Jak jíst v těhotenství

Ryby prý obsahují příliš rtuti, vajíčka moc cholesterolu a maso přemíru tuku. Jak se stravovat, když ještě živíme jeden život uvnitř nás?
Jak jíst v těhotenství

Ačkoli to teď možná bude znít skoro jako sci-fi, jakmile se objeví dvě čárky na vašem těhotenském testu, už v ten moment svými stravovacími návyky ovlivňujete budoucí zdravotní stav své pomalu se vyvíjející ratolesti uvnitř sebe. A to na celý život. Alespoň takovou zprávu před dvěma lety přinesla studie, do které se zapojilo přes 800 kojenců a batolat z České republiky. 

Když vše začíná 

Mnohdy se nejrůznějším nápadům na chuťové kombinace nedá ubránit. 
Přestože první měsíce těhotenství znamenají pro vývoj miminka důležitou fázi - zakládají se všechny orgánové soustavy, a dokonce už i končetiny, hlavička a nervová soustava -, první trimestr velí ke kulinářským bizarnostem.

Dodnes nechápu, jak jsem při prvním těhotenství mohla považovat za nejlepší lahůdku prvních týdnů ohřátý telecí párek s nugetou! Tělo si prostě začíná žít vlastním životem i chuťovými náladami. Ale na dostatečný přísun kyseliny listové, železa a omega-3 nenasycených mastných kyselin byste měly rozhodně myslet. 

Gurmánství 1. trimestru 

Pokud vás postihly žaludeční nevolnosti, v tomto stadiu byste měla jíst častěji menší porce a připravovat si zázvorový čaj. Nebo sáhněte po zázvorových bonbonech či lízátkách. Vývary nebo obilninové polévky dokážou váš žaludek velice dobře zklidnit. Do svého jídelníčku zařaďte lehce stravitelné potraviny a větší množství sacharidů, například brambory, rýži nebo pečivo.

Rozhodně se vyhýbejte smaženým jídlům - vaší rozbouřené trávicí soustavě jen přitíží! Jednou týdně byste si měla dopřát mořské ryby kvůli obsahu nenasycených mastných kyselin. Ideálně lososa, který na rozdíl třeba od mečounů, žraloků či makrel obsahuje velice nízké procento nebezpečné rtuti. Další alternativou je například konzervovaný tuňák. 

Špenát s lososem 

(pro dvě osoby) 

Omyté a osušené filety z lososa (asi 300 g) osolte a kůží dolů položte na rozpálenou pánev. 
Pomalu opékejte a po chvilce obraťte. Polosyrový steak vložte do zapékací misky, zakápněte olivovým olejem a citronovou šťávou a dejte na 5-7 minut do trouby (180 stupňů).

Mezitím si připravte 400 g špenátu: operte ho, nechte odkapat a krátce osmažte na pánvi (stačí půl minuty). Osolte a přidejte sušený česnek. Pak do špenátu přidejte zhruba 40 g mascarpone nebo ricotty a nechte krátce prohřát. Můžete podávat s bramborami. 

Chutě v hlavní roli 

Druhá třetina očekávání se může stále nést v duchu těhotenských chutí. Žaludeční příhody a nevolnosti jsou ve většině případů už minulostí a přichází na řadu všemožné potravinové kombinace. Začnou vás přepadat chutě na podivné variace. Nepoddávejte se jim ale stoprocentně a mějte na paměti, že byste svému miminku i vlastnímu tělu měla v tomto období dopřávat dostatek vitaminů, železa a vápníku.

Výživoví odborníci dokonce radí zvýšit svůj denní příjem přibližně o 300 kcal. A pakliže vás druhý trimestr překvapil častými zácpami, vybírejte potraviny s vysokým obsahem vlákniny - ovoce, obiloviny či celozrnné výrobky. 

Gurmánství 2. trimestru 

Druhá část těhotenství je náročná na příjem vápníku a železa. Proto svůj jídelníček sestavujte z potravin, které právě tyto složky nejvíce obsahují. 
Vápník naleznete například v mléce, sýrech, tvarohu, jogurtech, fazolích, tofu, arašídech či brokolici.

Dávejte také pozor, aby mléčné výrobky byly z pasterizovaného mléka. Stejně tak si v těhotenství raději odpusťte nepasterizované měkké zrající sýry, jako je feta, brie, camembert či niva. Snížíte tak riziko nákazy listeriózou, bakteriální infekcí, která může ohrozit zdraví vašeho dítěte.

Železo si dopřávejte nejlépe v tabletách nebo v potravinách, jako jsou játra, sójová mouka, tofu, pšeničné klíčky, ovesné vločky či bílé fazole. Příjem těchto potravin bohatých na železo zkombinujte třeba s čerstvě vymačkanou šťávou z ovoce. Vitamin C totiž napomáhá vstřebávání železa. A naopak ho zhoršují potraviny s obsahem vápníku, nebo dokonce kofeinové nápoje. 

Salát z celozrnného kuskusu 

(pro 2 osoby) 

125 g celozrnného kuskusu zalijte v míse dvojnásobným množstvím vařícího zeleninového vývaru a nechte 3-5 minut zakryté pokličkou. Pak přidejte 3 lžíce olivového oleje a rozmíchejte vidličkou.

Do směsi přidejte 1 malou salátovou okurku nakrájenou najemno a menší červenou cibuli nakrájenou na malé proužky. Pak přidejte hrst nasekaných bylinek (např. petržel, řeřicha atp.) a nechte půlhodiny odležet.

Podávejte s kopečkem jogurtu nebo zakysané smetany a s uvařenou červenou řepou nebo krátce osmaženým tofu s oříšky. 

Náročný závěr 

Poslední trimestr znamená i zvýšenou fyzickou námahu, zvlášť pokud už taháte břicho po zemi a vaše chůze by mohla konkurovat té lenochodí. Raději volte menší porce, abyste i po jídle mohla dýchat a vyhnula se nepříjemnému pálení žáhy.

A i když u vás může docházet k občasnému úniku moči, buďte stále věrná pitnému režimu a vypijte alespoň dva litry neslazené a bezkofeinové tekutiny. Dobrou volbou jsou například čerstvě presované ovocné či zeleninové šťávy zředěné vodou nebo jen čistá voda bez bublin. 

Gurmánství 3. trimestru 

Stále platí, abyste svůj jídelníček zaměřovala na potraviny bohaté na vápník, železo a omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Pro lepší trávení a snadnější vyměšování si dopřejte ke každodenní svačině třeba jablko kvůli obsahu vlákniny. 

Domácí snídaňové müsli 

(pro 2 osoby)

40 g ovesných vloček opražte nasucho na pánvi společně s oříšky (například mandlemi či lískovými oříšky). Jakmile začnou vločky měnit barvu, přisypejte zhruba 15 g třtinového cukru a za stálého míchání nechte cukr rozpustit. Odstavte z plotýnky.

Do směsi můžete přidat sušené ovoce, například brusinky, švestky, banány či meruňky. Vychladlé domácí müsli skladujte v uzavřené nádobě zhruba 5-7 dní. Směs podávejte například s jogurtem, mlékem či ovesnými nápoji. 

 


Jiný kraj, jiný mrav 

Zatímco se v Evropě těhotné ženy vyhýbají konzumaci alkoholu, například v Guatemale budoucí matky věří, že když budou pravidelně pít skleničku tamního piva, do kterého si přihodí nakrájenou červenou cibuli, čeká je lehčí porod. Mexické ženy si dopřávají pulque, alkoholický kvašený nápoj ze šťávy z agáve. Prý kvůli tomu, že obsahuje vysoké množství železa a vitaminu B2. A japonské ženy si své oblíbené sushi neodpouštějí ani v těhotenství. Vědí, že jejich vyvíjející se plod potřebuje dostatek omega-3 nenasycených mastných kyselin. A kromě toho věří, že mořské ryby, které obsahují aminokyselinu tryptofan, zlepšují náladu plodu. 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře