Druhé dítě do roka a do dne (nebo do půl roku)?

Uběhly tři čtyři měsíce od porodu a vy oznamujete zkoprnělému okolí, že už jste zase v jiném stavu. Máte jásat, nebo se spíš hroutit?
Druhé dítě do roka a do dne (nebo do půl roku)?
Někdy za TO může pověra, že během kojení nelze otěhotnět. Jindy jde o „řízenou akci“, protože maminka nebo otec mají sourozence s větším věkovým rozestupem a nevnímali to zrovna jako výhodu. Nebo si rodiče nepřejí zůstat jen u jedináčka, ale žena si nemůže dovolit příliš dlouhou profesní pauzu. A tak si říkají, že takto spláchnou mateřskou dovolenou při jednom... Ať už k tomu u vás došlo z jakéhokoli důvodu, připravte se na jedno. Nezregenerované tělo čeká pořádný nápor a vás stejné, ne-li vyšší, nasazení jako u maminek dvojčat. Naštěstí toto období „na umření“ trvá jen první tři čtyři roky. Pak si spolu sourozenci opravdu hezky hrají a rozumějí. Rodina nemá problémy s vymýšlením víkendových programů tak, jako je to u dětí s větším věkovým rozdílem, a skutečně si svoji mateřskou dovolenou „nerozporcujete“ na řadu let.
 
Ten správný čas jsem už stejně prošvihla
Každý gynekolog vám samozřejmě řekne, že ideální pauzou mezi dvěma těhotenstvími jsou dva roky. Za rychle po sobě jdoucí graviditu je z lékařského hlediska považováno, když žena otěhotní do šesti měsíců od porodu. Návdavkem pak dostanete ještě trochu strašení: Jste náchylnější ke spontánnímu potratu. Maminky, jejichž tělo si mezi těhotenstvími a porody neodpočinulo, trpívají hypokalcemií (tedy nedostatkem vápníku). Únava už tak podporovaná vstáváním k prvnímu miminu nabírá kosmických výšek.„No, paráda,“ mumláte si teď jistě pod nos, když vám tyto neblahé vyhlídky vylíčí lékař. „Ale co já s tím teď, když už jsem tu ideální pauzu nezvládla?“ Připravte si krizový plán.

Vážení, potřebuji pomoc
Hned jak odprezentujete v širším kruhu rodinném další těhotenskou průkazku, začněte vyjednávat o pomoci. Druhé těhotenství vás totiž bude mnohem víc vyčerpávat než to první, a tím se logicky sníží vaše výkonnost. Prvorozené miminko naopak roste a sílí a je čím dál aktivnější. Vůbec se vám do vyhledávání pomocníků nechce? Marie Rumlová, manželka někdejšího senátora Jana Rumla a maminka dvou synů narozených po roce a půl, vzpomíná, že ji hrdost málem stála zdraví. Jejímu věčně doma nepřítomnému manželovi (a když už se doma vyskytoval, zalezl do pracovny, protože dálkově dokončoval vysokou školu) došlo, že se „něco děje“, až po domluvě od jeho vlastní matky. Tchyně paní Marii totiž našla, když únavou omdlela...

Preventivně nečekejte žádné vřelé přijetí vaší novinky
Pravděpodobněji se setkáte s rozpaky, ne-li s nejapnými poznámkami o neschopnosti používání kondomu nebo „ale nepočítejte, že vám budeme hlídat mimino a batole najednou“. Babičky totiž, na rozdíl od vás vědí, že realita bude mnohem drsnější než vaše představy. Nic se naštěstí ve většině rodinách nejí tak horké, jak se uvaří. Edvina Janebová (dcery 6 a půl roku a 5 let) vzpomíná, jak vlastní matka obrátila oči v sloup a pak taktně poznamenala, že takhle hákem to berou jen socky... „Urazila jsem se a myslela, že jí to nikdy neodpustím. Odpustila jsem rychleji, než jsem si myslela. Jinou babičku nemáme, a když jsem si vše v klidu probrala, došlo mi, že spíš než na vlastní ponížení musím myslet na vlastní zdraví. Její pomoc, pochopitelně v přijatelné míře, jsem potřebovala. Nemusela jsem se kupodivu nijak doprošovat, naopak přišla s nabídkou sama od sebe a druhorozená Petruška se stala jejím mazlíčkem a mazánkem.“

Každá záminka ke „šlofíčku“ dobrá
Pokud nekojíte, zapojte manžela, aby vaše dítě v noci krmil on. Z vysokých nároků na pořádek žena, která nemá k ruce pomocnici, přirozeně ustoupí. „Těhotným klientkám doporučuji, aby si, kdykoli první dítě usne, místo mytí nádobí nebo jiných domácích aktivit, také na tu blahodárnou hodinku schruply,“ říká soukromá gynekoložka Radka Martínková. „Většinou na to přijdou samy – tělo jim to poručí.“

Ke gynekologovi jako hodinky
Dnes jedenatřicetiletá Veronika Steinová otěhotněla neplánovaně čtvrt roku po porodu syna Samuela. „Přišla jsem na to ale až ve třetím měsíci, protože to, že jsem nemenstruovala, jsem přičítala poporodnímu stavu a to, že mi je špatně a jsem strašně unavená, nočnímu vstávání k Samíkovi. Mé první těhotenství i porod proběhly naprosto hladce, takže jsem sem tam nějakou kontrolu vynechala. Teď jsem byla chvilku lehce vyděšená, ale ani ve snu mě nenapadlo jít na potrat. Jenže lehkost prvního těhotenství se nekonala. Napoprvé jsem do poslední chvíle chodila bez problémů do zaměstnání, napodruhé si manžel bral dovolené a také pomáhala i moje máma. V momentě, kdy jsem začala omdlévat, jsem přestala i na doporučení lékařky kojit. Na konec těhotenství jsem se přesunula definitivně z Prahy k rodičům na Moravu a k doktorům chodila tam. Nějak si neumím představit, že bych se za Samčou, který pekelně rychle lezl a chodit začal v devíti měsících, valila s pupkem sama. A lékaře jsem poslouchala jako hodiny.“ Dvouletý Samík má dnes skoro ročního bratra Jonáše, obě děti jsou zdravé a čiperné, Veronika ovšem přiznává, že energii, kterou měla za bezdětna, začala zpátky nabírat až teď.
 
Klepněte pro větší obrázek

Kojení v těhotenství prvního dítěte
Veronika narazila na téma kojení. „Kojení by bez ohledu na to, co si myslí a říká okolí, měla těhotná žena řídit podle svých pocitů i názoru lékaře,“ poznamenává gynekoložka Radka Martínková. Má na mysli fakt, že pokud se žena cítí unavená a vyčerpaná, ať přejde bez výčitek svědomí na přikrmování, zvlášť když už je prvnímu dítěti pět až šest měsíců. Pokud kojit chcete, počítejte s dostatečným přísunem kalorií jak pro své tělo a v něm rostoucí plod, tak pro kojené děťátko. To znamená 500–800 kcal navíc, dostatek bílkovin a především hodně tekutin, tedy jeden hrnek neslazeného čaje, vody nebo minerálky za hodinu během dne.

Zapomeňte na hubnutí
Fakt, že média pochlebovala modelkám Andree Verešové nebo IvěKubelkové za to, že se vrátily už měsíc po porodu na mola stejně hubené jako před porodem, a teď je vychvalují, že na nich druhé těhotenství není skoro vidět, dopaluje nejednoho lékaře.
 
„Média svým soustavným opěvováním hubenosti tlačí některé matky k pocitu, že když teď hned nedopnou džíny, které na nich před těhotenstvím plandaly, jsou méněcenné. Přitom návrat do původní váhy má být v době kojení pozvolný – má trvat minimálně rok. „A pokud v té době žena otěhotní znovu, ať se na jakoukoli redukci váhy vykašle,“ rozčiluje se poněkud jadrně gynekoložka. Váhový přírůstek by měl být i u druhého těhotenství optimálně 12–18 kg. Pokud přibíráte příliš nebo naopak téměř nic, poraďte se s lékařem.
 
Zatímco manažerky firem kdekdo plácá po ramenou, vy se vyšťaveně ploužíte s kočárem po parku a máte dojem, že váš život skončil. „Péče o dvojčata nebo děti rychle narozené po sobě znamená psychický i fyzický výkon srovnatelný s nasazením top managementu v krizových situacích firmy,“ konstatuje psycholožka Jana Markvartová.
 
České mámy podle ní pořád ještě neumějí své mateřství zdaleka tak prodat jako ženy na Západě. Pokud necítíte dostatečný respekt v rodině nebo okolí ke svému výkonu, uvědomte si tento fakt vy sama. Nikdo jiný to totiž za vás neudělá: Když se zkazí něco v kariéře, lze to napravit. Když „zkazíte“ první tři roky ve vývoji dítěte, náprava je velmi složitá a dlouhodobá. O tom, co děláte pro rodinu, se nestyďte mluvit, a už vůbec nepřijímejte argumenty, že jde o samozřejmost.
 
Klepněte pro větší obrázekEliška Astlová, nutriční poradkyně, matka dvou dětí, ale i zdravotní sestra, která dává „do kupy“ organizmus řady maminek
 
Dítě je jako jmelí... co tedy teď jíst, aby vás nezničilo?
„ Dítě je takový něžný, malý a zároveň silný vetřelec, který parazituje na mamince jako jmelí na stromu. Milujeme je celým srdcem, ale měly bychom si i tohle uvědomovat a my jakožto strom, potažmo schránka, která je živí, nesmíme padnout. Bez nás vlastně nebude, stejně jako když strom zahyne suchem.“
 
A co by měl jídelníček maminky obsahovat, aby ji její „ jmelíčko“ úplně nevysálo?
Viz následující červený rámeček:
 
6 tipů a rad, jak zůstat fit i v době těhotenství
 
1. Ovoce a zelenina – zvláště ta „zelená“ (saláty, kapusta, špenáty, brokolice, kadeřávek, petržel...).
 
2. Kyselina listová (vitamin B12) je v těhotenství životní nutností! A to nejvíce v prvním trimestru. Ovlivňuje pozitivně tolik systémů, že to je na několik článků, takže ve zkratce: hlavní je imunitní systém, hustota krve, zralost sítnice miminka, vývoj mozku, imunita maminky. Kyselina listová (odborným názvem kyselina pteroylmonoglutamová) vás ochrání před chudokrevností, pomůže v boji s únavou a stabilizuje výkyvy nálad. Jejím nejbohatším zdrojem jsou játra (jenže jejich přílišná konzumace se z různých důvodů nedoporučuje). Obsahují ji právě tmavě zelená listová zelenina, fazole, obilné klíčky, kvasnice, vaječný žloutek, řepa a pomerančový džus (myšleno bez konzervantů a nejlépe z čerstvých plodů). Pokud nejste schopné si přísun kvalitní zeleniny zajistit, lékař vám doporučí ten správný potravinový doplněk, který ji obsahuje.
 
3. Mléčné produkty – zvlášť pokud kojíte, potřebujete kvanta vápníku. Širokým obloukem se ovšem vyhněte produktům light, kde je více chemie než vápníku. Za babičkovskými moudry – každé dítě stojí mámu zub – stojí totiž právě diagnóza už zmiňované hypokalcemie. Pokud vápník tělu nedodáváte v dostatečné míře v mléčných výrobcích nebo výživových doplňcích, mohou vám začít řídnout kosti a kazit se zuby.
 
4. Maso. Tím nejsou míněny uzeniny, ani mražené produkty z mrazicích boxů hypermarketů ve zlevněných akcích. Teoreticky byste měla jíst maso z pokud možno čistých zdrojů. To není vždy dnes tak módní BIO, ale poklady venkova od babičky nebo od soukromých řezníků.
 
5. Ryby, nejlépe čerstvé! Kvůli jodu. V Čechách velký problém, protože jsou skoro nedostupné a mražené filety v samoobsluhách jsou pochopitelně lepší než nic, ale vaše tělo nevytrhnou. Doplňujte jeho zásoby ve svém těle „uměle“- starým dobrým jodem z lékáren, poraďte se s lékařem. Častěji se doporučuje ten v kapslích, protože u „tekoucích“ nevíte, v jaké vodě se dotyčná ryba plácala a jak byla stará.
 
6. Železo. Tělo je potřebuje v těhotenství i po porodu. (Brání chudokrevnosti a zvyšuje obranyschopnost organizmu vůči infekcím.) Nejíte-li maso, nebo nemáte přístup k jeho čerstvé verzi, vrhněte se na luštěniny (jsou výborné především pro vysoký obsah bílkovin), sušené ovoce a celozrnné cereálie.
 
Zásada: Potravinové doplňky konzultujte vždycky s odborníkem! Záleží totiž na dávkování. Např. nadbytečné množství železa se ukládá v srdci a játrech, což vede k jejich poškození. Reklama nereklama jděte po takových potravinových doplňcích, které jsou vytvořeny z přírodních produktů, a to nejlépe z ekologických farem, a jsou vysoce kvalitně zpracované!
 
Text: Jana Trnková
 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře