem tohle, stalo se tamto. Já jsem to dokázal!“
Ideální hračky: Hračky, které pískají, když je zmáčkne, hrnce, pánve nebo bubínky a tamburíny na bouchání. Autíčka na strkání, papír na trhání. Předměty s kontrastními vlastnostmi: kutálející se, když do nich strčí – míč – a věci, které se netočí: třeba kostky nebo předměty (sušenka, kus chleba) se drolí a lámou, když se do nich uhodí, a věci, které se tak nechovají (gumové nebo látkové zvířátko).
 
Asi od osmého měsíce
Co potřebuje: Hry, které s ním můžete hrát, a hračky, které ho pobaví, když si je prohlíží, cucá je, bouchá do nich, ale může je použít i pro pokročilejší hru.
Proč to potřebuje: Nové dovednosti často získá úplnou náhodou, ale protože je to zábava, naučí se to dělat úmyslně. A co se týče společných her, učí se napodobováním a pozorováním. Tyto schopnosti je třeba rozvíjet, protože je bude potřebovat k dalšímu vývoji.
Ideální hračky: Hrací strojek, který se pouští zatažením za provázek, nádobky, které zapadají jedna do druhé, a předměty, které do nich může strkat a vyndávat je. Krabičky, konvičky a lahve s víčky, jež může otevírat, hračky na bouchání.
Ideální hry: Při společných hrách mu stavte věže z kostek, aby je mohlo shodit. V další hře je začne samo stavět. Kutálejte k němu míč, aby ho „posílalo“ zpátky. Brzy ho bude kutálet zpátky k vám. Pokud máte doma klavír, brnkejte na něj jednoduchou písničku, posaďte si mimino na klín a nechte ho bouchat do kláves, aby vydávalo hlučné nebo tiché, vysoké či nízké tóny.
 
Asi od devátého měsíce
Co potřebuje: Jakmile umí naše děťátko lézt, stráví tím většinu času. Pro toto období jsou ideální „velké“ hračky, takové, aby je vidělo přes celou místnost, mohlo za nimi lézt a navíc pro něj byly natolik přitažlivé, aby ho to bavilo.
Proč to potřebuje: Jako „lezíš“ začíná být starými hračkami zklamané, a navíc potřebuje vhodné předměty místo těch, které odstraňujete z jeho dosahu.
Ideální hračky: Velké hračky na kolečkách, dřevěné nebo plastové náklaďáky. Opravdu velké měkké hračky a polštáře, které zůstanou v klidu, když do nich buší. Nafukovací míče nebo balony, jež se mu odkutálí, když do nich strčí. Kroužky nebo kolečka, které se naučí zvednout a odhodit.

Asi od desátého měsíce
Co potřebuje: Vlastní majetek, podobný tomu, jaký mají ostatní, ale svůj.
Proč to potřebuje: Jak se začnou blížit jeho první narozeniny, začne si uvědomovat samo sebe jako svébytnou a jedinečnou bytost. Jeho „majetek“ mu pomáhá získat tento životně důležitý pocit.
Ideální hračky: Vlastní plyšák, vlastní (plastový) hrníček a talířek, plastové knížky (ukazování obrázků, naslouchání novým slovům, poznávání barev), bezpečné zrcátko v lisovaném rámu s otvory pro prsty (v zrcátku uvidí samo sebe a začne si svůj obraz se sebou pomalu spojovat). Hračky do vody (kyblíčky, bábovičky, kačenky).
 
Hračkové bezpečnostní minimum
Všechny hračky pro mimino musí být tak velké, aby je dítě nespolklo.
Nesmí mít ostré hrany a nesmí být rozbitné, jinak hrozí poranění.
Měly by být vyrobeny ze snadno omyvatelných a pratelných materiálů se zdravotně nezávadným povrchem (netoxické barvy, které se neodlupují apod.).
 
Jak s hračkami zacházet
Naše miminko by mělo mít hračky uklizené na místě, o kterém bude vědět, které zná. Rodič by mu měl nabídnout vždy jen dvě tři, a když dítě omrzí, vyměnit je za jiné. Podle psychologů hromada hraček před dítětem způsobí, že si nebude schopné žádnou vybrat, nenaučí se soustředit na jednu činnost. Brzy se mu okoukají a přestanou ho zajímat. Klidně mu hračky, se kterými si hrálo brzy po narození, za čas odeberte a uschovejte. Dítě na ně zapomene, a když mu je za nějakou dobu nabídnete, znovu je „objeví“ – a protože povyrostlo, najednou objeví jejich nové možnosti, bude s nimi i jinak manipulovat...
 
Text: Jana Trnková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře