Jak ulehčit bolavým zádům

A v těhotenství to platí dvojnásob. Kila navíc, atypické zatížení... Nenechme je ve štychu a pojďme jim trochu ulehčit.
Jak ulehčit bolavým zádům
Pokud také patříte mezi ty z nás, jež se pohybují rychlostí želvy zelenavé, za tramvají nepoběžíte, ani kdyby v ní seděl Brad Pitt, a navíc se právě nacházíte v tak trochu jiném stavu, pak právě vám jsou určeny následující řádky.

Kříž s naší „kříží“
Až 80 % všech bolestí páteře je způsobeno ochablými svaly. V těhotenství dostává nejvíce zabrat bederní oblast. Známé bolesti zad v kříži a kostrči mohou být způsobeny zakloněnou dělohou a špatným držením těla, ale i nadměrným stresem, kvůli kterému jsou vazy nepřirozeně napjaté. Chorobné stažení svalů (spazmus) utiskuje nervy a bolest na sebe nedá dlouho čekat. Ale pozor! Úporné bolesti v bederní oblasti mohou být způsobeny také špatnou funkcí ledvin nebo chronickým zánětem pohlavních orgánů. Když nepomíjí, neriskujte a vyhledejte lékaře.

Všechno souvisí
Máte správnou postel, matraci, boty? Nepřibrala jste náhodou v těhotenství více, než je vhodné? Cvičíte? Dopřejete si relaxaci? Nejste ve stresu? To všechno (a ještě mnohem víc) souvisí i s bolestmi zad. Věnujme jim proto pozornost, jakou si zaslouží. Nejdůležitější je cílené cvičení a pohyb jako takový. V čím lepší kondici jste před těhotenstvím, tím lépe je fyzicky i psychicky zvládnete. Na to začít se cvičením není pozdě nikdy, nicméně gravidita není zrovna ideální dobou pro lámání světových rekordů. Proto, pokud jste zvyklá cvičit, pokračujte podle své obvyklé zátěže, ale nezvyšujte ji, spíš mírně uberte. Nejste- =li zvyklá, začněte postupně. Ideální jsou procházky, plavání a jóga. Nevhodné jsou všechny vytrvalostní sporty, squash, jízda na koni, lyžování a podobně. Jakmile se po porodu budete cítit dobře, můžete začít se všemi obvyklými aktivitami.
 
Jak našim zádům ulehčit
 
Klepněte pro větší obrázekKAISER TRAINING
Po 25. roce věku začne naše tělo ztrácet svalovou hmotu. Pokud včas nezakročíme, svaly rychle nahradí tuky. Místo hezky vypracovaných paží můžeme mít za pár let jen „pytlíky chcíplých myší“ a místo pevného krunýře v podobě vypracovaných zádových svalů jen jakousi křehkou skořápku. Žádný rychlý, zázračný lék neexistuje. Jedinou opravdu spolehlivou prevencí i řešením je zdravotní silový trénink. Posiluje svaly i kosti, spaluje tuky, zlepšuje pohyblivost a napravuje špatné držení těla. Ve speciální posilovně mohou cvičit dospělí, děti i těhotné ženy. Vyškolení instruktoři vám pomohou sestavit plán cvičení přímo na míru. A „jobovka“ na závěr. Aby cvičení mělo efekt, měli byste je praktikovat aspoň dvakrát týdně.

MASÁŽE A WELLNESS
Ačkoli vás péče o novorozeně vyčerpává, najděte si čas jenom pro sebe a alespoň jednou za dva týdny zajděte na masáž. Pomůže vám odstranit bolest a pocit ztuhlosti, zároveň je příjemným zážitkem. Podobně působí vířivka a různé koupele. Při akutním nedostatku času zkuste wellness podomácku. Napusťte si plnou vanu teplé vody, přidejte pár kapek esenciálního oleje nebo voňavou pěnu a poddejte se pocitu pohody!

JÓGA
Může s ní začít každý – bez ohledu na věk, hmotnost nebo zdravotní omezení. Jóga je jeden ze šesti klasických systémů indické filozofie. Spočívá v metodách, které nám pomáhají najít harmonii s vlastním tělem, myslí i okolním světem. Zdaleka tedy nejde jen o „jakékoliv cviky se zkříženýma nohama“, byť fyzická cvičení (takzvané asány) jsou její hlavní součástí. Díky blahodárnému působení na lidský organizmus se jóga ve 20. století rozšířila do celého světa. Malé upozornění: pokud jste temperamentnější, aktivnější typy, na chuť jí dost možná nepřijdete. Nenuťte se. Cvičení má efekt, jen když člověka baví.

MÍČ, SE KTERÝM SE NEHÁZÍ
Je kulatý, je to míč, ale na kopanou nebo košíkovou jej raději nepoužívejte. Do brány by se ještě vešel, ale zkuste ho nacpat do basketbalového koše! To by asi neprošlo. Pro cvičení a sezení je však Fit Ball téměř dokonalý. Pomáhá nám správně držet páteř, aktivuje svaly, klouby i vazy, a tím přispívá ke zlepšování naší ohebnosti a zbavuje nás bolesti. Ideální pro krapet silnější ženy. 
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře