Podle studií odborníků jsou komiksy a obrázkové knihy hodnotné jako jakákoli jiná kniha. Pro děti pak mohou sloužit jako schůdek mezi dětskými knihami a těmi „dospělými“, anebo jako úvod do světa knih vůbec. Komiksy jsou jedinečné, a i když existují kritici těchto děl, stále více lidí a dětí si k nim nachází cestu.
„Patřím k lidem, kteří mají se svým dětstvím neodmyslitelně spjaty krásné vzpomínky na obrázkové knížky, leporela, komiksy a pohádky. Proto je kupuji i své malé dceři, které chci dopřát podobnou zkušenost s tímto mezistupněm světa hraček a „opravdových“ knih. Obrázky k textu pomáhají dětem zapojit fantazii, naznačují, co je slovy myšleno a také rozvíjí sociální myšlení, ukazují na určité vzorce chování,“ uvedla Jitka Záhorská, dětská psycholožka z Psychoterapeutického centra Řipská.
Pokud děti nerady čtou, je velmi těžké je k tomu jakkoli přimět. Chce to rozhodně trpělivost a vhodné nástroje – například právě komiksy. Zdálo by se, že je tam málo textu a vždyť děti přece text nečtou a dívají se jen na obrázky, což může být pravda. Ale i tím se učí. Nicméně pokud budou chtít pochopit celou pointu, dříve nebo později si slova u obrázků přečtou. Budou tak v obrázkových knihách nacházet stále něco nového a rádi se k nim znovu vrátí.
„Děti by si měly samy vybrat, co budou chtít číst a co ne. Jedině tak je možné vytvářet u dětí dobrý vztah ke knihám. Sami si vyberou, zjistí, jestli je to baví nebo ne a budou si tak utvářet na knihy vlastní názor. Komiksy jsou v tomto stejné. Jsou takové, které se mi líbí i takové, které bych si nikdy nekoupil. Vše pak záleží na vkusu,“ uvedl Václav Dort, ředitel nakladatelství Comics Centrum.
S výchovou ke čtení se začíná nejlépe vždy v rodině. Děti by samy měly vidět, že knihy jsou hezké a že je příjemné občas se přenést do světa fantazie a přečíst si příběhy jiných dětí, jiných hrdinů. I tak se utváří vztah ke světu a k hodnotám. Inspirovat se dá i příběhy zpracovanými v komiksech, kde si prostě jen kamarádi pomáhají, překonávají různé nesnáze a lze se s nimi ztotožnit a třeba trochu odkoukat, jak si s některými situacemi poradit.
„Komiksy mohou pomoct překonávat i různé životní situace, oblíbení hrdinové mohou napovědět, jak co udělat, nebo jak se zachovat. Já sama využívám obrázkový materiál a „komiksový styl záznamu“ i ve své terapeutické práci. Pro děti je tato forma velmi přehledná, jasná a srozumitelná. Dokážou ji využít pro vyjádření svých myšlenek, emocí, ale i přání a obav. V „bublinách“ zvládnou lépe popsat co se s nimi děje, například když prožívají strach. Uvědomí si „co jim v tu chvíli běží hlavou“, což je velmi důležité pro porozumění danému problému,“ řekla dětská psycholožka Jitka Záhorská.

A jak na to?
- vybírejte knížky s dítětem, nechte ho ale co nejvíce samostatně rozhodnout, kterou knížku bude chtít
- ukazujte dítěti, že knihy baví i vás a že jsou zábavné
- nenuťte je ke čtení příliš razantně
- čtěte s dětmi a nechte i číst děti vám
- využijte obrázkové knihy, komiksy se zajímavým příběhem – zvyšují možnost spolupráce s dítětem
- začněte s oblíbenými příběhy – třeba hodně filmových hrdinů má i své komiksy (Doba ledová: Ledová dobrodružství, Koralína)
- obrázkové knihy děti více přitáhnou ke čtení, nepotřebují ze začátku umět skvěle číst, aby pochopily děj
- dle průzkumů děti, které jsou ke čtení v předškolním věku vedeny, lépe ve škole prospívají
- není automatické, že děti chtějí od útlého věku číst, tuto touhu je potřeba u dětí vzbudit
- na začátek jsou vhodnější kratší příběhy
- důležité je naslouchat dítěti – jaké má rádo hrdiny, jaké má záliby a podle toho ideálně vybírat i knihy na čtení – zvyšuje se tím ochota číst