Jeden rok - co už umí?

Adieu, kojenci – já už budu batole! Umím kde co, ale se svíčkou na dortu ještě potřebuji trochu pomoct.
Jeden rok - co už umí?
Trénujete foukání? Jen do toho, i když výsledek vás asi ještě úplně neuspokojí. Ale to nevadí, protože ve 12. měsíci si chce kojenec „mazák“ vyzkoušet všechno možné.

Pomocník s nákupem
Rychlost jeho zdokonalujícího se úchopu ručky zjistíte i nechtíc, postavíte-li v krámě kočárek nebo nákupní vozík přímo u regálu se zbožím. Když tomu v obchodě zabráníte, ale doma necháte malého šikulu nákup vybalit – vyndat z tašky krabičku s kávou nebo čajem, pytlík s kořením, s piškoty atd., zmačkat, případně roztrhat a vyhodit už nepotřebný balicí papír – ušetříte peníze za rozbité zboží, a současně pomocníka o nic neochudíte. Běžné domácí práce roční špunty nesmírně zajímají a baví. Vysypat nákup z tašky nebo mouku z misky je stejně prima, jako zbourat komín z kostek, který táta už podesáté postavil.

Udělej hačí
Jestli jste mu dopřáli dostatek času, volnosti a prostoru na zemi, pak už si dokáže samo sednout z lehu i kleku. Trefit se zadečkem ze stoje na předem určené místo: na polštář, schod, židličku je však zatím ještě těžký rébus. Ale lákavý. Proto mu nebraňte a pomozte mu. Pro začátek to zkuste u schodu. Důležité je, aby dítě nejprve vidělo místo, kam si sedne. Ukažte mu schod, pak jej otočte zády k němu, chyťte za ruce a mírně zatlačte dolů, aby se posadilo. Tím, že si místo nejprve obhlédne, potom se otočí a sedne si, současně cvičí prostorovou orientaci. Učit se sedat na židličku je výhodnější u stolku, kterého se může přidržet. Postavte děcko vedle židličky a vyzvěte, aby se posadilo. Mezi stolek a sedátko se dostane už známými úkroky stranou. Dejte pozor, aby židlička i stolek byly stabilní. Běžný dětský plastový nábytek bývá velmi lehký a snadno se zvrhne. Bezpečnější je obyčejná dřevěná stolička.

Klepněte pro větší obrázek
Ještě samo nechodí?
To nevadí. Důležité je, že to zkouší s držením u nábytku nebo vaší ruky, že úkroky stranou zvládne doleva i doprava, že se snaží a trénuje vstávání a sedy s oporou. Některé dítko se rozeběhne v jedenácti měsících, jiné až třeba ve čtrnácti patnácti. Obě se vejdou do normy. Dávejte mu podněty a prostor pro chůzi, jestli část dne musí prosedět v autosedačce nebo na kočárku, snažte se mu pohyb vynahradit. „Taháním“ dítěte za ruku s tím, že už samo chodí, nic neuspíšíte. Jen mu „zaděláte“ na špatné pohybové návyky.

Do písku i na oblázky
Jakmile začne mimi chodit, pořiďte mu botky, které mu budou držet kotník a patu ve správné poloze, nebudou příliš velké, aby v nich nezakopávalo, ani malé, aby mu netlačily na prstíky. Pro správnou velikost zajděte do obuvnictví, kde mají speciální pomůcky na měření. Na chvíli ho však nechte chodit i bosky, aby i nožičkami vnímalo různé materiály. I když teď v zimě nepozná hebkost a měkkost trávy, může si vyzkoušet jemnější koberec v obýváku či ložnici, drsnější v předsíni, studenější parkety nebo linoleum. Pomozte mu i pošlapat si měkký polštářek. Můžete dokonce do nižší větší krabice (třeba od kozaček) nasypat jemný písek nebo větší oblázky a nasimulovat pláž. Bude to zábava pro vás i mrňouse. Nebojte se také vyzout a „ťapkat“ s ním. Hlavně nezapomeňte povídat o tom, co je měkké, tvrdé, jestli je to nožičkám příjemné. Na závěr můžete jemné nožky i polechtat peříčkem a svými prsty lehce pomačkat. Přímo zázračně jemná masáž chodidel uklidňuje a uspává.

Máma, ham, bus...
Pokud jste na děťátko často a hodně mluvili v jednoduchých větách o tom, co se běžně kolem něj děje, pak vám ve dvanácti měsících bude dobře rozumět. Pochopí vlastně všechno, co ho každý den opakovaně potkává a vy mu o tom vyprávíte. Pravděpodobně zvládne i několik slov a asi pět jich bude aktivně používat. Zdá se vám to málo, protože sousedovic Pepíček už mluví mnohem víc, pak zůstaňte v klidu. Jestli vaše skoro batole dobře slyší a jestli na něj hodně a srozumitelně mluvíte (nikoli šišláte), brzy to přijde a možná se dočkáte i chvil, kdy si budete přát, aby alespoň na chvíli pusu zavřelo. Podpořit chuť do mluvení ale můžete říkánkami, rýmovačkami, které ještě více zdůrazňují rytmus řeči. 
 
Text: Hanka Bělohlávková

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře