Jak si vyzkoušet porod nanečisto s tréninkovým balónkem EPI-NO

Ač je to možná k nevíře, i porod se dá natrénovat. Na sále vám pak půjde vše jako po másle!
Jak si vyzkoušet porod nanečisto s tréninkovým balónkem EPI-NO

Způsobů, jak se můžete připravit na porod, je hned několik. Nejrůznější cvičení od jógy po pilates pro těhotné považuji spíše za příjemné cvičení, aby člověk v těhotenství mnoho nepřibral a netrpěl bolestmi zad a celého pohybového aparátu.

Možná se tam naučíte dýchat, ale pomůže vám dýchání při porodu? Možná při druhé fázi, kdy prodýcháváte kontrakce, ale co potom? Na tu poslední fázi je dle mého názoru dýchání krátké.

Co se dá naučit

Ještě jsou tu Kegelovy cviky, jenže zatínat svaly, o jejichž existenci jste doposud netušila, je trochu nad lidské síly. Než přijdete na to, které svaly zapojit, půjde vaše ratolest do školky.

Samozřejmě tu jsou ještě předporodní kurzy, jenže zde se vše pohybuje v teoretické rovině, a pak je mezi „zaručenými“ metodami ještě masáž hráze. No, upřímně, sama to nezvládnete (krátké ruce, břicho jako překážka… prostě to nejde), a když řeknete partnerovi, nevím nevím. Jako sexuální předehra možná, to je ale asi tak vše.

Všechny metody jsem sice v posledním trimestru zavrhla, zcela nepřipravená jsem ale do porodnice také jít nechtěla. Ze zoufalství jsem se přihlásila alespoň na předporodní kurz. K mému vlastnímu překvapení se návštěva nakonec přece jen vyplatila. Mezi spoustou otázek, které ostatní ženy v očekávání chrlily na lektorku, totiž padla i zmínka o balonku zvaném EPI-NO.

Zatímco lektorka otázku zcela přešla a dál prostrkovala pannu historické hodnoty rukávem vytahaného svetru, já už si pod lavicí četla o předporodní přípravě, která konečně dávala smysl. Nic vás totiž na porod nepřipraví tak jako porod sám a věřte, že zkusit si to nanečisto je k nezaplacení!

Jednoduché

EPI-NO není žádný zázrak (případně si můžete pořídit podobný a podstatně levnější Aniball). Je to obyčejný, anatomicky tvarovaný modrý balonek s ruční pumpičkou, se kterým zhruba poslední 3 týdny před porodem posilujete svaly pánevního dna.

Princip je jednoduchý, balonek zavedete do pochvy a nafukujete ho. Jak se ve vás balonek zvětšuje, dochází k postupnému napínání a posilování svalstva a tkání. Celá oblast pánevního dna se tak posílí a stane se elastičtější. Mírným, cíleným a pravidelným tréninkem tak předejdete poranění hráze, k němuž může při porodu dojít (ať už jde o nástřih, nebo natržení).

Pokud hráz zůstane neporušena, znamená to, že svaly a tkáň mohou po porodu lépe regenerovat. Navíc se vyhnete krajně nepříjemným následkům, jako jsou jizvy, pokles pánevního dna nebo inkontinence. Zkrátka a dobře, výrobce slibuje samá pozitiva.

Zdálo se mi to logické, příprava totiž připomínala sportovní trénink: nejdříve zvedáte lehké činky, postupně přidáváte závaží až nakonec vyhrajete minimálně olympiádu. A když mi má gynekoložka při jedné z kontrol prozradila, že její pacientky, které už s ním cvičily, porodily, cituji „jako lusk“, objednala jsem balonek dříve, než jsem se vymotala z areálu nemocnice.

Tři cviky

Tři týdny před porodem jsem tedy vytáhla balonek a pustila se do cvičení. Přiznám se, nechtělo se mi, ale první úspěchy jsem slavila, ještě než jsem balonek poprvé napumpovala. Celé cvičení totiž začnete tím, že si musíte pohodlně lehnout a světe, div se, je to úplně jiná poloha, než si myslíte, že je k porodu ideální!

Cvičení na porod jsou tři – cvičení pánevního dna, kdy balonek uchopíte za nástavec trubice, zavedete ze dvou třetin do pochvy a snažíte se stažením svalstva pánevního dna vytáhnout balonek směrem vzhůru. Je těžké zapojit svaly, o jejichž existenci nemáte ponětí, a tak se přiznám rovnou, tenhle cvik jsem nezvládla. Při zbylých už jsem ale byla úspěšnější.

Druhé cvičení je totiž podstatně méně náročné – balonek v sobě jednoduše nafouknete tak, jak jen to vaše svaly dovolí (ucítíte lehké pnutí), necháte ho chvíli napumpovaný, poté otevřete ventil a vyfouknete ho. Párkrát zopakujete. Tímto cvičením se kůže a svalstvo v oblasti hráze, stejně jako v porodním kanálu pomalu a opatrně rozestupuje.

Třetí cvik jsem si pracovně pojmenovala porod nanečisto. Nafouklý balonek se musíte pokusit pomocí svalů pánevního dna dostat ven.

A tady přichází ta pravá zábava.

Balonek lze nafouknout až do velikosti dětské hlavičky, což je v průměru zhruba nějakých 9 centimetrů. Pokud jste kdy pochybovala o tom, jak lze prorvat meloun dírou velikosti limetky, máte šanci si to nacvičit. Najednou víte, kudy to dítě poleze ven, kde všude to bude tlačit a co víc, po dvou týdnech cvičení vám začne docházet, že to půjde!

Měření

Svůj pokrok během tréninku můžete sledovat hned na dvou stupnicích. V balení najdete šablonu s pravítkem (0–10 cm), k níž můžete přiložit vytlačený balonek. Kdykoli se vám balonek podaří dostat ven, můžete hned změřit, jak velkou hlavičku dítěte jste právě vytlačila.

Verze EPI-NO Plus má i tlakoměr, vy tak můžete už během nafukování balonku sledovat ručičku tlakoměru, což je zvlášť zábavné při stahování svalů pánevního dna. Hlavně ale díky tlakoměru můžete odhadnout, jak moc už se vám uvnitř balonek podařilo nafouknout.

Dvakrát denně

Cvičit byste měla jednou až dvakrát denně, takže ideálně ráno a večer. Nejsem úplně sportovec, a tak jsem i tento trénink ze začátku f linkala, jak se ale průměr balonku začal zvětšovat a blížit průměru hlavičky novorozeněte, začalo mne to víc a víc bavit. V tu chvíli vám totiž začne opravdu docházet, že porod zvládnete, že meloun dírou velkou jako limetka prorvat lze, není to nic hrozného, nebolí to a vlastně to není žádná věda. Do porodnice pak jdete s vědomím, že máte natrénováno, takže máte celý porod fyzicky, ale hlavně i psychicky „na háku“.

A o to tu jde především. O vaše sebevědomí a přesvědčení, že to všechno půjde hladce. Ne nadarmo se říká, že vše je v hlavě.