Jóga zkrotí i neposedy

Ukažte dětem základy prastaré indické hry s dechem a relaxací.
Jóga zkrotí i neposedy
Existuje mnoho cvičení a her, kterými můžeme děti zabavit. Pouze některé z nich dávají takový hlubší smysl, aby se k nim vracely i v dospělosti. Jógu se děti učí instinktivně. Vychází totiž z přirozených poloh a pohybů nejrůznějších ptáků, savců a celé přírody. Zklidňuje u nich emoce, napomáhá uvolnění, a tím vytváří duševní rovnováhu a spokojenost.

Harmonie těla, mysli a duše
Jógové cvičení má prastaré kořeny. Již mnoho tisíciletí, z generace na generaci, učili jogíni v Indii své děti pomocí speciálních cviků nejen slušnosti a empatii, ale i správnému dýchání. Pomocí zpívání mantrického „óóóómmmm“ se zapojovaly obě hemisféry, a proto se cvičení snadněji provádělo a zároveň se díky harmonickým tónům zvyšovala koncentrace. Tyto metody vydržely dodnes. Přesnými cviky jóga rozvíjí představivost a napomáhá k lepšímu sebepoznání. Tím se liší od ostatních pohybových aktivit, které zatěžují svaly jen dynamicky s rychlými stahy kosterního svalstva a jsou orientovány na vnější efekt, soutěžení a výkon. Proto pokud budou děti jógu cvičit od malička, vyvarují se mnohým obtížím.

Proč pro děti?
Mnoho z nich totiž kvůli neustálému vysedávání u počítačů trpí „pohybovou chudobou“. V posledních letech se u dětí projevuje hipokynéza, která vyvolává spolu s nadbytkem sladkostí v jídle i pití nesoustředěnost, podrážděnost a impulzivnost. Také technické vymoženosti, jakými jsou počítačové hry, agresivní filmy a televize, nesou svou vinu. Při hodinách jógy děti naopak přijdou do styku s lidmi, kteří odmítají násilí, alkohol, drogy a kteří se pozitivně zajímají o zdravý životní styl. Pomalým obracením pozornosti do sebe, namáháním dechu a naprostým zklidněním se děti uvedou do pozitivního a optimistického naladění. Později si často jógu zařazují do svého programu. Po pravidelném několikaletém cvičení jsou schopny samy se vyrovnat a řešit nečekané problémy. Jóga navíc úspěšně napomáhá léčbě autistických, handicapovaných a hyperaktivních dětí.

Co cvičení nabízí?
Uvolnění napětí, odbourání stresu
 
Respektování vlastních i ostatních individualit a budování sebedůvěry
 
Poznání své jedinečnosti v prostředí s respektováním individuálních zvláštností
 
Více radosti a dobré nálady s využitím dětské, ale cílené dynamiky
 
Odstranění neurologických obtíží a nácvik dýchání nosními dírkami
 
Posílení imunity a podpoření dýchacího systému a pohybového ústrojí

Síla je v dýchání
Podstatou jógy je postupný nácvik optimálního dýchání. Kontrolou hrudního a břišního dýchání se totiž plíce aktivizují ke spontánnímu vědomému dechu. Specifické cviky jej pak rozvíjejí. Při dlouhodobém nácviku se postupně hrudník rozšíří všemi směry, což přispívá k prevenci vzniku nemocí dýchacích cest. Zlepšuje se tak i větší elasticita plic a srdce, které následně pracují ekonomičtěji a šetrněji. Jóga svým vědomým kontrolovaným pohybem dětem přispívá k nácviku správného držení těla, odstranění skolióz a dalších pohybových obtíží.

Pravidla pro malé i velké:
Cvičíme v pohodlném oblečení a v ponožkách, při mírné pokojové teplotě, nejlépe na koberci.
 
Cvičíme se zavřenýma očima, aby se zlepšila koncentrace, procítěně a soustředěně s dýcháním.
 
Pokud se hrudník rozšiřuje, vdechujeme, a když klesá, vydechujeme.
 
Při předklonu vydechujeme, při otočce na bok se nadechneme a při návratu do původní polohy vydechneme.
 
Po každém cviku se na chvilku zklidníme a volně dýcháme, minimálně tři nádechy a výdechy.

UKÁZKA CVIKŮ PRO DĚTI
Míček Pro začátek a zklidnění si sedněte naproti sobě na koberec, roztáhněte nohy, pomalu si navzájem posílejte míček a odříkávejte básničku „Óóómmm míček posílám, óómmm míček posílám… “

Ťapík Zůstaňte sedět na zemi, nohy nechte natažené a chodidla pomalu natáčejte nalevo a napravo a říkejte „ťapi, ťap, ťapi, ťap“. Po chvilce je vytřepte. Dále předpažte ruce a odříkávejte „klapi, klap, klapi, klap“ a hýbejte rukama v zápěstí nahoru a dolu a poté do stran. Po chvilce opět vytřepejte.

Zvonek Zůstaňte sedět na zemi. Dejte ruce za hlavu a spojte je. Kývejte hlavou do stran: „bim,bam,bim,bam.“

Plamínek Klekněte si, ruce dejte k ramenům, pozor, neprohýbejte horní část těla a postupně pohybujte prsty jako plamínky. Po chvilce prudce tleskněte a zároveň vydechněte.

Motýl Sedněte si, ohněte nohy a spojte je chodidly k sobě. Rukama uchopte špičky prstů a chodila přitáhněte co nejblíže k tělu. Koleny s přirozeným dechem pohybujte nahoru a dolu, jako když napodobujete pohyb motýlích křídel.

Slon Stoupněte si a rozkročte nohy. Přenášejte váhu ze strany na stranu a napodobujte sloní chůzi. Ruce přitom držte sepnuté nad hlavou. Uklánějte se ze strany do strany, pak se předkloňte, shýbněte hlavu a kývejte se. Nakonec se chyťte za nos, provlékněte záhybem paže druhou ruku a podejte si s vašim dítětem navzájem ruce.

Jak si doma s dětmi zacvičit?
Ve cvičení jógy s vaším maličkým byste rozhodně neměla zůstat sama. Jestli vás naše povídání nadchlo, zkuste ve svém okolí najít kurz pro rodiče s dětmi. Pokud byste si chtěla cvičení nejprve vyzkoušet, nabízíme vám na ukázku několik cviků. Před začátkem se plně uvolněte, zapomeňte na stres
a soustřeďte se na dýchání. Až je dokončíte, položte se na zem, zavřete oči a uvolněte postupně celé tělo, od nohou až k temeni hlavy a představujte si, že létáte. Poté si promněte ruce, a když budou teplé a přiložte je na oči...

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře