Proč děti kreslí tak rády zvířata?
Zvířátka nejsou podle dětské psycholožky Niny Houblíkové nejčastějšími hrdiny knížek nebo animovaných filmů pro nejmenší pro nic za nic. „Se zvířátky se děti ztotožňují. Velmi často nakreslené zvíře představuje samotného malého autora a jeho vztah k okolí. Děti baví kreslit domácí zvířata, jako je pes nebo kočka, kohout, slepice, králík. To může svědčit o tom, že se v rodině cítí dobře. Stejně tak ryby a ptáci obecně vyjadřují pocity štěstí a pohody. Pokud ale dítě opakovaně kreslí kočičku, jak vystrkuje drápy, pes kouše nebo cení zuby – něco se s jeho dušičkou děje. Krvežízniví tvorové – zubatý krokodýl, vlk, tygr nebo lev s rozevřenými tlamami, nebo dokonce jak někoho žerou, znamenají úzkost. Dítě převtělené do obrázku se brání.
Co znamená obrázek slunce?
Samoživitelkám se to nemusí líbit a může je to i mrzet, ale slunce na obrázku souvisí s tátou. Děti, které mají s otcem dobré vztahy, kreslí střed slunce jasně žlutými barvami, který je hustě posetý paprsky. Pokud je táta pro ně spíš nepřítomný, vzácně nebo vůbec se vyskytující tvor, slunce je bleďoučké, s „vypelichanými“ paprsky, často se schovává za mrakem nebo za kopcem. S otcem, kterého se dítě bojí, si vyřizuje účty tím, že si na sluníčko bere tmavé pastelky. (Samozřejmě, že musí potomek kreslit spontánně a samostatně. Pokud mu maminka „radí“, nakreslí slunce podle jejího návodu.)
Co znamená obrázek domu?
Samozřejmě domov. Dítě ho kreslí plošně – zepředu. Pokud je malý umělec v pohodě, umisťuje jej doprostřed papíru a nezapomíná na okna nebo dveře, zahrádku se stromečkem... Maličký dům, ať už uprostřed nebo „umrněně“ kreslený v rohu s pidiokénky nebo bez nich – a vedle veliký strom svědčí o nesmělosti, úzkosti, pocitu méněcennosti. Obří dům, který se téměř nevejde na papír, signalizuje dětskou touhu po velké lásce. Děti z rozvedených rodin, které mají dvě rodiny, nebo si je jeden z rodičů sem tam půjčuje, se obyčejně prozradí kreslením dvou domů.
Co znamenají jednotlivé barvy?
Není pravda, že veselé batole sahá automaticky po jásavé oranžové a červené. Zato když si vybere hnědou a šedou, nebo dokonce černou, máme se začít bát. Takhle maličké děti nemají s barvami žádnou zkušenost, a tak používají ty pastelky, které je právě zaujmou. K výběru barev podle duševního rozpoložení dochází až v raně školním věku.
Co znamená, když dítě zapomíná na detaily?
Dům bez dveří, postava bez pusy, pes bez uší... Když dítě opakovaně zapomíná dokreslovat, neznamená to, že by bylo opožděné nebo zbrklé a nepečlivé. Opět z jeho kresby vyzařuje, že má problém. Postavy bez pusy například signalizují, že se dítě bojí komunikovat, postavy s obrovskou pusou, že se rodiče často hádají, a ono je ve stresu.
Odkdy se dá poznat, že je dítě nadané?
Nadané je příliš silné slovo. Lepší dispozice ke kreslení zkušený odborník rozpozná ve třech a půl až čtyřech letech. U čtyř- a pětiletých dětí jsou mezi obrázky stejně starých dětí velké rozdíly. Výtvory těch nadanějších mají originálnější výraz, jsou zajímavě kompozičně postaveny do plochy. Talentované děti také projevují zájem kreslit si samy od sebe mnohem častěji než ostatní.