Haló, už nám promluvilo…

První slůvko je stejně důležité jako úsměv nebo první krůček. Začátky, kdy vaše děťátko začne mluvit jsou samozřejmě individuální. Takže se netrapte, když první „mama“ nebo „tata“ nebylo podle normy.
Haló, už nám promluvilo…
Kdo to křičí
Prvním zvukovým projevem dítěte je křik.. Je to fyziologický reflex dýchacích a hlasových orgánů a nejde o žádný komunikační projev, miminko tím nic nevyjadřuje. Kolem dvou měsíců dítě reaguje na úsměv a důvěrně známé zvuky a rádo s okolím promlouvá svými tóny. Koncem šestého týdne si začíná dítě broukat, broukání je na začátku velmi jednoduché, obsahuje pouze samohlásky a zvuky, které souvisejí se sáním a polykáním. Dítě si s námi povídá a začíná napodobovat zvuky z okolí.
 
První slůvka
Až bude vašemu děťátku mezi šesti až osmi měsíců, bude se snažit napodobit vnímaná slova. Než začne samo mluvit, spoustě slov již rozumí. Pro dítě je velmi důležité, abyste reagovali na jeho hlasové projevy. Dítě si tak zvyká navazovat s okolím kontakty pomocí řeči, melodie řeči. První slova pak bývají jednoslabičná nebo dvouslabičná a jsou tvořena opakováním stejných slabik. Slůvka dítě vyslovuje velmi pomalu a často se mu rozpadají na slabiky oddělené kratičkou pauzou, kterou nahrazuje ty hlásky, které se mu nedaří vyslovit.
 
Při povzbuzování dítěte k mluvení je stejně důležité naslouchat jeho odpovědím jako na ně mluvit. Poslouchejte je vždy pozorně, i když jde o pouhé dětské žvatlání, a odpovězte, když na vás přijde řada. Dítě se tak učí navazovat kontakty a komunikovat se svým okolím. První slova dítěte vzejdou z tohoto žvatlání. Pokud nasloucháte pozorně, uslyšíte, že vaše dítě jakoby vyslovuje slabiky. Je několik důvodů, proč tyto zvuky vydává. Jednak zjistilo, že to dokáže, a za druhé se mu líbí, že „zní“ jako dospělý. Děti, které hodně žvatlají, začínají také brzy mluvit. Mezi rokem a rokem a půl už ale svá první slova říkají všechny. Jak se tedy u dětí vyvíjí řeč zhruba do tří let a co pro to můžete udělat vy rodiče? To vám prozradí následující rozdělení.
 
Klepněte pro větší obrázek 

Rok až rok a půl
Co by mělo umět: Dítě začíná říkat nedokonalá ‚slova‘. Znamená to, že používá stejný zvuk pro pojmenování stejného předmětu nebo osoby. Třeba mámě říká pokaždé ‚ma‘ a starší sestře Kátě vždy ‚Ka‘. Mnoho dětí už umí říct jedno nebo dvě slova a rozumí dvaceti pěti a více.
 
Jak u něj podpoříte řeč: Mluvte o věcech, které zrovna držíte či používáte. Třeba „hrníček“ nebo „židle“. Zeptejte se ho, co je na obrázku. Dejte mu čas, aby pojmenovalo věci kolem sebe. Pokud se mu to povede, usmějte se nebo zatleskejte. Řekněte o věcech, které vidí, něco víc. Třeba: „To je pes. Ten je ale velký. Podívej, jaké má placaté uši.“
 
Rok a půl až dva roky
Co by mělo umět: Batole je schopné sledovat vaše instrukce a pomalu k sobě skládá slova. Třeba: „Auto jede.“ nebo: „Pít čaj.“ Začíná hrát hry, kde uplatní představivost: Krmí medvídka či mluví s hračkami. Tyto hry podporují rozvoj řečových dovedností.
 
Jak u něj podpoříte řeč: Požádejte dítě o pomoc. Řekněte mu třeba, aby položilo svůj hrníček na stůl nebo vám přineslo svoje boty. Učte ho jednoduché písničky a básničky. Čtěte mu a povídejte si s ním, jak jen je to možné.
 
Dva až tři roky
Co by mělo umět: Jazykové schopnosti se v tomto období vyvíjejí ve skocích. Batole už spojuje více slov dohromady a tvoří jednoduché věty: „Mami, pápá.“ Na všechno se ptá „Proč?“ Odpoví na jednoduché otázky jako: „Kde máš pejska?“ Od 36 měsíců je schopné odpovědět i na složitější otázky, třeba: „Co uděláš, když máš hlad?“ Hraje smyšlené hry (mluví s princem, bydlí v ‚zámku‘ pod stolem atd.).
 
Jak u něj podpoříte řeč: Naučte ho říct jeho jméno a příjmení. Ptejte se ho na počet a tvar věcí, které vám ukazuje. Když vidí na stromě ptáčka, můžete říct: „Je to ptáček! Má černé peří a žlutý zobák. Kam letí?“ Počkejte si na odpověď. Když je potřeba, můžete mu s ní pomoct: „Letí do parku, nebo do obchodu?“

Text: Anna Berková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře