Je čas začít s příkrmy

Kojení je nejjednodušší krmení. Jenže na konci čtvrtého měsíce by mělo miminko dostat první nemléčný příkrm, a tak vám začíná miminkovské vaření. Žádný strach, není to nic složitého, stačí jen znát pár pravidel a mít k ruce šikovné pomocníky.
Je čas začít s příkrmy

Nejste zrovna kuchařský typ a u sporáku si připadáte spíš jako cizinec? Nevěšte hlavu, třeba právě díky jednoduché přípravě příkrmů přijdete vaření na chuť.

Samozřejmě můžete koupit hotové ‚skleničkové‘ svačiny. Obsahují vhodnou skladbu kvalitních surovin i množství přidaných ingrediencí a rozhodně není nic špatného na tom, je příležitostně dítěti nabídnout, zejména tehdy, když zrovna nemáte možnost vařit. Jsou všude dobře dostupné, je jich velký výběr, nemusíte je skladovat v chladničce, jsou vhodné na cestování, ale pro každodenní stravu jsou čerstvě připravené dobroty kořeněné máminou láskou přece jen lepší.

Nemalou roli hrají i peníze. Když si zvyknete připravovat pro miminko dvě tři porce najednou a bezpečně je uložíte v chladničce nebo zamrazíte, určitě vás přijdou příkrmy levněji, i když zvolíte vysoce kvalitní suroviny. Jakmile do přípravy lépe proniknete a naučíte se využívat různé kuchyňské pomocníky, zjistíte, že můžete připravovat základ pokrmu pro staršího kojence i ostatní členy rodiny současně, například když zeleninu a maso uvaříte v páře, miminku z něj rozmixujete pyré a zbytku rodiny jídlo dochutíte podle potřeby.

Kdy začít?

Určit čas, kdy začít s prvním nemléčným příkrmem a kdy už má dítě jíst společně s ostatními členy rodiny, je samozřejmě na vás. Každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem a má své individuální potřeby. Obecně se doporučuje začít zkoušet mléčnou stravu mezi ukončeným 4. a 6. měsícem věku miminka, nejlépe za současného kojení. Podle odborníků, zejména dětských alergologů, si organismus kojence právě v této době na nové potraviny zvyká nejlépe. Doporučují postupně podávat dítěti příkrmy tak, aby na konci 6. měsíce tvořila nemléčná jídla, včetně těch, která obsahují lepek, pevnou součást jeho jídelníčku. Zdůrazňují ale, že by to nemělo být na úkor kojení. Nemusíte se bát, že by dítě poté, co ochutná mrkev či jiné dobroty, na mléko zanevřelo. Naopak, mateřského ani náhradního mléka se kojenec jen tak nevzdá, spíš počítejte s tím, že příkrmy bude nejprve velmi opatrně ochutnávat.

Nebuďte zklamaní, že zpočátku sní jen jednu nebo dvě lžičky. Rozhodně to neberte jako odmítnutí vašeho výtvoru, ale spíš jako počáteční nedůvěru k novince. Vlastně ke dvěma – mrkvovému pyré a lžičce.

Seznamka se lžičkou

Vypadá to jednoduše, ale na krmení lžičkou si budete vy i miminko nejspíš pár dní zvykat. Obrňte se trpělivostí a nehleďte na to, že první sousta dítěti pravděpodobně sama z pusinky vytečou a že vy se u toho pořádně zapotíte. Pamatujte na to, že lžičku byste měli naplnit maximálně do poloviny a propašovat ji miminku co nejhlouběji do pusinky, na zadní polovinu jazyka, protože dítě pak jen zavře pusu a stravu spolkne podobně jako mléko při kojení nebo sání z lahvičky. Pokud by dostalo sousto na špičku jazyka, nedokázalo by je spolknout, protože samo zatím neumí pevnější stravu po jazyku posunout. To se musí naučit praxí. Raději si tedy na příkrmovou premiéru nezvěte žádné diváky, nemívá totiž valný úspěch a většinou se baví právě jen pasivní pozorovatelé. Zápolení se lžičkou, zeleninovým pyré a děťátkem totiž bývá provázeno podvědomými grimasami ‚krmiče‘.

Mrkev, brambora, maso…

Nejvíc se jako první příkrm osvědčilo mrkvové pyré. Očištěnou mrkev uvařte nejlépe v páře, jinak v nesolené vodě doměkka, rozmixujte ji a můžete ji i smíchat s troškou odstříkaného nebo náhradního mléka, případně ji zakápnout kapkou kvalitního, zastudena lisovaného oleje. První dny je dítěti nabídněte v době jednoho pravidelného krmení, nejlépe před poledním.
Nechte miminko, ať sní, kolik chce, a dokrmte je mlékem – vlastním nebo náhradním. Příkrm mu ale můžete dát i po mléce a vůbec nevadí, když to s novou chutí zkusíte i dvakrát denně.

Zhruba po třech dnech, kdy už miminku lépe půjde i krmení lžičkou, přidejte další druh zeleniny. Mezi ty nejbohatší na živiny a nejčastěji dobře stravitelné patří brambora, květák, brokolice, cuketa. Důležité je, abyste nový druh zeleniny přidávali vždy s odstupem alespoň dvou dní a pozorovali, jak jej dítě snáší.

K vyzkoušené zelenině přidejte přibližně po dvou týdnech maso. To je důležitým zdrojem bílkovin, železa a mastných kyselin. Zpočátku je ideální telecí, jehněčí, králičí, případně i drůbeží, nejlépe z osvědčených domácích chovů. Později zkuste i ryby. Jak připomínají autoři knížky Jídelníček kojenců a malých dětí Martin Gregora a Dana Zákostelecká (v Gradě právě vyšlo 3., doplněné vydání), ukázalo se, že oddalovat zařazení ryb do jídelníčku dětem z rodin s alergickou zátěží nemá smysl, a tak je doporučují už kojencům. Přednost mají ryby mořské (kvůli vyššímu obsahu jodu), ale nabízejte i ty sladkovodní. Jen dejte pozor na kosti.

Příkrm obědem

Postupně zvyšujte podíl masozeleninového příkrmu, až jím nahradíte jedno mléčné jídlo. K tomu byste měli dospět zhruba po měsíci od příkrmové premiéry. Pak můžete podávat masozeleninový oběd i pětkrát týdně a dvakrát místo něj nabídnout zeleninovou polévku s vaječným žloutkem. Důležité je, abyste nechali žloutek přejít varem, kvůli riziku možné bakteriální nákazy. Bílek se kvůli riziku alergií podává až dětem mezi prvním a druhým rokem, ale důležité bílkoviny jsou obsažené i ve žloutku. Podíl masa doporučují odborníci zpočátku cca 20 g na denní dávku, od 7. měsíce 35 g. Do prvních narozenin byste se měli dostat zhruba na dvě lžíce masa na den.

Když dítě bez problému přijímá masozeleninové příkrmy, přidejte ovocné pyré, rýžové a později i obilné kaše, které nahradí dopolední a večerní porci mléka.

Zlatá příkrmová pravidla

  • Čerstvou kořenovou zeleninu (z vlastní zahrádky či přímo od pěstitele) stačí očistit kartáčkem pod tekoucí vlažnou vodou. Starší, zakoupenou v obchodě, raději oškrábejte a opláchněte.
  • Vařením ve vodě dochází k vyplavení některých vitaminů a minerálních látek, proto je lepší vařit s menším množstvím vody v páře a k přípravě pyré pak tuto vodu použít.
  • Pyré ani polévku nepřislazujte, nepřisolujte, později (staršímu kojenci) můžete pokrm ochutit čerstvými zelenými bylinkami nebo šťávou z čerstvého ovoce.
  • Zeleninu i maso zpočátku mixujte dohladka, jakmile si dítě zvykne na novou konzistenci, chuť i lžičku, zkoušejte měkčí zeleninu a bramboru jen rozmačkat vidličkou, zhruba od 8. měsíce můžete připravovat hustší stravu s rozsekanými kousky.
  • Můžete si připravit více porcí do zásoby, rozdělit a jednotlivé porce bezpečně uskladnit. V chladničce vydrží pyré maximálně 24 hodin, ale zamražené a skladované při teplotě minus 18 °C může být k dispozici až několik měsíců. Jednotlivé porce pak můžete rozmrazit přes noc v ledničce a poté zahřát ve vodní lázni nebo v mikrovlnce. Nikdy je však neskladujte při pokojové teplotě. Když dítě porci nedojí, zbytky vyhoďte. Opětovně jídlo neohřívejte ani nezamrazujte.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře