Dohlédněte na množství vlákniny ve stravě

Vláknina by měla být v jídelníčku na prvním místě. A nejen děti by si ji měly dopřávat každý den. Ovšem doporučená denní dávka vlákniny se v jídelníčku dítěte a dospělého významně liší.
Dohlédněte na množství vlákniny ve stravě

Důležitou složkou mateřského mléka jsou oligosacharidy, které jsou rozpustnou vlákninou, tzn. nestravitelnou součástí kojenecké výživy. Tento druh vlákniny posiluje imunitu, optimalizuje střevní pasáž a snižuje plynatost. Vlákninu sice trávicí systém člověka nedokáže strávit, a tělo z ní proto ani nezískává žádnou energii, i tak je ale její úloha v organismu nezastupitelná, zejména v prevenci civilizačních nemocí.

Kytičky vedou
Vláknina se nachází převážně v potravinách rostlinného původu - v zelenině, ovoci, luštěninách, celozrnných obilovinách a cereáliích, bramborách, semínkách a klíčcích rostlin. V poslední době se ale stále častěji do potravin přidává, takže ji můžeme najít i v potravinách živočišného původu, např. v jogurtech. Vlákninu také obsahuje řada potravních doplňků.

Odborníci často upozorňují, že denní množství vlákniny v jídelníčku dospělých i dětí v České republice stále není dostačující. U malých dětí to velký problém nebývá, ale zato u starších dětí a dospívajících pak už vláknina v jídelníčku chybí poměrně často. Poznat to není těžké - v jídelníčku téměř nenajdeme celozrnné potraviny, zeleniny je v něm minimum a ani s konzumací ovoce na tom nejsou o mnoho lépe.

Jednoduché počty
Průměrný denní příjem vlákniny v české populaci činí okolo 20 gramů, přičemž je doporučováno 35-50 gramů. Množství vlákniny v gramech, které by měly děti za den přijmout v potravě, lze orientačně vypočítat pomocí vzorce - věk dítěte + 5 g. Vláknina by kojencům měla být v podobě ovocných a zeleninových příkrmů zaváděna nejdříve 17. týden a nejpozději 26. týden života.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře