3 až 5 let
Až budete školkaře uklidňovat, že dneska po spinkání půjde domů (i když by raději po obědě), bude tomu bezpečně rozumět. Než mu budou čtyři, zařadí to svého slovníku „včera“, ale přece jen je ještě většinou splete se „zítra“. „V tomto období si ještě samo nenaplánuje konec aktivity.
Neuvědomuje si, že si má s něčím pospíšit jen proto, že pak následuje něco jiného – odchod do školky, návštěva babičky nebo večeře,“ připomíná lékařka. „Asi ve čtyřech letech dochází k pochopení vztahu mezi minulostí, přítomností a budoucností. Dítě začíná chápat, že předchozí události můžou mít vliv na události následující, ale naopak to být nemůže,“ doplňuje dr. Ludvíková. Aby děti vnímaly časové úseky a uměly je samy pojmenovat, potřebují, aby si o nich pravidelně povídaly.
MUDr. Zuzana Ludvíková
zakladatelka projektu Ostrov objevů a CAPARD
V projektu Ostrov objevů učíme už maminky 3letých dětí rozvíjet vnímání času, a to pojmenováváním věcí a činností, které dítě obklopují, a jejich pravidelným střídáním během dne. Děti můžete v tomto směru rozvíjet např. i takto:
- Vyprávějte a popisujte běžné věci, které se staly během dne, postupně tak, jak na sebe časově navazovaly.
- Nechejte si dítětem vyprávět, co prožilo během dne (po snídani, po svačince, před spaním atd.).
- Využívejte karet s příběhem, které má dítě seřazovat.
- Využívejte obrázků, nákresů, kde se objevuje časová posloupnost.
- Umožněte vnímat dítěti čas všemi smysly (např. natáhněte budík, a až zazvoní, půjde si čistit zoubky; nakreslete na papír, kolik dní zbývá do výletu, a každé ráno si je dítě bude odškrtávat atd.).
- Vyprávějte si s dětmi, co se děje v přírodě během střídání ročních období.