LDL neboli zlý cholesterol

Vhodným životním stylem ho lze dobře udržet na uzdě. Jen je důležité najít tu správnou míru.
LDL neboli zlý cholesterol
Na jedné straně je cholesterol očerňován, protože může způsobit vážné zdravotní problémy, na druhé straně je ale pro zdraví organizmu nepostradatelný, protože se podílí na výstavbě buněčných membrán, je nezbytný pro tvorbu vitaminu D, steroidních hormonů a žlučových šťáv potřebných k trávení.

Naše tělo si cholesterol umí samo vytvořit. S výjimkou mozkových buněk ho může vyrobit každá buňka, například játra ho denně vyprodukují až 1 g a při jeho nedostatečném přísunu z potravy i více. Dlouhodobý nadbytek cholesterolu v krvi je ale nebezpečný, protože se tato sloučenina usazuje na stěnách cév a podporuje vznik srdečně-cévních onemocnění, jako aterosklerózy nebo infarktu.

Za zvýšenou koncentraci cholesterolu v krvi jsou mnohdy zodpovědné genetické choroby a další zdravotní problémy. Takže vyšší cholesterol ohrožuje především ty, v jejichž rodině se vyskytují srdečně-cévní choroby a rizikové jsou také osoby ve středním věku. Často je však důsledkem nevhodného stravování a životního režimu.

Důležitá není ani tak celková hladina cholesterolu, jako poměr HDL a LDL. Vžilo se velmi zjednodušené rozlišení na dobrý (HDL) a zlý (LDL) cholesterol. Lipoproteiny LDL přinášejí cholesterol k orgánům, které ho potřebují. V případě, že není oxidován, je relativně neškodný, ale škodlivé volné radikály molekuly cholesterolu okysličují, a pak je vysoce rizikový. Proto je nutné zařadit do stravy ochranné antioxidanty působící proti volným radikálům. Lipoproteiny HDL cholesterol z orgánů zase odnášejí, a to i z cév postižených už aterosklerózou. Vhodná koncentrace celkového cholesterolu v krevním séru je do 5 mmol/l a LDL, tzv. zlého cholesterolu do 3 mmol/l.

V těhotenství se hladina cholesterolu mění, někdy až do krajních hodnot. Ale není nutné se tím znepokojovat, protože je to fyziologické. Obvykle mají tyto hodnoty tendenci v prvním trimestru těhotenství klesat s tím, že opět začnou stoupat a dosáhnou maxima ve třetím trimestru. Zvyšování hladiny této sloučeniny však není ovlivněno jídelníčkem, ale odlišným metabolizmem jater, která produkují většinu cholesterolu kolujícího v krvi jako odpověď na novou hormonální situaci organizmu. Hlavně se zvyšuje produkce, protože je nutné vytvářet buňky nového organizmu v matčině těle.

Po porodu mohou po několik týdnů zůstávat ještě hodnoty cholesterolu zvýšené a klesají pak rychleji u žen, které kojí. Takže vzhledem k očekávaným změnám je zbytečné si nechat v těhotenství dělat testy na hladinu cholesterolu a je lepší s nimi počkat až po porodu.

Jiná situace je u nastávajících matek, které měly zvýšenou hladinu cholesterolu už před otěhotněním. Pro jistotu by měly dbát na vhodnou dietu, aby se hodnoty nezvýšily natolik, že by ohrožovaly zdraví matky a dítěte. I když to nebude nejspíš tak dramatické, protože se v těhotenství cholesterol také ve zvýšené míře spotřebovává, jak upozorňuje nutriční poradkyně Tamara Starnovská z Fóra zdravé výživy. „Zásadně však platí, že pokud dietu, tak jedině sestavenou kvalifikovaným nutričním terapeutem, protože nevhodná je značným rizikem nedostatečného příjmu potřebných živin,“ dodává.

Vhodná dieta je namístě i přesto, že cholesterol kolující v krvi pochází jen v menší míře z potravin a jeho větší část si naše tělo vytváří samo.
Cholesterol obsahují jen potraviny živočišného původu, takže jestli ho chcete držet na uzdě, zaměřte jídelníček na zeleninu, cereálie a ovoce. „Ale pokud byste nic jiného nejedla, koledovala byste si o další problémy. Je třeba jíst potraviny s nízkým obsahem živočišných tuků, ale pestrou stravu s dostatkem bílkovin, tedy nevynechat mléčné výrobky ani maso,“ upozorňuje Tamara Starnovská.
 
Zvýšená hladina cholesterolu je také ovlivněna typem používaných tuků. Je vhodné vybírat kvalitní rostlinné tuky, především ty s vyšším obsahem omega 3 a omega 6 mastných kyselin. Některé rostlinné tuky jsou obohaceny i vitaminy skupiny B a kyselinou listovou (např. Flora), která je důležitá před početím a v první fázi těhotenství - zabraňuje vzniku defektů nervové trubice, např. rozštěpu páteře u porodu. Z tekutých olejů je dobré upřednostňovat řepkový a olivový, přičemž nemusí být jen panenský. Oleje mohou být rafinované, protože „panenskost“ nemá podle Tamary Starnovské na cholesterol vliv. Vhodné je omezit i tuky přítomné v potravinách, jako jsou tučné sýry, uzeniny… Důležitý pomocník je vláknina.Vedle dostatečné konzumace zeleniny se proto doporučuje i celozrnné pečivo. Neomezujte se v konzumaci tučných ryb, protože jsou výtečným zdrojem mastných kyselin omega 3, prospívajících nejen srdečně–cévnímu systému. Jen se vyvarujte smažení a raději je vařte, duste, napařujte...

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře