Jak po svátcích znovu do formy? Odborník radí: Jezte častěji!

Kdybyste měli hned po Novém roce udělat jedinou užitečnou změnu ve stravování, abyste začali hubnout, víte, co by to bylo?
Jak po svátcích znovu do formy? Odborník radí: Jezte častěji!

Měli byste začít jíst častěji, to je alespoň každé 3 až 4 hodiny. Jen tak si budete jisti, že vašim svalům, v nichž by se měly při cvičení spálit přebytečné tuky z vánočních prohřešků, nechybí palivo. Při hubnutí jde totiž paradoxně o to, abyste zajistili plynulý přísun energie svalům, a ne tělu energii brali (při dietách), jak se někdy mylně soudí. Protože jen ve svalech, jsou-li namáhány cvičením, pohybem a fyzickou prací, lze tuky, způsobující obvykle nadváhu, spálit.

Váš organismus má samozřejmě chytré mechanismy, jak hladinu energie v krvi doplnit, ale tyto mechanismy už vám nezaručí tělesnou hmotnost, kterou jste si po Vánocích vysnili. Ing. Ivan Mach, CSc., prezident Aliance výživových poradců, vysvětluje: „Když vám chybí energie, tělo je vlastně ve stavu nouze (jinými slovy nemá palivo), proto energii uvolňuje ze svalů (ve formě aminokyselin) a v játrech si aminokyseliny přeměňuje na potřebnou glukózu (krevní cukr), která tělu ve stavu nouze chyběla. Hladovíme-li trvale, celkový úbytek svalů je už docela významný. A když ubývají svaly, metabolismus se přirozeně snižuje. Se zpomaleným metabolismem se vánočních kil stěží zbavíte.“

Povánočními redukčními dietami zřejmě nezhubnete!
Z nepravidelného stravování a hladovění, které se po Vánocích mylně doporučuje, vyplývají dva problémy. Za prvé, metabolismus spalující tuky reaguje na příjem stravy nedostatečně, protože hladina krevního cukru (paliva) je snížená. Tím se uvolňuje ze slinivky více hormonu insulinu, než je třeba. Přebytek insulinu se zoufale snaží natlačit cukry z krve do svalů. Tam se ovšem nestačí spotřebovat (zvlášť, když necvičíte) a ukládají se ve formě tuku. Druhým problémem je, že když jíte z hladu, tak toho obvykle také více sníte a přejíte se. Když se tedy ráno probudíte, měli byste se v průběhu následující hodiny najíst a potom byste ještě měli jíst každé 3 až 4 hodiny.

Nestíháte pravidelně cvičit a hýbat se a Vánoce k tomu ještě přispěly? Tak začněte přebudováním vašeho jídelníčku. Zkuste něco co obsahuje málo tuku, zato kvalitní bílkoviny a aminokyseliny, které udrží ve svalech namáhaných pohybem odpovídající napětí například Lučinu Jogurtinu.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře