Testováno bylo zboží dvanácti renomovaných oděvních značek v různých segmentech trhu – od levných konfekcí až po luxusní značky, např. H&M, C&A, Puma, Adidas nebo Burberry. Studie ukázala, že jsou jen velmi malé rozdíly mezi množstvím nebezpečných chemikálií obsažených v oděvech vyrobených pro děti, které jsou přitom velmi zranitelné a na účinky těchto chemikálií citlivé, a množstvím v oblečení pro dospělé, které bylo odhaleno v předešlých studiích.
Nebezpečné látky
"Je to noční můra pro rodiče, kteří se snaží pro své děti najít oblečení bez nebezpečných chemikálií. Tyto chemické ‚malé příšerky‘ mohou být všude – v luxusních modelech i v módě levných řetězců. Je nezbytné, aby značky přestaly tyto ‚příšery‘ používat,“ říká Šárka Pechová, tisková mluvčí Greenpeace ČR. „U každé z testovaných značek jsme našli produkty, které obsahovaly nebezpečné chemikálie. Například plavky vyrobené firmou Adidas obsahovaly vyšší množství PFOA (iontová perfluorovaná sloučenina, která může být škodlivá pro reprodukční a imunitní systém jak během vývoje, tak i v dospělosti), než sama firma povoluje ve svém seznamu zakázaných látek. Látka s potiskem na dětském tričku Primark obsahovala dokonce 11 % ftalátů (Chemické látky často používané v textilním průmyslu, například k změkčení plastů v některých potiscích. Většina ftalátů je nebezpečná pro reprodukční systém, především u savců.),“ dodává Jan Freidinger, vedoucí kampaně Greenpeace ČR. Současně látka nonylphenol ethoxylát byla nalezena v minimálně jednom produktu od každé z testovaných značek. Ve velkém množství pak byla obsažena ve výrobcích značek Disney, American Apparel a Burberry. Mnoho z těchto chemikálií může mít po uvolnění do prostředí neblahý vliv na lidský reprodukční, hormonální nebo imunitní systém.
Výzva pro Čínu
"Rodiče, milovníci módy i lokální komunity mohou pomoci zabránit této toxické noční můře. Musíme se postavit značkám, které znečišťují naše životní prostředí. Díky tomu, že se lidé na celém světě spojili, podařilo se přimět některé značky k tomu, aby se přidaly ke kampani nazvané Detox. Mnoho z nich tak postupně zbavuje své produkty nebezpečných chemikálií,“ vysvětluje Jan Freidinger. V Číně, která je největším výrobcem textilu na světě, se spotřebuje nejvíce chemikálií, a proto Greenpeace vyzývá tamní vládu, aby pomohla zastavit používání nebezpečných látek v textilním průmyslu. Je nezbytné, aby zveřejnila seznam látek, které je třeba prioritně odstranit, a zároveň přiměla výrobce, aby netajili informace o používání a vypouštění chemikálií. Tyto kroky jsou předpokladem k eliminaci nebezpečných látek a k transparentnosti v celém řetězci dodavatelů textilního průmyslu.
O kampani Detox:
Detox kampaň hnutí Greenpeace vyzývá firmy, aby se zavázaly odstranit všechny nebezpečné chemikálie do roku 2020. Osmnáct velkých firem už udělalo velký krok směrem k Detoxu. Mnoho z nich jako Valentino, Mango či Zara dělají velké pokroky ve svých cílech průhlednosti a v eliminaci chemikálií.