Kamarádky ze školy: Partičky na ostří nože

Asi to znáte z vlastní zkušenosti nebo z vyprávění svých dcer. Holky vytvářejí aliance a ty, co „vládnou“, určují pravidla, kdo s kým smí a nesmí kamarádit.
Kamarádky ze školy: Partičky na ostří nože

„Kristýna je hrozná – když s ní budeš ‚ka‘, v naší partě nezůstaneš. Prostě se s ní vůbec nebav.“ Slova „vůdkyně“ třídní party. S nálepkami typu „s tímhle ka“ (kamarádím) a „s touhle neka“ (nekamarádím) se setkáváme sice už ve školce, ale až od školních let nabývají na razantnosti. A přinášejí něco nového: potřebu dominance a prvky elitářství.

Manipulace typicky ženská?
„Vůdkyně“ nastavují situaci tak, aby si členky party považovaly za čest být jim nablízku. Často velmi autoritativně určují, kdo do skupiny patří, kdo bude přijat, kdo vyloučen. Proč to holky dělají? Proč manipulují, pomlouvají, přikazují, selektují „vhodné ke kamarádství“ od těch „nevhodných“? Jde o typicky ženskou vlastnost? Dětská psycholožka Mgr. Barbora Downes má za to, že se svým vlivem a mocí manipulují holky i kluci. Ale odlišným způsobem.

Hvězdou je ta nejoblíbenější
„Školáci na prvním stupni se kamarádí především s dětmi stejného pohlaví. Přátelství kluků zahrnuje mnoho tělesné aktivity, poměřují svoje fyzické síly, soutěží, kdo je šikovnější, obratnější. Vůdcem skupiny je ten, kdo dohodí nejdál, vyšplhá nejvýš,“ vysvětluje psycholožka Mgr. Downes. „Dívky ve stejném věku si víc povídají, stavebním kamenem jejich přátelství je důvěrnost a komunikace. Hvězdou je ta nejoblíbenější, která má nejužší vztahy s ostatními. Protože dívky ocení zejména důvěrnost a výlučnost vztahu, hrají pro ně velkou roli ‚nejlepší kamarádky‘. Specifika dívčích přátelství přispívají k tomu, že děvčata mívají zpravidla lepší sociální dovednosti a jsou schopna snáze sdílet své pocity.“

Pomlouvání jako forma agrese
„Obě pohlaví testují a poznávají, jak si stojí ve skupině, experimentují se svou mocí a vlivem. Od dívek se očekává, že se nebudou prát a nebudou druhým fyzicky ubližovat. Proto je vytváření spojenectví, pomlouvání a vylučování jiných ze skupiny formou agrese, kterou užívají. Ačkoliv je hodnocena dospělými méně kriticky, ve svém důsledku může mít stejně zraňující důsledky jako ubližování fyzické. K pomlouvání a intrikám se uchylují dívky zejména v situacích, kdy jedna na druhou žárlí nebo si závidí,“ shrnuje Mgr. Barbora Downes.

Holky investují víc emocí
Kamarádky se snadno pohádají a urovnávání vztahu po hádce může trvat docela dlouho. Neznamená to, že by holky byly urážlivější než kluci. Do vztahu totiž investují hodně emocí. Problémy chtějí řešit, mluvit o nich. Často si sdělují i intimní detaily, kují pikle, duševně se „prorůstají“. Protože je pro ně velmi důležitá komunikace (dívčí hry mají mnohem více konverzační charakter než chlapecké), mnohem více je zasáhne ono „nemluvím s tebou“, „já s tebou neka“. Ovlivňování situace a vztahů pomlouváním a „neškodnými drby“, manipulace s informacemi, někdy i msta – to všechno musí holky (buď jako přímé účastnice, nebo jako pozorovatelky) absolvovat v rámci nepsaného povinného předmětu s názvem „škola života“.

Holčičky jako zrcadla svých matek
Jděte dětem příkladem a o své kamarádce (kamarádkách) mluvte jedině v dobrém. Všímají si totiž všeho, co děláte a říkáte, a jestliže jsou odmalička svědky intrik a pomlouvání, snadno se jim manipulátorství dostane pod kůži. Pokud pěstujete vřelá přátelství s fajn lidmi, promítne se to pozitivně i do vztahů vašich dětí.

Řešíte-li spory s ostatními přímo, s respektem k druhému, ale i k sobě, s přiměřenou asertivitou, tak, abyste se před sebou ani nikým jiným nemusela stydět, pravděpodobně po vás převezmou „rovné“ chování i děti. Zdravé sebevědomí uplatní dcera i v konfliktu s třídní partičkou. Bude schopná sebrat odvahu a postavit se panovačné „velitelce“: „Kristýna mi, na rozdíl od tebe, nediktuje, s kým mám ‚ka’ a s kým ‚neka‘, je fajn a já ji mám ráda.“

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře