Máte miminko? Tak to se zřejmě moc kvalitně nevyspíte…

Maminky novorozenců spí průměrně přes sedm hodin denně, ale pozor, kvalita není kvantita.
Máte miminko? Tak to se zřejmě moc kvalitně nevyspíte…

Můžou novopečené maminky dosáhnout stejného množství spánku jako před narozením jejich miminka? Američtí vědci z National Sleep Foundation ve svých studiích tvrdí, že ano. Uvádějí, že v období od narození dítěte do 4 měsíců jeho věku naspí maminky průměrně 7,2 hodiny denně. Zdravý dospělý člověk potřebuje denně průměrně 7 hodin spánku. Je tu ale malý háček – kvantita jednoduše není kvalita.

Dlouhý spánek nebo kvalitní spánek?
Jeden spánkový cyklus totiž trvá přibližně 90 až 110 minut a střídají se v něm 2 fáze, NREM a REM, přičemž v prvním relaxuje především tělo, v druhém mysl. Něco přes 7 hodin spánku denně není na první pohled špatné číslo – je jen kousek pod českým průměrem (7,5 hodiny) a dokonce přesahuje průměr americký (6,7 hodiny). Jenže čerstvé maminky nemají právě ten typ spánku, po kterém by se další den cítily svěží a odpočaté. Jsou totiž „okradené“ o tolik potřebný hluboký spánek a jejich spánkový cyklus se tak nápadně podobá tomu, který mají lidé se spánkovými poruchami. Mají sice dostatečný počet naspaných hodin, ale nedostatečné množství času stráveného v regenerující fázi spánku kvůli častějšímu probouzení se. Paradoxně je tedy lepší 6,5 hodiny kvalitního spánku než mnohem delší spánek horší kvality.

Jak na to vyzrát?
Psychologové nabízí novopečeným maminkám několik tipů, jak dosáhnout na kvalitní spánek:

• Nedohánějte práci a zdřímněte si delší dobu: 20minutový šlofík není k ničemu, když trpíte spánkovou deprivací. Zkuste dosáhnout na jeden celý spánkový cyklus, tedy přibližně 90 minut. Pokud má vaše dítě takto dlouhé denní „siesty“, gratulujeme.

• Dbejte o svůj psychický stav: pokud trpíte poporodními depresemi, promluvte si se svým lékařem. Spánková deprivace může zvýšit stres, kterým vaše tělo prochází po porodu. Usnout a dobře spát pak může být větší problém než kdykoli předtím a dostáváte se do začarovaného kruhu.

• Naučte svého partnera nakrmit dítě: i výlučně kojící matka může připravit lahvičku s mlékem, kterou může její partner použít pro nakrmení dítěte. Prospat jedno krmení pro vás totiž může znamenat zisk tolik potřebného dostatečného množství hlubokého spánku.

• Nebojte se požádat o pomoc své okolí: dlouhý odpolední šlofík pro vás může znamenat víc, než jste si kdy představovala. Vaše děťátko může jednou za den na 90 minut pohlídat třeba babička nebo kamarádka.

Kvalitu spánku ovlivní i to, na čem spíte
Na usínání a kvalitu spánku mají velký vliv i ložnice a postele, na kterých maminky odpočívají. Protože dnešní trh nabízí široké spektrum matrací různých tuhostí, velikostí, technologií, materiálů a značek, rozhodli se odborníci na léčbu pohybového aparátu z Lázní Velichovky prověřit produkty známých značek pětiměsíčním zátěžovým testem.

Zástupci zahraničních výrobců byly společnosti Dormeo a Per Dormire, renomované české značky reprezentovaly D.P.V., Gumotex, Slumberland a Tropico. V testu zvítězila matrace Calipo od české společnosti Tropico, která vyhrála díky nejlepšímu poměru užitných vlastností a ceny. Hned za ní skončila matrace od Slumberland následovaná značkou D.P.V. Prosadily se tak především české značky. Aktuálním trendem ve zdravém spaní jsou také bio matrace, při jejichž výrobě se využívají přírodní oleje (typicky ze skočce nebo sóji), přírodní vlákna z kokosu nebo části rostliny Aloe.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře