Kojíte do čtyř let? Bude z vás troska!

Poučky a pravidla? To je sice hezké, ale někdy je mnohem lepší vzít rozum do hrsti...
Kojíte do čtyř let? Bude z vás troska!
Kdy a jak kojit?
Všeho s mírou a používat zdravý rozum je asi to nejlepší. Když má miminko chuť či žízeň, mlíčko mu dopřejte. Zvláště v noci je to třeba. Tehdy se nejvíce vyplavuje hormon prolaktin a tvoří se více mléka. Mateřství je prostě oběť a těch pár nocí za to stojí. Nejméně po dobu šesti měsíců. Je-li to každé 2 hodiny, nevadí, sama se také napijete, kdykoli máte žízeň, i kdyby to mělo být jednou za 30 minut. Pozor však na miminka, která nesají a jen si prs dumlají. Těm patří dudlík. Trvalá macerace prsní bradavky může vést k prasklinám, potažmo infekci, a to dost bolí. Pak může následovat retence mléka či zánět prsu a je po kojení...
 
Dokdy kojit?
Opět zdravý rozum do hrsti. Kojení postačí drobečkovi šest měsíců, ale žádné čajíčky! Pak je čas na příkrm. Malému pokladu rostou zoubky – většinou kolem 8. měsíce – to je první avízo mamince, že nastává jiná potřeba ve stravě než jen kojení. Příroda je moudrá, a tak jakmile je plný chrup, či kolem roku, je čas odstavit. Kojení do 2, 3 i více let navozuje nevyrovnanost matky i dítěte, o možném narušení partnerského vztahu nemluvě. I kočka, jakmile narostou koťátkům zoubky, uteče z pelíšku. Přece se nenechá totálně vyčerpat.
 
Ať to přežijete!
Vyčerpání vám hrozí právě při kojení. Toto období je energeticky nejnáročnější, a to i pokud jde o vitaminy a minerály. Jistě je skvělé kojit do 4 let, ale co vaše tělesná schránka? Nejdůležitější pro miminko je zdravá maminka.
 
Kojící maminka potřebuje přibližně 1500 mg vápníku denně. To je asi 1,25 kg tvarohu na den. Kdo to nesplní, čerpá vápník z kostí a osteoporóza má zelenou. Co nezískáte v přírodní podobě, je třeba doplnit z přírodních zdrojů v tabletové formě. Z živočišného „sektoru“ vápník vstřebáváme mnohem lépe než z rostlinné říše. Některé látky v rostlinách blokují vstřebávání vápníku. Nezbytný je jod – pro správnou činnost štítné žlázy, nenasycené mastné kyseliny (omega-3) pro správné funkce mnoha systémů u maminky i miminka. Najdeme je v rybách či kvalitních přírodních doplňcích stravy.Vyšší máme i potřebu železa. Chudokrevnost u maminek i miminek je totiž dost častá. Maso patří do stravy kojící matky – a to i libové červené. Co naopak není žádoucí, jsou nasycené tuky a mnoho cukrů – sacharidů, konzervanty, syntetická barviva, glutamáty a škodlivá éčka. Pozor na ořechy a buráky u maminek s alergickou anamnézou. Miminko s ekzémem by mohlo být vaší noční můrou, tak proč to pokoušet.
 
Klepněte pro větší obrázek 
 
Udělejte mu dobře
Jídelníček by měl obsahovat hodně ovoce a zeleniny i kvůli vláknině. Nejlépe místního původu. Buďte ale opatrné, protože některé potraviny miminko nadýmají, i když se běžně mezi nadýmavé potraviny neřadí, např. okurky, hroznové víno, sycená voda. Bezesná noc vám ukáže, co už byste příště raději jíst neměla. Kolikami trpí kluci i holčičky, tomu se nevyhnete. Než se osídlí střevo miminka živými kulturami, trvá to tři měsíce. Určité zlepšení přichází při dostatečném množství živých kultur v maminčině stravě – živé jogurty nebo kvalitní doplněk stravy. Koliky jsou únosnější po kojících čajích, používat můžete k přípravě nápojů fenykl, anýz a kmín. Přírodní karminativa pomohou vám i miminku.
 
Nebude mít hlad?
Mléko se vytváří v mléčné žláze během kojení, a tak není nutné mít prsy nalité k prasknutí. Mléčná žláza se postupně přizpůsobuje potřebám miminka. Zkoušejte podporovat laktaci bílou kávou s meltou či meltou samotnou, ale především správným přiložením k prsu a dostatečnou stimulací sání (zvlášť v noci). Vyhýbejte se černým čajům a kávě s kofeinem včetně colových nápojů. Důležitý pro dobré kojení je dostatek tekutin. Pijte i při kojení. Denní příjem tekutin se pohybuje kolem 5 litrů na den. Maminka nesmí mít žízeň. Vody balené v PET lahvích nejsou vhodné pro možný obsah škodlivých látek – ftaláty. Do vody se uvolňují hlavně nevhodným skladováním. Označovány jsou jako možné karcinogenní aktivátory. Vodu kupujte raději ve skle nebo filtrovanou kvalitními filtry s elektronickou kontrolou kvality. Rodina ušetří a odpadá i nošení balíků vody z obchodu.
 
Za dva? Stačí za 1,5...
Tělo si totiž vytvořilo zásobu tuku na maminčině pozadí právě pro období kojení. Bývá to okolo 5 kg tuku. To, co nám zbylo po porodu navíc, se dá kojením shodit. Ovšem není radno hladovět či šíleně cvičit. Pak se totiž do mléka vyplavují nevhodné odpady a miminko může mléko odmítat. Hvězdy, co nemají ani kilo navíc hned po porodu, jsou sice líbivé, ale nikdo se už neptá, jak jsou zdravé! Většinou to odnesou vlasy, kosti, zuby a imunita. To není ten správný zdravý směr. Všechno má svůj čas. Váha, která šla nahoru 9 měsíců, nemůže být dole za noc. Některé maminky shodí právě kojením, jiné naopak až když kojit přestanou.
 
Text: Eliška Astlová
 
Klepněte pro větší obrázekEliška Astlová, nutriční poradce Clinic 21, s. r. o.
 
 
 
 
 
 
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře