Mami, nutně musím mít mobil

Už děti na prvním stupni přesvědčují rodiče, že musí nutně mít mobilní telefon...
Mami, nutně musím mít mobil
Rodiče většinou prosbám o mobilní telefon podléhají, protože nechtějí, aby jejich dítě „společensky trpělo“. Ale na druhou stranu mají strach, že dítě hned provolá celou kartu, bude vyrušovat a učitelka mu ho zabaví, ještě mu ho někdo ukradne z tašky. Zejména pro matky, které jsou zaměstnané, je ale mobilní telefon neocenitelný. Obzvlášť když dítě dospěje do věku, kdy chodí ze školy samotné domů, jezdí samo autobusem nebo má odpoledne kroužky, kam musí samo docházet. Rodiče si mohou oddechnout, protože díky tomu, že existují mobilní telefony, mají dítě alespoň trochu pod kontrolou a mohou zjistit, zda mu neujel autobus, došel domů, píše úkoly, najedl se...
 
Nejméně často nosí do školy mobilní telefon děti, které jsou celé odpoledne v družině, odkud si je vyzvedávají rodiče. Podle průzkumu TNS AISA měla v loňském roce mobilní telefon čtyři procenta šestiletých dětí, dvanáct procent sedmiletých, šestnáct procent osmiletých a dvacet sedm procent devítiletých dětí. Nejvíce po mobilním telefonu touží děti okolo deseti let, protože v této době nejvíce přibývá v jejich okolí dětí, které už jej mají. Více než polovina dětí nad jedenáct let už má mobilní telefon. Naprostá většina dětí má telefon s předplacenou kartou.

Proč ho koupit?
Hlavně kvůli snadnější dostupnosti dítěte. Do deseti let převládá monitoring ze strany rodičů: „Jsi v pořádku? Teď jdeš ven? Přijď domů v šest.“ Děti do 9 let mají mobil hlavně na posílání SMS. Teprve starší vnímají mobil jako společenskou nutnost. Pro většinu dětí je společná snaha „být v kontaktu“, mít mobil neustále připravený, být „in“. Je na rodičích, zda a proč dítěti mobil pořídí.
 
Dětský psycholog PhDr. Václav Mertin rodičům doporučuje: „Nebraňme dětem v přístupu k mobilu, naučme je, jak mobil co nejlépe využít. Dětem by se měl mobil koupit, jestliže mají různé aktivity mimo domov, ale velmi se přimlouvám za to, aby rodiče poskytli dětem prostředky jen na nejzákladnější služby. Pokud chce víc nebo mu nestačí kredit na hodinové hovory s kamarádem, ať se učí hradit si tyto náklady ze svých prostředků. A když na to nemá, tak se nedá nic dělat,“ dodává.

2 Otázky týkající se mobilu
1. Hrozí dětem nebezpečí ze záření mobilního telefonu?
Podle Státního zdravotního ústavu vyhovují všechny mobilní telefony prodávané v ČR s výjimkou těch nejstarších novým limitům záření. Přesto by si lidé měli vybírat typy s co nejmenší hodnotou záření, obzvlášť je-li přístroj určen dětem. Z tohoto pohledu je tedy lepší kupovat nové mobilní telefony a telefonovat v místech se silným signálem.

2. Je dítě vlastnící mobilní telefon ve větším bezpečí?
Rodiče ho mají pod kontrolou, ale na druhou stranu, upozorňuje odbor prevence kriminality MV, mohou být děti cílem útoků zlodějů. Děti při používání telefonu naprosto nevnímají okolí. Proto by je rodiče měli varovat před kapsáři v MHD a v tlačenicích. Děti by měly mít mobilní telefon neustále pod dohledem (ne ho nechávat volně v kapse, ve školní aktovce atd.).

JAKÉ DÁVAT DĚTEM KAPESNÉ?
Můj syn chodí do druhé třídy. Někteří jeho spolužáci dostávali už v první třídě kapesné, ale mně se to zdálo brzy. Kolik je vhodné dávat kapesné školákovi na prvním stupni, mělo by být kapesné za známky nebo prostě jen pravidelná měsíční částka?
Markéta, 35 let
 
Kapesné slouží k tomu, aby se dítě učilo hospodařit s vlastními penězi, a současně aby mělo prostředky na drobné osobní výdaje, které nezahrnují to, co mu rodiče běžně poskytují. Zcela pravidelné kapesné pokládám za vhodnější než peníze, které dáváme dítěti „podle toho, jak potřebuje“ .Na učení není nikdy brzy, takže s kapesným se dá začít již v předškolním věku. Je pravda, že některé děti mají k penězům velmi laxní vztah i po letech tréninku, zatímco jiné mají přesný přehled o stavu financí ještě dřív než umí počítat. Některé utratí peníze hned, jak je dostanou, druhé si šetří na něco konkrétního, co si opravdu koupí, další mají potěšení z toho, že mají víc. Nic z toho není špatné, rodiče mají alespoň příležitost zacházení s penězi ovlivňovat podle toho, jak s nimi dítě fakticky nakládá. Šetřílka mohou vést k tomu, aby si přece jen občas něco koupil a nehromadil jen peníze v pokladničce, zatímco u chronického utráceče mohou působit, aby vše neutratil hned a třeba alespoň dvě částky si odložil a koupil si pak něco většího. Jestliže však rodiče chtějí dítě učit zacházet s penězi, měli by být aktivní sami - nečekat s výplatou, až jim dítě připomene, nevyhrožovat zastavením kapesného, když peníze nechá týden povalovat na botníku… Současně je nutné vytrvat a nevzdávat akci kapesné po týdnech neúspěchů.

Pravidelný příjem
Kapesné by nemělo být za známky ani za práci doma, mělo by představovat pravidelný příjem dítěte nevázaný na žádné zásluhy. Nepokládám za vhodné, když dítě přinese poznámku nebo nekoupí rohlíky a za trest nedostane kapesné. Není nutný měsíční termín, pro předškoláka nebo malého školáka jde o velmi dlouhou dobu, za vhodnější pokládám rozdělit tuto částku na čtyři díly a dávat je po týdnu. Když si dítě chce koupit něco, když už všechny peníze utratilo, tak nemusí čekat na přísun dalších prostředků několik týdnů, ale jen pár dnů.
 
Výše kapesného záleží na několika okolnostech. V prvé řadě na věku dítěte. Pro předškolní dítě bych osobně pokládal za vhodné pět až 10 korun týdně, pro první, druhou třídu pak 10 až 20 korun týdně, pro první stupeň do stovky měsíčně. Pokud by tato částka při větším počtu dětí v rodině měla komplikovat rozpočet, pak lze určitě dát méně. Výše kapesného je věc názoru. Někteří rodiče dávají dítěti podstatně větší sumy, než jsem uvedl, ale z výchovného hlediska stačí úplně i menší částky. Velmi přitom záleží, co všechno si má dítě z kapesného hradit. Jestli si má kupovat časopis, jít do kina nebo pravidelně obstarávat svačinu, pak by potřebovalo víc.

Zná hodnotu peněz?
České děti dostávají průměrně měsíčně kapesné ve výši 238 Kč. Vyplývá to z průzkumu Miliard Brown - Czech Kids 2004. Ve věku 7 až 8 let dostává kapesné třetina dětí, ve věku 9 až 10 let už 44 % dětí. Od 11 let dostává kapesné 63 % dětí. Sedmi a osmileté děti dostávají průměrně 153 Kč měsíčně, ale více než polovina z nich nedostane více než 100 Kč. Třetina z nich dostává maximálně 200 Kč měsíčně a 4 % 7 až 8letých dětí dostane více než 400 Kč.
Za co děti utrácejí? Téměř dvě třetiny 7 až 8letých dětí si většinou kupuje sladkosti, dárky a spoří. Třetina dětí si kupuje časopisy a téměř polovina hračky. Každý desátý malý školák si kupuje CD s hudbou a každý dvacátý školák ve věku 7 až 8 let si dobíjí sám mobilní telefon a kupuje DVD.
 
Naučte děti hodnotě peněz. Když jim dojde kapesné, neměly by dostat další peníze. Pokud neumí vyjít s penězi celý měsíc, dávejte jim je jednou týdně.

PhDr. Václav Mertin - psychlolog

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře