Mámy, zaběhejte si!

Naskočí vám při slově „běh“ nepříjemné vzpomínky na školní tělocvik? Zkuste to teď na jaře znovu a jinak. Nenápadně, ale jistě zhubnete, zlepšíte si kondici, a navíc se dá běhat i s dítětem! (1. díl seriálu)
Mámy, zaběhejte si!
Proč chodit a běhat?
Protože to je odpradávna nejpřirozenější druh pohybu. Kdo chodí a běhá nepotřebujete žádné extra sportovní nadání, a pokud nemáte hlídání, běhat (či popobíhat a rychleji popocházet) se dá i s kočárkem.
 
Jak vlastně spalujeme?
Při pomalém tempu a tepové frekvenci 130–140 tepů vaše tělo spaluje tuky přesně v těch místech, kde se tak rády usazují. Potřebuje na to ovšem minimálně půl hodiny, ještě lépe čtyřicet minut. Překonáváním kopečků a schodů na trati, samozřejmě směrem nahoru, přiměřeně posílí svalstvo zadečku a stehen. Přílišného nárůstu svalové hmoty se neobávejte. Vytrvalostní běh není sprint, a svaly po něm nebudete mít o nic větší než třeba ze spinningu. A na co naše tělo při běhu „jede“? Při pomalejším dlouhém běhu hlavně na tuky, při vyšších obrátkách na cukry, které můžeme spalovat buď aerobně, nebo anaerobně, tedy na kyslíkový dluh, jedeme-li již opravdu na krev.

Jak se zbavit studu, že mě „ošpekatělou“ po dítěti všichni uvidí?
Opravdový běh by netrénované tělo, navíc zdevastované změnami souvisejícími s porodem, nemuselo strávit. Nejpozději po pár stech metrech byste padla. Začněte poct ivými svižnými procházkami v délce alespoň půl hodiny do mírného zadýchání. To se v pohodě zvládne i s kočárkem. To, že držíte správné tempo, poznáte podle toho, že byste si za chůze mohla v pohodě povídat s kamarádkou. S rostoucí kondicí jdete rychleji a rychleji, a odtud už není daleko k pouhému odlepení nohy od země. Pokud lapáte po dechu, je tempo příliš rychlé. Dobrým pomocníkem může být i novinka od Adidasu, Mi Coach, tedy doslova můj trenér, který si nejprve otestuje vaši kondici a následně vybere (s vaší pomocí) vhodný tréninkový program. Na základě vaší tepové frekvence vám potom (i u nás zatím bohužel anglicky) řekne „přidej – zpomal – drž to – great job!“
 
Klepněte pro větší obrázek

Jak rychle uvidím výsledky, když si nenajdu času víc než dvakrát týdně?
Běhání chce trpělivost. Hlavně nehleďte na poznámky okolí: „Ty už jdeš zase běhat? Vždyť na tobě není nic vidět.“ Jít se dvakrát ostřeji projít nebo popoběhnout dvakrát týdně je sice relativně málo, ale stokrát lepší než nic. A je lépe raději méně, leč pravidelně, než vlétnout do toho třeba pětkrát týdně, uštvat se a nevydržet. Nástup základní kondice je relativně rychlý, řádově za dva až tři měsíce. Pokles váhy tak hned přijít nemusí, spíše je to dříve vidět na kalhotách. První viditelné změny za půl roku, jejich stabilizace ještě déle (pokud vydržíte).

Jak má začít „dřevo“?
S běháním se začíná velmi zvolna a na školní tělocviky už nemyslete (otravovaly kdysi i mě). Jelikož trénuji kondiční běh, doporučuji začít chůzí a sem tam popoběhnout. Ze školních tělocviků máme běh spojený s pícháním v boku a že se nenadechneme. Moje klientky jsou obvykle mile překvapené, že běh „nebolí“. Postupně běhané úseky začnou převažovat nad odchozenými.

Jak běhat s velkým poprsím?
Kvalitní sportovní podprsenka je, vedle bot, grunt (zvlášť když kojíte). Měla by odvádět pot, podepřít a přitom netlačit, a především – dokonale padnout. Ideální je, když pod ní ještě dobře drží měřič tepové frekvence (ale to už je nadstavba). Na ostatních svršcích, ve srovnání s botami, nezáleží (respektive, to už je na vás, jestli kraťasy ze sekáče nebo značkové tepláky).

Jak se vybavit, když na mateřské zrovna neoplývám fi nancemi?
Chůze a běh jsou finančně zcela nenáročné. Nejdražší investicí do začátku, na které se rozhodně nevyplatí šetřit, jsou běžecké boty. Vyhněte se zdaleka čínským stánkům a vyhoďte i staré kecky, které vám sloužily „na všechno“ před deseti lety. Z džungle trhu vás vyseká zkušený prodavač. Začínáte-li, nekupujte závodní model. Vybírejte podle terénu, kde budete převážně běhat. Obecně: čím hladší podrážka, tím pevnější cesty a silnice, naopak boty pro terénní běh jsou těžší a na silnici se nehodí.
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře