EFEKTIVNÍ HRANÍ
Žijeme v digitální době a podle toho také vypadá většina hraček. Ty bez dalších funkcí děti vnímají jako obyčejné, nezajímavé. Kamarádčin dvouletý syn po rozbalení vánočního dárku začal s plyšovou sovou třást a bouchat ji do břicha, aby ji spustil. Marně, byla jen plyšová, a tak ho nebavila.
Podívejte se, jak to vypadá v hračkářství Hamleys
Děti se učí nápodobou a zkušeností. Všimněte si, jak zacházejí s novou hračkou. Postupně ji prozkoumají a pak si vytvoří vlastní hru. Autíčko jezdí po zemi i po nábytku, garáž se stává domem pro auta i panáčky, vařečkou lze umíchat jídlo v kastrůlku, použít ji při stavbě bunkru nebo jako mikrofon.
I ten nejobyčejnější předmět rozehraje dětskou fantazii, pokud ji necháme pracovat. Proto je tak důležité nechat děti si hrát a zároveň si také s nimi hrát, ukazujeme jim tak nové možnosti a vracíme je zpět do reality. Klademe jim otázky a pomáháme jim s odpověďmi.
HRAČKA UČITEL
Syn dostal pejska, který říká básničky, zpívá, počítá a pojmenovává části těla a barvy. Skoro žádnou jsme si ale nedoposlechli do konce, protože za zábavnější považoval mačkat různé části těla a sledovat, jak se zvuky mění. Místo učení nastala změť zvuků, které se po velmi krátké chvíli proměnily v nervy drásající hluk. Pejsek šel spát.
Většina těchto hraček mluví dětským hláskem a příliš rychle. Děti tak obtížně rozlišují jednotlivá slova, natož aby je mohly zopakovat, anebo si je zapamatovat v souvislosti s příslušným objektem.
Po čase se písničku i naučí, ale když se zeptáte, kde mají kolena, netuší. Připomíná to trochu výuku ve škole před třiceti lety. Bez porozumění nedochází k učení a budoucímu využití znalostí v praxi, ale jen k naučení se.
Je to podobné, jako když panenka zpívá písničku Pec nám spadla, udělala bác a mrňous si staví kostky, které mu spadnou a vy řeknete bác. Z čeho pochopí víc, co znamená spadnout?
KAPACITA MOZKU
Při narození má dítě v mozku asi sto miliard neuronů, buněk pro zpracování informací. V průběhu života jich použije asi polovinu a jejich počet neustále klesá. Kapacita či bystrost mozku však nezáleží až tak na jejich počtu, jako na počtu synapsí – jejich spojení. Každý neuron jich může mít až 15 000.
Vznikají dostatečnou stimulací podněty a zanikají nepoužíváním. „Zjednodušeně bychom mohli říci, že čím více synapsí se nám podaří utvořit, tím si vytvoříme větší mozkovou kapacitu (větší síť) pro přijímání dalších informací,“ popisuje MUDr. Zuzana Ludvíková z Mensy ČR.
Čím jsou děti mladší, tím snáze přijímají podněty zvenčí a jejich mozek tvoří nové synapse. Rozvíjí se zhruba až do deseti let, ale nejvíc první tři roky. Čím více nových zkušeností a objevů do této doby dítě udělá, tím může být inteligentnější.
Různé multismyslové aktivity pro stimulaci správného vývoje mozku dítěte ve věku 1–3 roky nabízí MUDr. Ludvíková v kurzech projektu Ostrov objevů, který založila.
HRAJTE SI SPOLEČNĚ
Každá hračka či předmět stimuluje dítě odlišným způsobem a záleží jen na vás, kolik se toho naučí. Nechte dítě se s hračkou seznámit samotné, pak si s ní hrajte společně a ukažte dítěti různé možnosti.
Čím bude starší, tím déle se s ní zabaví samo. Zvukové hračky svádějí rodiče k iluzi, že dítě učí a rozvíjejí, ale často působí jako televize. Děti na ni zaujatě zírají, ale z aktivního mrněte se stávají pasivní peciválové, kteří sedí na zemi či gauči a sledují míhající se obrázky. Nemusejí přemýšlet, nemusejí se hýbat, nemusejí se snažit, a přesto se baví!
NOVÉ DOVEDNOSTI
Mluvící hračky nejsou samy o sobě špatné, reflektují současný technologický svět, ale je na nás rodičích, abychom je dětem představili tak, aby se hraním s nimi dále rozvíjely.
Hračku vybírejte tak, aby odpovídala dovednostem vašeho dítěte. Ideální jsou ty, které děti stimulují různým způsobem a učí je něco nového. Takovou je třeba Kouzelné čtení, Hračka roku 2014 a 2016.
Ve speciální knížce ukazujete na obrázky elektronickou tužkou, která vám je představuje a dává různé úkoly. Vybrat si můžete z různých oblastí – zvířata, atlas světa, Česká republika, angličtina – a hravou formou získávat nové informace.
Kniha zabaví tříleté batole i školáka. Tužku lze nabíjet přes počítač a vydrží až osm hodin.
„Jedním z edukativních záměrů předškolní výchovy je naučit dítě pracovat s knihou a vytvořit si k ní pozitivní aktivní vztah. V mateřské škole dítě ještě neumí číst, ale díky kouzelné tužce si prohlíží nejen obrázky, ale i se o nich dozvídá něco víc a samostatně si tak vlastně čte,“ tvrdí Stanislav Zelený, ředitel Mateřské školy Gagarinova, ve které používají knihy Svět zvířat a Hravé učení.
S akustickými nástroji si doma vytvoříte velkou kapelu. Oblíbený je také dětský tablet s pohádkami, zvířaty nebo hrami. Ovládání je intuitivní a na rozdíl od vašeho tabletu máte jistotu, že se dítě nepodívá, kam nemá. Interaktivní hračky jsou dnes běžnou součástí dětství a záleží jen na nás, kolik toho děti naučí.